به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ تدوین پروژه‌ای برای آموزش هوش مصنوعی در تمام پایه‌های تحصیلی می‌رویم، در ادامه نیز رشد ۷۵ درصدی حمایت کمیته امداد از آثار و تولیدات علمی پژوهشگران مطرح شده است، همچنین استعدادیابی و یادگیری مهارت با فرصت‌آفرینی برای مددجویان، از شناسایی تا اجرای طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار و لژیونر شدن نوجوان ١٣ ساله تنیس روی میز ایران نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

از آموزش هوش مصنوعی در مدارس تا لژیونر شدن نوجوان ١٣ ساله ایرانی

تدوین پروژه‌ای برای آموزش هوش مصنوعی در تمام پایه‌های تحصیلی

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از دو سال پیش، آموزش‌های پایه‌ای برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی در کتاب‌های درسی کار و فناوری برای دانش‌آموزان پایه‌های ششم، هفتم و هشتم گنجانده شده است، گفت: این تغییرات گامی در راستای تجهیز نسل جدید به دانش و مهارت‌های روز است و به ارتقای سواد فناوری در کشور کمک خواهد کرد.

وی به تدوین یک طرح جامع و یکپارچه در وزارت آموزش و پرورش با توجه به توسعه و ترویج هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، از جمله آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی اشاره کرد و افزود: این طرح به معرفی مفاهیم کلیدی هوش مصنوعی و زبان‌های برنامه‌نویسی دانش‌آموزان می‌پردازد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییرات انجام شده در کتاب‌های درسی کار و فناوری، به دانش‌آموزان پایه‌های ششم تا هشتم کمک می‌کند تا با مفاهیم پایه‌ای هوش مصنوعی آشنا شوند، ادامه داد: این تغییرات در راستای سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش برای ارتقا سطح سواد فناوری و پاسخ به نیازهای بازار کار آینده انجام شده است.

لطیفی با بیان اینکه این اقدامات به دانش‌آموزان امکان می‌دهد خود را برای مواجهه با چالش‌های آینده آماده کنند، گفت: این تغییرات ابزاری برای توانمندسازی دانش‌آموزان در مواجهه با فناوری‌های نوین و آماده‌سازی آنان برای دنیای دیجیتال است.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دو گزارش پژوهشی مهم در زمینه ابعاد اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمینه هوش مصنوعی به همراه مجموعه‌ای از توصیه‌ها فراهم کرده و هم اکنون نیز در شورای عالی آموزش و پرورش، کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است، افزود: در راستای ارتقای سطح علمی معلمان، وزارت آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه فرهنگیان، دوره‌های آموزش هوش مصنوعی را برای معلمان طراحی کرده که این دوره‌ها در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته به‌صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تدوین پروژه‌ای جامع برای آموزش هوش مصنوعی در تمام پایه‌های تحصیلی خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر، طرحی پژوهشی در سازمان در حال انجام است که طی آن، برنامه خود نسبت به آموزش هوش مصنوعی در دوره ۱۲ ساله تحصیلی و رویکردها و ملاحظات لازم برای یادگیری این فناوری در مدارس را با توجه به تجارب جهانی و چالش‌ها و فرصت‌های آن شفاف خواهیم کرد.

از آموزش هوش مصنوعی در مدارس تا لژیونر شدن نوجوان ١٣ ساله ایرانی

حمایت کمیته امداد از آثار و تولیدات علمی پژوهشگران ۷۵ درصد رشد پیدا کرد

سعید زارع‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و بودجه کمیته امداد امام خمینی (ره) از رشد ۷۵ درصدی حمایت‌های این نهاد از آثار علمی و پژوهشی نویسندگان، دانشجویان و پژوهشگران خبر داد و گفت: دفتر مطالعات و پژوهش کمیته امداد در چند سال اخیر به طور جدی به دنبال رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه مطالعات فقر و توانمندسازی بوده که این هدف در برنامه پنج‌ساله هفتم کمیته امداد مبتنی بر اسناد بالادستی و اساسنامه نیز تعیین شده است.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های مهم کمیته امداد حرکت به سمت امداد هوشمند و کارآمد است که ضمن یکپارچه‌سازی اطلاعات افراد، امکان استفاده از خدمات مختلف را برای خیران و افراد تحت حمایت به‌صورت غیرحضوری در سامانه سها فراهم کرده و به تازگی نیز کمیته امداد موفق به کسب رتبه دوم فناوری و هوشمندسازی در بین دستگاه‌های اجرایی کشور شده است.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه کمیته امداد خاطرنشان کرد: طبق برنامه هفتم امداد، اقداماتی خلاقانه برای توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و علمی انجام داده‌ایم، این شامل تعیین جهت‌گیری‌های کلان برای هویت‌بخشی و ارتقای تصویر سازمانی در مجامع علمی داخلی و خارجی، تقویت تعاملات پژوهشی برون‌سازمانی و پاسخ‌گویی به نیازهای حوزه‌های تخصصی کمیته امداد است.

زارع‌زاده ادامه داد: در نظر داریم شبکه‌سازی و همکاری‌های علمی را بیش از پیش گسترش و به انتشار یافته‌های پژوهشی ادامه دهیم، هیئت اندیشه‌ورز کمیته امداد را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و امید است در آینده تبدیل به اندیشکده تخصصی در حوزه فقر و توانمندسازی شود.

