افسانه کامران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان، «نصف‌جهان»، از روزگار صفوی تاکنون در معماری، ادبیات و هنرهای بصری ایرانی به استعاره‌ای از گستردگی، زیبایی و شکوه ایران و حتی جهان شهره گشته است و به‌همین دلیل بررسی چگونگی تبدیل این استعاره به یک نشان شهری، دارای اهمیت است.

وی افزود: در دهه ۴۰ خورشیدی، شهرداری اصفهان اقدام به طراحی نمادی کرد که بیشتر بر پایه نشانه‌های شمایلی استوار بود. این نشانه‌ها با به عاریت گرفتن از نشانه‌های متنوع شمایلی در دهه‌های مختلف مسیرهای متفاوتی را پیموده است؛ گاه از نشانه‌های انسانی تا نمادهای معماری و تاریخی گذر کرده تا پاسخگوی هویت جدید شهر بر اساس استعاره «اصفهان، نصف‌جهان» باشد.

این پژوهشگر فرهنگ دیداری با بیان اینکه در نشست پیش‌رو بر اساس پژوهشی که انجام شده است، تحول از نشانه‌های شمایلی به نشانه نمادین شهری، چالش‌ها و تغییرات متعدد در زمینه‌های فرمی، زیبایی‌شناختی و نشانه شناختی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به فرایندهای تکوین این نشان در بیش از چهار دهه اشاره خواهد شد، خاطرنشان کرد: این فرایندها به وضوح نشان‌دهنده تمایل به ارتباط بین تاریخ و مدرنیته در فضای شهری اصفهان است و تأمل در این تغییرات و دگرگونی‌ها این امکان را به ما می‌دهد تا به درک عمیق‌تری از مفهوم استعاری این نشان پرداخته و به تحلیل ابعاد مختلف هویت شهری در تاریخ معاصر اصفهان بپردازیم.

وی ادامه داد: طراحی نشان شهرداری اصفهان در دهه ۴۰ شمسی، نشان‌دهنده رویکردی نوین در زمینه کارکردهای نشانه شهری است. این نشانه‌ها که به فرهنگ و تاریخ غنی این شهر تعلق دارند، با هدف بازسازی تصویر فرهنگی اصفهان در جامعه شهری طراحی شده‌اند و منعکس کننده درک نوینی از هویت و برندینگ شهری است؛ هویتی که در معماری و هنر ایران ریشه دارد و با استعاره‌های عمیقی همچون منبع در فرهنگ ایرانی گره خورده است.

تحلیل نشان شهرداری اصفهان در گذر زمان؛ از استعاره تا نشانه

به گزارش ایمنا، در ادامه سلسله نشست‌های حافظه و شهر، نشست «از استعاره تا نشانه؛ تحلیل نشان شهرداری اصفهان در گذر زمان» با سخنرانی افسانه کامران پژوهشگر فرهنگ دیداری روز هشتم بهمن سال جاری از ساعت ۱۶:۰۰ در موزه تاریخ شهرداری اصفهان، محل سابق کارخانه صنایع پشم برگزار می‌شود.

افسانه کامران، استاد دانشگاه، نشانه‌شناس و پژوهشگر مطالعات فرهنگ دیداری است که در سال‌های اخیر موزه دانشگاه خوارزمی را راه‌اندازی کرده است؛ وی دانش‌آموخته دکترای پژوهش هنر است و تاکنون راهنمایی پایان‌نامه‌های بسیاری در حوزه عکاسی، تبلیغات و گرافیک و پژوهش هنر را برعهده داشته است.

source

توسط spideh.ir