اردشیر صالحپور در گفتگو با آنا:
یک استاد دانشگاه و مدرس تئاتر به اجرای نمایشهای جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت در نقاط مختلف ایران پرداخت و گفت: این اقدام جشنواره تئاتر مقاومت یک سیاست مهم و تاثیرگذار و در راستای توزیع عادلانه فرهنگ و هنر است.
به گزارش خبرگزاری آنا، نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت به دبیری محمد کاظمتبار، چهارشنبه نوزدهم دی ماه با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف این رویداد در حضور مسئولان سازمان بسیج مستضعفین و جمعی دیگر از مدیران استان خوزستان در منطقه آزاد اروند برگزار شد.
«انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس» و «بنیاد فرهنگی روایت فتح» در تهران و شهرهای مختلف کشور بانی برگزاری این رویداد بودند.
جوانان به گنجینه تجربه پیشکسوتان توجه کنند
درهمین ارتباط، کارگردان و استاد تئاتر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با اشاره به رویکرد جشنواره تئاتر مقاومت در انتخاب یک دبیر جوان اظهار داشت: یک دبیر جوان وقتی میتواند در جایگاه دبیری موفق عمل کند که بتواند با نسل پیشکسوت خودش مرتبط باشد؛ لذا اگر ایشان بتواند گذشته را با حال تطبیق و تکمیل کند موفق میشود و همچنین آینده ما تضمین خواهد شد.
اردشیر صالحپور تصریح کرد: پیشکسوتان ما مربوط به نسل گذشتهاند؛ نسل جوان نمیتواند بدون توجه به این پشتوانه ارزشمند، در این مسیر عمل کند،اولین کاری که جوانان باید دهند، تکیه و حرمت گذاشتن به دانش و زحمات و است که نسل گذشته انجام داده است.
این پژوهشگر تئاتر، نوآوری و ایده و ابتکار را ویژگی جوانان دانست و تاکید کرد: حتماً یک دبیر جوان در جایگاه دبیری جشنواره تئاتر مقاومت بخاطر ایده و ابتکارات جدید یک انتخاب درست است و این ابتکارات به فکر پیشکسوتان نمیخورد بنابراین هرچند جوانان و پیشکسوتان دو نسل متمایز نیستند باید آنها را مکمل هم دانست.
صالحپور افزود: به اعتقاد من هرگاه جوانها توانستد با نسل گذشته که یک گنجینه هستند پیوند بخورند، یقیناً موفقیتشان تضمینی است. ما نمی توانیم انقطاع نسل داشته باشیم چراکه این مسیر و فرایند طبیعی است. پیشکسوتان امروز روزگاری جوان بودهاند و تکیه بر ادب و کهن گذشته داشتهاند. در گذشته آنگاه که یک شاعر قرار بود شعر بگوید، در نظامیه به او میگفتند، باید هزار بیت از اشعار شعرای پیشکسوت و متقدم خودت را حفظ کند لذا خود بخود او را مجبور به ارتباط با گذشته میکردند که ضمن نوعی احترام و تکریم به گذشته بود، موجب تقویت این شاعر میشد چراکه قریحه او روان میشد بنابراین جوان حتما باید به گذشته خود احترام بگذارد.
وی با بیان اینکه این رویه در پایاننامههای دانشگاهی وجود دارد، گفت: ما اولین پرسشی که در پایاننامههای دانشگاهی مطرح میکنیم، این مسئله است که در موضوعی که انتخاب میشود مطالب گذشته را بررسی و مطالعه کنید و شما چه چیزی قصد دارید به آن اضافه کنید. اینکه متون در گذشته تطبیق داده میشد، سنت استاد شاگری بود که نمونه آن در تعزیه «بچهخوانی» بود یا در قلمزنی «میخ زدن» بود؛ بنابراین نسل جوان یقینا باید با نسل آینده پیوند برقرار کند و در این صورت است که جوان توانسته تداوم فرهنگ و تضاید را ایجاد کند و با این شرایط است که خلاقیت صورت میگیرد.
ضرورت تمرکززدایی در تئاتر
این استاد دانشگاه درباره این اقدام جشنواره تئاتر مقاومت که اجراهای مختلفی در سراسر کشور به صحنه برده است، گفت: یکی از دلایل موفقیت فرانسه در دوره ژورژ پمپیدو و فرانسه به هنر و فرهنگ در سطح جهان مطرح شد، یک نظریهای را تحت عنوان «تمرکزگزایی و تمرکززدایی» مطرح کردند. در دورهای پاریس از گالریهای نقاشی و تئاتر و … اشباع شده بود، لذا بسیاری از رویدادها و جشنوارهها را به خارج از پاریس بردند. بنابراین تمرکززدایی یک اقدام قابل تحسین است که جشنواره تئاتر مقاومت انجام داد است. کسانی که در آبادان و مشکین شهر و لرستان و بختیاری هستند حق دارند که از جشنواره مقاومت بهرهمند شوند.
صالحپور توسعه جشنواره تئاتر مقاومت در سراسر ایران را یک اتفاق مبارک دانست و تاکید کرد: این یک اتفاق خیلی خوب است؛ این رویکرد خیلی موثر است و درباره تئاتر و همه رویدادها باید استمرار داشته باشد چراکه ایران تنها تهران نیست بنابراین این رویکرد جشنواره مقاومت در راستای توزیع عادلانه فرهنگ و هنر است.
source