حسین پورفرزانه، معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشستی خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، به موضوعات مختلفی در حوزه صنعت هوایی کشور اشاره کرد. وی اظهار داشت که در این صنعت چهار مولفه اصلی شامل ناوگان هوایی، فرودگاه‌ها، منابع انسانی و صنعت پشتیبانی وجود دارد که باید به صورت هماهنگ و تحت هدایت قوانین سازمان هواپیمایی کشوری عمل کنند.

پورفرزانه به چالش پیری ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت که از نظر کمیت و کیفیت، ناوگان موجود پاسخگوی نیازهای کشور نیست. وی افزود که تصمیمات گذشته در این زمینه با انتقاداتی همراه بوده و این موضوع باعث ایجاد عدم تعادل در رشد فرودگاه‌ها و ناوگان شده است.

وی همچنین به ارزش دارایی‌های فرودگاهی کشور اشاره کرد و گفت که حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار دارایی فرودگاهی در اختیار داریم. با این حال، از نظر شاخص بهره‌وری در رتبه ۵۴ و از نظر شاخص کیفی پرواز در رتبه حدود ۹۰ قرار داریم. این نشان می‌دهد که رشد تعداد فرودگاه‌ها با بهبود کیفیت پروازها همراه نبوده است.

پورفرزانه با اشاره به ارزش ۱۶ میلیارد دلاری فرودگاه‌ها در مقایسه با یک میلیارد دلار ارزش هواپیماهای فعال، گفت که اگر بخشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در فرودگاه‌ها به توسعه ناوگان اختصاص داده می‌شد، امروز می‌توانستیم سه برابر دارایی ناوگان پرواز داشته باشیم.

وی همچنین به موضوع تاکسی هوایی اشاره کرد و گفت که دو فرودگاه پیام و زنجان به عنوان پایلوت برای برقراری این نوع پروازها در نظر گرفته شده‌اند. جزایر ایران نیز پتانسیل خوبی برای استفاده از تاکسی هوایی دارند.

پورفرزانه تاکید کرد که استان‌ها باید برای فرودگاه‌های خود برنامه‌ریزی کنند و از مشارکت بخش خصوصی در اداره این فرودگاه‌ها استقبال شود. وی همچنین گفت که همچنان تقاضاهای زیادی برای تاسیس فرودگاه‌های جدید وجود دارد، اما باید به جای افزایش تعداد فرودگاه‌ها، منابع را به سمت توسعه ناوگان هدایت کرد.

در بخش دیگری از صحبت‌هایش، پورفرزانه به موضوع از سرگیری پروازهای اروپایی اشاره کرد و گفت که اقداماتی در این زمینه انجام شده و امیدواریم تحریم‌های ظالمانه علیه شرکت‌های هواپیمایی ایران هرچه سریع‌تر رفع شود. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای پروازهای تهران – پاریس، مشهد – کراچی، گرگان – استانبول و بندرعباس – مسقط در بهمن ماه خبر داد.

توسط spideh.ir