آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: به دنبال بالا گرفتن تنش میان تهران و آنکارا بر سر تحولات سوریه و سقوط بشار اسد، با تصمیم دولت ترکیه برای لغو معافیت کامیون‌های ایرانی از پرداخت مالیات سوخت هنگام خروج از ایران، صدها کامیون ایرانی در مرز ترکیه و ایران متوقف و سرگردان شده‌اند.
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نشان می‌دهند بیش از هزار کامیون به دلیل این تصمیم در مرز بازرگان و دیگر مناطق مرزی ایران و ترکیه متوقف شده‌اند.
به دنبال این اقدام، دولت جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد از ۱۴ دی ماه عرضه سوخت به کامیون‌های ترکیه‌ای را متوقف خواهد کرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد زیادی از کامیون‌های ایرانی در مرزهای ترکیه متوقف و سرگردان شده‌اند. به گفته رانندگان، ترکیه بر اساس قانون جدید خود برای هر لیتر گازوییل مصرفی کامیون‌های ایرانی ۲۷ لیتر جریمه تعیین کرده است. این مبلغ برای هر باک کامیون حدود ۶۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.
این اقدام در واکنش به اجرای طرح «باک پر» در ایران صورت گرفته است. طرح مذکور که با هدف مقابله با قاچاق سوخت به اجرا درآمده، کامیون‌های خروجی از ایران را ملزم به پر کردن باک سوخت یا پرداخت معادل هزینه آن کرده است.
از سوی دیگر یکی از پرسش‌های پربسامد این روزها درباره چرایی اقدام ترکیه به راه‌اندازی شبکه فارسی TRT است. اما چرا چنین شبکه‌ای راه‌اندازی نکند؟ وقتی به خوبی درک کرده است که مرجعیت رسانه، خبر، تصویر و تحلیل در ایران به خارج منتقل شده و کشور فاقد رسانه کارآمد و حرفه‌ای است.
طبیعی است که کشورها با شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیرامونی بخواهند از آن‌ها در جهت منافع خود بهره ببرند ومساله اساسی میزان موفقیت در این راه است.
ایران کشور بزرگی در منطقه است و افکار عمومی آن برای بازیگران دور و نزدیک به ویژه در این بزنگاه تاریخی اهمیت خاصی پیدا کرده وبه همین علت است که نتانیاهو نیز پشت هم پیام می‌دهد. البته ترکیه سال‌هاست که در حوزه پیرامونی ودر جهان عرب و اسلام نفوذ نرم فرهنگی و اقتصادی را دنبال می‌کند و سریال‌های آن در ایران و کشورهای دیگر حتی بیشتر از داخل ترکیه بیننده دارند.
در همین حال سیاست باز گردشگری با جذب ۵۷ میلیون گردشگر در سال جدا از آورده ۵۵ میلیارد دلاری عملا ترکیه را به کانون تلاقی مشرق و مغرب عربی و پل ارتباطی فرهنگ‌های جهان در خاورمیانه تبدیل کرده است.

source

توسط spideh.ir