**گزارشی از توجه ویژه پزشکیان به مدارس دولتی**

تقریباً هر هفته شاهد سخنرانی‌ها و اظهارات مسعود پزشکیان، در بالاترین سطوح دولت، درباره اهمیت مدارس و نقش آن‌ها در حل چالش‌های اساسی کشور هستیم. این رویکرد او را به یکی از بی‌نظیرترین رهبران جمهوری اسلامی تبدیل کرده است که با چنین اعتقاد راسخی به جایگاه آموزش و پرورش در توسعه ایران، در عرصه عمومی صحبت می‌کند. این نگاه او را می‌توان با ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی، مقایسه کرد؛ کسی که هم پزشک بود و هم رهبر تحولات توسعه‌ای در مالزی. او به عنوان یکی از برجسته‌ترین رهبران جهان، همواره به دلیل توجه عمیقش به آموزش، الهام‌بخش بسیاری از علاقه‌مندان به توسعه بوده است.

پزشکیان بارها در محافل مختلف تأکید کرده است که با رویکردهای فعلی نمی‌توان به جایی رسید. اهمیت این نگاه نه در این است که تاکنون کسی به آن توجه نکرده، بلکه در این است که او در جایگاه رهبری کشور، این دغدغه را به طور جدی مطرح می‌کند. از زمان کارزار انتخاباتی‌اش، تأکید او بر ایجاد عدالت آموزشی میان دانش‌آموزان مناطق مرفه پایتخت و مناطق محروم کشور آغاز شد و در سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده از مدارس، این ایده به یکی از محورهای اصلی سخنانش تبدیل شد.

**عدالت آموزشی در گفتمان دولت چهاردهم**
پزشکیان در مراسم تکریم و معارفه وزرای آموزش و پرورش، با اشاره به نقش کلیدی این وزارتخانه در اصلاحات اجتماعی، گفت: «آن‌چه در انتخابات به عنوان یک اصل دنبال کردیم، احیای حق و اجرای عدالت بر اساس علم و آگاهی بود. ممکن است نتایج این اقدامات به سرعت دیده نشود، اما اگر به دنبال اصلاح هستیم، باید از همین جا شروع کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش نیز در یکی از نشست‌های سفر استانی پزشکیان به چابهار، بر این موضوع تأکید کرد: «مسیر توسعه کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد و آموزش آغاز تحول است.» این نگاه باعث شده تا «ارتقای آموزش عمومی» به عنوان یکی از اولویت‌های سه‌گانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای چهار سال آینده تعیین شود.

**تحقق عدالت آموزشی: از ایده تا عمل**
بررسی عملکرد دولت چهاردهم در حوزه آموزش نشان می‌دهد که این دولت بر سه اصل اساسی تمرکز دارد: توسعه مدرسه‌سازی در سراسر کشور، آموزش و پرورش مردم‌نهاد، و تغییر شیوه‌های آموزشی. ایده ساخت مدارس مدرن برای دانش‌آموزان مناطق محروم، اگرچه در ابتدا بلندپروازانه به نظر می‌رسد، اما با استفاده از مشارکت مردمی و ظرفیت خیرین، می‌توان منابع مالی لازم برای تحقق این هدف را فراهم کرد.

پزشکیان در نخستین جلسه طرح ویژه «محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی» بر چهار اصل عدالت، روابط بین‌بخشی، مشارکت مردمی و تکنولوژی مناسب تأکید کرد. او گفت: «بهره‌گیری از ظرفیت مسئولان استانی، امامان جمعه، شوراهای شهر و شهرداری‌ها در این طرح بسیار مؤثر است. دولت استانداران را مکلف به حمایت از این طرح کرده و هر یک از مسئولان استانی باید سهم خود را در این زمینه ایفا کنند.»

**استقبال خیرین از ایده عدالت آموزشی**
ایده عدالت آموزشی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی هر منطقه، در سفرهای استانی با استقبال خیرین و معتمدین مواجه شده است. به عنوان مثال، خیرین مدرسه‌ساز سیستان و بلوچستان در نشستی با رئیس‌جمهور اعلام کردند: «توسعه عدالت آموزشی از موارد مهمی است که مورد توجه ویژه دکتر پزشکیان قرار گرفته و امیدواریم دولت اعتبارات لازم را برای اجرای این طرح اختصاص دهد.»

**ضرورت تغییر شیوه‌های آموزشی سنتی**
محور اصلی اجرای عدالت در نظام آموزشی، ارتقای توانمندی دانش‌آموزان است و این هدف تنها با دستیابی به شیوه‌های نوین آموزشی محقق می‌شود. پزشکیان در اولین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش دولت چهاردهم، بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی در آموزش تأکید کرد و گفت: «منع دانش‌آموزان از استفاده از گوشی‌های همراه راه‌حل نیست. باید بخش تکمیلی آموزش را در این ابزارهای نوین طراحی کنیم تا دانش‌آموزان حتی خارج از مدرسه نیز بتوانند آموزش ببینند.»

**چالش‌های پیش رو**
دولت چهاردهم با چالش‌های متعددی روبرو است، اما تأمین نیروی انسانی کارآمد و جلوگیری از خروج این سرمایه‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. مشکلاتی که در صورت فقدان سرمایه انسانی، می‌توانند نظام حکمرانی را به چالش بکشند.

دولت چهاردهم با شعار برقراری عدالت و انصاف، خود را موظف به ایجاد وفاق با ارکان حاکمیت و مردم می‌داند و تلاش می‌کند با استفاده از امکانات موجود، اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهد.

توسط spideh.ir