به گزارش رکنا،فرزانه صادق امروز ۸ دی در نشست مشترک با انجمن راهسازان ایران بر حمایت دولت از پیمانکاران تاکید کرد.
وی با بیان اینکه قصد ندارد از کمبودها و محدودیتها سخن بگوید زیرا پیمانکاران از موضوعاتی که گریبان گیر دولت است اطلاع دارند، گفت: بخشی از مطالبات بی پاسخ و انباشته شده؛ مطالباتی است که دولتمردان با وعده و وعید ایجاد کردهاند و اما بخشی هم مطالبات به حقی است که در زمره وظایف دولت است و باید پاسخ مناسبی برای آنها داشته باشیم. اینکه مردم جاده در خور شان و ریل مناسب داشته باشند مطالبات به حقی است که باید برای آن پاسخ داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعا پاسخ به مطالبات بازنشستگان، پرستاران و سایر اقشار ضروری است، تاکید کرد: در عین حال؛ نباید لکوموتیو توسعه از حرکت بایستد. تمامی این موارد شامل بودجه جاری میشود و اگر بخواهیم روی مطالبات جاری اصرار کنیم و بودجه را به سمت پروژههای عمرانی و حمل و نقلی که میتوانند رونق اقتصادی ایجاد کنند نکشانیم؛ این لکوموتیو از حرکت میایستد و مشکلات به قوت خود باقی می ماند.
صادق با تاکید بر اینکه کریدوری که به مرز وصل نباشد و در آن ترانزیت انجام نشود؛ کریدور محسوب نمیشود، گفت: اگر مسیری را که شروع کرده ایم ادامه دهیم میتوانیم از ظرفیت های اراضی پیرامون کریدورها برای تکمیل آنها بهره لازم را ببریم.
وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته بودجه عمرانی ۳۵ همت بود؛ اما مطالبات پیمانکاران هم اکنون۱۲۰ همت است؛ پرداخت مطالبات از محل بودجه جاری و اکتفا به بودجههای قطره چکانی سنواتی را راهکاری مناسب ندانست و افزود: باید از ظرفیتهای مختلف بهره لازم را ببریم و از ورود سرمایهگذار و بخش خصوصی برای تکمیل پروژههای حمل و نقلی و پرداخت مطالبات پیمانکاران استفاده کنیم.
تکمیل پروژههایی که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سفرهایی که به استانها داشته است بسیاری از پروژههای نیمه کارهای را شاهد بود که بعضا از یک دهه پیش نیمه کاره رها شدهاند، گفت: باید تلاش کنیم تا پروژه هایی را که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند به نتیجه برسانیم.
صادق با تاکید بر ضرورت پرداخت معوقات پیمانکاران؛ یادآور شد بخش قابل توجهی از جامعه کارگران با پیمانکاران مشغول کار هستند و افزود: وقتی معوقات را به نسبت کارگران و خانواده های آنها بسنجیم مشخص میشود که چه جمعیتی از کشور از این مساله متضرر شده و مطالباتشان بی پاسخ مانده است.
برگزاری و فعال شدن شورای عالی فنی
وزیر راه و شهرسازی بر برگزاری نشست مجدد با انجمن شرکتهای راهسازی خطاب به پیمانکاران تاکید و اظهار کرد: شما پیمانکاران با تمام مشقتهای موجود از جان، مال و تخصص خود هزینه کرده اید، بنابراین تلاش خواهیم کرد تا تسهیل گری کرده و مواردی را که در شورای عالی فنی قابل حل است دنبال کنیم تا بخشی از مشکلات شما حل و فصل شود.
صادق برخی از مشکلات حوزه حمل و نقل را ناشی از تنگ نظری در سطوح مختلف عنوان و تاکید کرد: باید نگرانیها در این بخش نیز برطرف شود.
وی تصریح کرد: مشتری مداری و مردم مداری دولت وفاق شامل همه سطوح می شود؛ شامل پیمانکار، کارگر، سرمایه گذار داخلی و سرمایه گذار خارجی و… بنابراین از تمامی سرمایه گذاران دعوت میکنیم تا تعامل خود را با دولت تقویت کنند و هرجا لازم باشد برای کمک به آنها دریغ نخواهیم کرد.
وزیر راه وشهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به آزادراهها اشاره و با بیان اینکه در این بخش قدم هایی برای نگهداری از آنها برداشته شد، گفت: نرخ جدید عوارض آزادراهی کمک میکند تا نگهداری از آزادراهها بهتر شود. ضروری است که در تبیین اهمیت و ضرورت تغییر نرخ عوارض آزادراهی؛ بخش خصوصی و پیمانکاران و اعضای انجمن شرکتهای راهسازی نیز وارد عمل شوند و این موضوع را برای مردم تبیین کنند.
صادق در پایان ضمن اعلام موافقت با برگزاری جلسات شورای فنی از پیمانکاران و انجمن شرکت های راهسازی ایران که حامی وزارت راه و شهرسازی بودند تقدیر و تشکر کرد.
source