وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی اعلام کرد که رئیس جمهور به طور جدی مسائل مربوط به آموزش و پرورش را پیگیری می‌کند و تاکنون ۱۵ جلسه در این زمینه برگزار شده است. وی افزود که یکی از اولویت‌های رئیس جمهور، توسعه عدالت آموزشی با تمرکز بر بهبود فضای آموزشی است و بر این باور است که مدل ساخت مدارس در کشور نیاز به تغییر دارد.

وزیر همچنین اشاره کرد که ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش از دیگر اهداف اصلی است. وی اظهار داشت که مسائل و چالش‌های ۷۵۰ منطقه آموزشی کشور بررسی شده و ظرفیت‌های این مناطق برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش شناسایی شده است.

وی در ادامه گفت که رویکرد وزارت آموزش و پرورش در ساخت مدارس، استفاده از مشارکت مردمی و نیروهای جهادی است و نهادهای مختلفی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. وزیر تاکید کرد که برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی، دو مسیر اصلی دنبال می‌شود: اول، تحول در روش‌های یادگیری و تدریس که شامل توانمندسازی معلمان، بهبود شیوه‌های تدریس، تجهیز کلاس‌ها و استفاده از فناوری‌های آموزشی است. دوم، بهبود مدیریت مدارس بر اساس الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین که بر ابعاد مدیریتی مدارس تاکید دارد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اشاره کرد که دوازده مسئله کلان در این حوزه شناسایی شده که محور اصلی آن‌ها سند تحول بنیادین و نقشه راه اجرایی آن است. وی افزود که کارگروه‌های مختلفی از جمله هوش مصنوعی، آسیب‌های اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان و اتاق تعیین وضعیت مهر ۱۴۰۴ تشکیل شده‌اند و مسائلی مانند آزمون‌های کیفیت بخشی، توانمندسازی معلمان، بهبود معیشت فرهنگیان و پاداش پایان خدمت آن‌ها در دست پیگیری است.

در پایان، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که برنامه‌ای عملیاتی برای سال ۱۴۰۴ بر اساس شاخص‌های برنامه هفتم توسعه و نقشه راه اجرایی سند تحول بنیادین در حال بررسی و کار کارشناسی است.

توسط spideh.ir