گروه سیاسی جهان نیوز: هر بار که هوای تهران آلوده‌تر می‌شود برخی انگشت اتهام را از بین بیش از 20 دستگاه مسئول، به سمت شهرداری نشانه می‌گیرند. اما وظیفه شهرداری‌ها در رفع آلودگی هوا جز توسعه حمل و نقل عمومی، برقی سازی و بهبود ترافیک چیست؟

یکی از اقدامات شاخص این دوره شهرداری، تمرکز بر توسعه حمل‌ونقل عمومی و بهبود ناوگان شهری است. تا جایی که 45 درصد بودجه را به این حوزه اختصاص داده است. با توجه به بحران آلودگی هوای تهران، شهرداری گام‌های مهمی در راستای کاهش آلاینده‌ها و مدرن‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برداشته است.

در شهرداری این دوره برنامه‌هایی برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های برقی آغاز شد. این اقدام با هدف کاهش آلاینده‌های کربنی و ارائه خدمات پیشرفته و فناورانه به شهروندان صورت گرفت. تاکسی‌های برقی نه تنها از نظر زیست‌محیطی، بلکه از نظر اقتصادی نیز برای رانندگان و مسافران سودمند هستند. گفته می‌شود تاکنون 500 دستگاه تاکسی برقی شاسی بلند و سدان به ناوگان تاکسی‌رانی تهران اضافه شده یا در انتظار پلاک شدن هستند.

همزمان با برقی سازی تاکسی های تهران، ورود اتوبوس های برقی نیز آغاز شد. این پروژه که با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی در حال اجراست، گامی مؤثر در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا محسوب می‌شود. اتوبوس‌های برقی علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از نظر هزینه‌های نگهداری و بهره‌وری انرژی نیز بهینه‌تر هستند. تاکنون هشتاد دستگاه اتوبوس برقی نیز وارد شده است که درحال گذراندن مراحل قانونی برای حمل و نقل در تهران هستند.

مهمتر از این‌ها دوبرابر شدن تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران است. زمانی که زاکانی وارد شهرداری تهران شد، حدود 1800 دستگاه اتوبوس‌ سالم باقی مانده بود، زاکانی هم با دیدن این وضعیت برنامه خود را برای خرید 5 هزار دستگاه اتوبوس آغاز کرد. در صورت اجرای تعهدات تولیدکنندگان، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 400 دستگاه اتوبوس دو کابین هم به تهران افضافه شوند.

دو ماه پیش که شهردار تهران گفت: شهر تهران 1880 اتوبوس داشت که در این دوره 5725 اتوبوس خریداری شده که نزدیک به 1500 دستگاه اتوبوس وارد چرخه شده و ماهانه به اتوبوس‌های فعال شهر تهران افزوده می‌شود و تعداد اتوبوس‌های فعال شهر تهران باید به 10 هزار دستگاه برسد.

احداث بزگراه‌های شهید شوشتری، با غربی فرودگاه یادگار امام و شهید بروجردی که در این دوره کلید خورده است، نقش کلیدی در کاهش بار ترافیکی و تسهیل دسترسی مناطق مختلف تهران دارند. اتوبان شهید شوشتری به‌عنوان یکی از پروژه‌های استراتژیک شرق تهران طراحی شده و توانسته است ترافیک سنگین ورودی به تهران را کاهش دهد. همچنین، اتوبان شهید بروجردی با اتصال مناطق جنوبی به غرب تهران، به توسعه متوازن شهری کمک کرده است.

اصلاح تقاطع‌های بزرگراهی و احداث تقاطع‌های جدید نیز به کاهش ترافیک و افزایش ایمنی عبور و مرور کمک شایانی کرده است. شهرداری تهران با ساخت چندین تقاطع غیرهمسطح در مناطق پرتردد، توانسته است گره‌های ترافیکی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. با احداث 98 تقاطع غیر هم سطح، مجموعاٌ 730 کیلومتر از مسیر تردد شهروندان کوتاه و یک میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

همه این موارد که تحقق کامل آن زمانبر است در حالی صورت گرفته که در دوره قبل مدیریت شهری نه تنها اقدامات قابل توجهی برای بهبود، نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل پایتخت انجام نشد بلکه روی برخی پروژه‌های شهری خاک هم ریخته بودند!

source

توسط spideh.ir