از آموزش هوش مصنوعی در مدارس تا لژیونر شدن نوجوان ١٣ ساله ایرانی

استعدادیابی و یادگیری مهارت با فرصت‌آفرینی برای مددجویان

سیدجواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با آموزش و فراگیری مهارت و استعدادیابی جامعه هدف و با پرداختن به سه ضلع مهم ازدواج، مسکن و اشتغال می‌توان فرصت‌آفرینی کرد؛ آشنا کردن هرچه بیشتر جامعه با طیف اوتیسم و آموزش مهارت برای این قشر بسیار با اهمیت است که البته می‌تواند از بار مشکلات روانی خانواده و فرد بکاهد.

وی افزود: با توجه به اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع تلفیق اجتماعی می‌بایستی اصلی‌ترین هدف ما، جداسازی نکردن طیف اوتیسم از جامعه باشد، در حال حاضر به طور متوسط، سالانه تعداد ۶ هزار نفر ورودی به سازمان بهزیستی داریم و با سیاست خانواده محوری حدود ۵۰ درصد در چهار گزینه خانواده زیستی، خانواده‌های جایگزین، فرزندخواندگی و خانواده میزبان وارد می‌شوند و ۵۰ درصد دیگر وارد خانه‌ها و مراکز می‌شوند که در بحث پیشا رهسپاری، مهارتِ منجر به اشتغال به عنوان مهم‌ترین اصل مطرح است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای آموزش‌های مهارت و ایجاد مراکز تخصصی آموزشی برای طیف اوتیسم و طرح استعدادیابی و مهارت‌آموزی نیز به عنوان یک موضوع مهم می‌بایستی با حوزه دفتر توانمندسازی بهزیستی کشور ضمن تشکیل جلسات کارشناسی و بررسی دقیق آن، نسبت به انعقاد تفاهم نامه با مؤسسات یا مراکز غیردولتی نظیر مجمع خیران توسعه و ترویجِ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی به عنوان نمونه اقدام شود.

از آموزش هوش مصنوعی در مدارس تا لژیونر شدن نوجوان ١٣ ساله ایرانی

طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار؛ از شناسایی تا اجرا

حمایت‌های مالی، فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی بخشی از اهداف طرحی است که برای توسعه و تحول اجتماع‌محور در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار ترسیم شده و در حال حاضر به برنامه‌ریزی و تلاش‌های انجام شده اولین گام‌ها برای تحقق این مهم با همت مسئولان و نیروهای مردمی برداشته شده است.

طرح توسعه و تحول اجتماع محور در ۲۰۲۰ محله کمتر برخوردار، طرحی است که از سال ۱۴۰۰ با همکاری هلال‌احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری تهران، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و همکاری دیگر مجموعه‌های دولتی و عمومی فعالیت خود را آغاز کرده است.

بر اساس مطالعات انجام شده و بر اساس شاخص‌های توسعه‌یافتگی، ۲۰۲۰ محله کمتر برخوردار در سطح کشور وجود دارد که رفع مشکلات و توانمندسازی آنها نیازمند هماهنگی و همکاری بین بخشی دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی و حاکمیتی و مشارکت ساکنان است، بنابراین طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کمتر برخوردار با چشم‌انداز تبدیل محلات کمتر برخوردار به محلاتی با کودکان، نوجوانان و جوانان توانمند، کارآمد و مؤثر در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تنظیم شد و اکنون در حال اجراست.

این اقدام در راستای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص توانمندسازی و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کشور و پیرو سیاست‌های ابلاغی کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اصول ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی خدمات در محلات کم برخوردار توسط دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می‌شود.

خدمات قابل ارائه در این ۲۰۲۰ محله کشور شامل شناسایی و ساماندهی نیازمندان ساکن این محلات، تغذیه و پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، تشکیل خانواده، تأمین اجتماعی، اشتغال و فرهنگی و ورزشی است.

از دیگر اقدامات و خدمات در ۲۰۲۰ محله می‌توان به شناسایی و ساماندهی و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل، بررسی وضعیت سرانه‌های آموزشی به تفکیک این محله‌ها و مشارکت در رفع مشکلات، استعدادیابی و تیم بندی و راه اندازی استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی، راه‌اندازی بانک زمان در جهت پشتیبانی از کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش، مهارت‌آموزی با اولویت دانش‌آموزان ترک تحصیل و کودکان کار، آموزش همگانی، آموزش مدیران محلات، مسئولان پهنه‌ها و و شهرداران کوچه‌ها و صدور گواهینامه مربوطه و استفاده از ظرفیت‌های اردوگاه‌ها، کانون‌ها و مراکز آموزشی اشاره کرد.

لژیونر شدن نوجوان ١٣ ساله تنیس روی میز ایران

لژیونر شدن نوجوان ١٣ ساله تنیس روی میز ایران

فراز شکیبا، نوجوان ۱۳ ساله تنیس روی میز کشورمان با عقد قراردادی به تیم کایزرسلاترن آلمان در بوندس‌لیگا ۲ آلمان پیوست.

شکیبا که مدال نقره و برنز تیمی قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، پس از درخشش در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان مورد توجه باشگاه آلمانی کایزرسلاترن قرار گرفت و به این تیم در بوندس‌لیگا ۲ آلمان ملحق شد.

پیش از شکیبا، بنیامین فرجی، دیگر ملی‌پوش نوجوانان تنیس روی میز ایران به بوندس‌لیگا منتقل شده بود.

source

توسط spideh.ir