این موضوع را حتی می‌توان در بخشی از رباعی مشهور دیوان شمس مولانا هم به چشم دید، جایی که او می‌گوید « این نکته رمز اگر بدانی دانی/ هر چیز که در جستن آنی آنی.» همین نکته اما می‌تواند دریچه‌ای به شناخت جامعه باشد، آن هم وقتی با مرورگری به نام گوگل طرف باشیم! داده‌های جست‌وجوی گوگل نه ‌فقط یک ابزار اطلاعاتی، بلکه یک منبع کلیدی برای تحلیل رفتار اجتماعی و سیاسی است. این داده‌ها به ما نشان می‌دهد که مردم در سراسر جهان به چه موضوعاتی فکر می‌کنند، چه چالش‌هایی در ذهن دارند و چگونه اولویت‌های‌شان تغییر می‌کند. گزارش سال ۲۰۲۴ گوگل ترندز، به‌طور خاص، رشد جست‌وجوها درباره مسائل سیاسی و زیست‌محیطی را برجسته می‌کند. از این داده‌ها می‌توان برای پیش‌بینی گرایش‌های آتی و شناخت بهتر رفتارهای جمعی استفاده کرد. این گزارش پرطرفدارترین موضوعات و کلمات جست‌وجو شده در سال ۲۰۲۴ در ایران و جهان را نشان می‌دهد. در رابطه با موضوعات جست‌وجو شده در میان کاربران ایرانی هم می‌توان به این نکته پی برد که ایرانی‌ها شیفته اخبارند. شاید این شیفتگی به‌درستی نشانگر این باشد که خبرها چقدر می‌تواند در زندگی روزمره و معیشت آنها مؤثر باشد. 

source

توسط spideh.ir