پروژهای عظیم با بودجه اولیه ۴۶۰ میلیارد تومان که اکنون احتمالاً به دو برابر این مبلغ افزایش یافته، در فرودگاه کرمانشاه به مرحله اجرا رسیده است. این پروژه شامل ساخت باندی با کیفیت و استاندارد به طول ۳۴۰۰ متر است که برای چندین دهه پاسخگوی نیازهای پروازی این فرودگاه خواهد بود. این باند جدید میتواند زمینه را برای پروازهای جدید به مقاصد نو و همچنین بینالمللی شدن مجدد فرودگاه کرمانشاه پس از سالها وقفه فراهم کند.
اگرچه این پروژه با تأخیر به پایان رسید، اما اکنون چند ماه است که کارهای آن به اتمام رسیده و تنها منتظر حضور وزیر راه و شهرسازی است تا به دست یک مقام ارشد ملی افتتاح شود. در هفتههای اخیر، شایعاتی درباره سفر فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، به کرمانشاه مطرح شده و حتی جلسات هماهنگی اولیه نیز برگزار شده است. هدف از این سفر، علاوه بر افتتاح باند فرودگاه، پیگیری پروژههای بزرگ دیگر در استان است.
هر هفته، کرمانشاه خود را برای حضور وزیر آماده میکند و دستگاههای وابسته به وزارت راه و شهرسازی، از جمله اداره کل راه و شهرسازی، راهداری و فرودگاه، در حالت آمادهباش قرار میگیرند. اما هر بار در آخرین لحظات، سفر لغو میشود. این تأخیرها باعث شده تا پروژه باند فرودگاه کرمانشاه که در یک و نیم سال اخیر تأثیرات اقتصادی قابل توجهی داشته، همچنان معطل بماند. محدودیتهای ایجاد شده در فضای باند، امکان نشست و برخاست هواپیماهای بزرگ و انجام پروازهای شبانه را از بین برده و تعداد پروازهای فرودگاه را به کمتر از ۵۰ پرواز در هفته کاهش داده است.
با توجه به اهمیت این پروژه، انتظار میرفت وزیر راه و شهرسازی افتتاح آن را به ویژه در استان محرومی مانند کرمانشاه در اولویت قرار دهد. اما وزیر نیز بیش از یک ماه است که افتتاح این پروژه را به تأخیر انداخته است. این در حالی است که اقتصاد، حمل و نقل و گردشگری کرمانشاه به این پروژه وابسته است.
از سوی دیگر، دستگاههای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هر هفته زمان زیادی را صرف آمادهسازی برای سفر وزیر میکنند، اما در نهایت این سفر در آخرین لحظه لغو میشود. این موضوع بهرهوری و فعالیت این دستگاهها را تحت تأثیر قرار داده است.
علاوه بر باند فرودگاه، پروژههای دیگری مانند افتتاح پل بزرگ رودخانه گاماسیاب، ۱۸ کیلومتر شبکه بزرگراهی، بیش از ۶۵۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن و همچنین کلنگزنی طرح تعریض گردنه پاتاق نیز در سفر وزیر راه و شهرسازی قرار است انجام شود، اما این پروژهها نیز معطل ماندهاند.
به نظر میرسد لازم است استاندار کرمانشاه به این موضوع ورود کند و دستور قاطعی برای افتتاح این پروژهها صادر نماید تا منافع مردم استان بیش از این به خطر نیفتد. اگر وزیر راه و شهرسازی به دلیل اولویتهای دیگر نتوانسته است در یک ماه اخیر زمانی را به کرمانشاه اختصاص دهد، بهتر است بدون حضور او، باند فرودگاه افتتاح شود تا این بیاعتمادی و بدقولی پایان یابد.