محمد امیر، نماینده مردم اهواز، حمیدیه، کارون و باوی، در دیدار وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان خوزستان اظهار داشت که آموزش و پرورش یکی از مهمترین شاخصهای توسعه کشور است و پیشرفت آن به طور مستقیم بر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تأثیر میگذارد. وی با اشاره به جمعیت دانشآموزی استان خوزستان که حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر است، تأکید کرد که صحبتهای او به دلیل حضور وزیر نیست، بلکه به وضعیت آموزش و پرورش خوزستان در دهه اخیر مربوط میشود.
امیر با تشبیه آموزش و پرورش به یک مثلث، اضلاع آن را شامل فضای فیزیکی، نیروی انسانی و محتوا دانست و افزود که بخش محتوا مربوط به وزارت آموزش و پرورش است. وی با اشاره به مشکلات فضای فیزیکی مدارس در خوزستان، بیان کرد که دانشآموزان در این استان با شرایط نامناسبی مواجه هستند و برخی از آنها به دلیل همین مشکلات ترک تحصیل میکنند. او امیدوار بود که حضور وزیر بتواند بهبودی در این شرایط ایجاد کند.
نماینده مردم اهواز همچنین به وضعیت نامناسب برخی مدارس اشاره کرد و گفت که در برخی موارد، دانشآموزان در فضاهایی مشغول به تحصیل هستند که اصلاً مناسب نیستند. وی با بیان اینکه کلاسهای بدون معلم در خوزستان وجود ندارد، تصریح کرد که بسیاری از کلاسها با سرباز معلم، دانشجو معلم و نیروهای غیرتخصصی پر شدهاند، به ویژه در مقطع متوسطه دوم که این موضوع کیفیت آموزش را به شدت کاهش میدهد.
امیر با اشاره به اینکه خوزستان در یک دهه اخیر همواره در رتبههای پایین جدول عملکرد آموزشی قرار داشته، علت این موضوع را غیرتخصصی بودن نیروها و مهاجرت بیش از حد معلمان به استانهای دیگر دانست. وی خواستار توجه ویژه به پرداختهای معلمان در استانهای با آب و هوای نامساعد شد تا از مهاجرت آنها به مناطق خوشآبوهوا جلوگیری شود.
وی در پایان به نگرانی معلمان نهضتی، غیرانتفاعی، مهرآفرین و پیشدبستانی اشاره کرد و گفت که این گروهها نگران شرایط قانونی متفاوتی هستند که ممکن است مانع ورود آنها به مدارس دولتی شود. او خواستار توجه ویژه به این موضوع در استانهایی مانند خوزستان شد تا شرایط این معلمان به رسمی و پیمانی تبدیل شود و از حضور وزیر آموزش و پرورش بهرهمند شوند.