در ماه‌های اخیر، یک تهیه‌کننده مصری تلاش‌های خود را برای تولید فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف سینمایی افزایش داده است تا بتواند محتوای مناسبی برای سالن‌های سینما در سراسر کشورش فراهم کند. نکته قابل توجه این است که این فیلم‌ها با حمایت مالی تهیه‌کنندگان عرب‌زبان غیرمصری نیز همراه شده‌اند. این تهیه‌کننده پیش از این اعلام کرده بود که آثارش تنها مختص تماشاگران مصری نیستند، بلکه می‌توانند برای مخاطبان سایر کشورهای عرب‌زبان در شمال آفریقا، خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز جذاب باشند. اشتراکات فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و زبانی میان این کشورها باعث شده تا تولیدات سینمایی آن‌ها حال‌وهوایی فراملی و پان‌عربی به خود بگیرند.

**افزایش تولیدات بومی**
این تهیه‌کننده در مصاحبه‌ای اخیر با نشریه ورایتی بیان کرد که سال‌هاست به فکر افزایش حجم تولیدات بومی در کشورهای عرب‌زبان بوده است. ایده اصلی او این است که فیلم‌های تولیدشده امکان اکران عمومی در تمام کشورهای منطقه را داشته باشند و سهم تولیدات عرب‌زبان در سالن‌های سینما افزایش یابد. او به تلاش‌های اخیر در عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تولید و نمایش فیلم اشاره کرد و اظهار داشت که این روند مثبت باید به سایر کشورهای منطقه نیز گسترش یابد. به گفته او، استعدادهای فراوانی در سرزمین‌های عربی وجود دارد و داستان‌های جذابی در این مناطق قابل روایت هستند که هنرمندان بومی بهترین گزینه برای به تصویر کشیدن آن‌ها هستند. او همچنین معتقد است که اگر فیلم‌های باکیفیت و جذاب ساخته شوند، تماشاگران عرب از آن‌ها استقبال خواهند کرد.

**تمرکز بر جوانان مستعد**
یکی از اقدامات جالب این تهیه‌کننده، دعوت از نیروهای جوان و خلاق برای همکاری در تولید آثار جدید سینمایی است. او بر این باور است که رشد سینمای عرب به حضور جوانان مستعد و خوش‌فکر وابسته است. به همین دلیل، جذب این افراد به یکی از اهداف اصلی او تبدیل شده است. یکی از پروژه‌های اخیر او با همکاری این جوانان، فیلمی با عنوان «موضوع مرگ و زندگی» است که دو بازیگر محبوب عرب، سارا طیبه و یعقوب الفرهان، در آن ایفای نقش می‌کنند. این فیلم که در ژانر کمدی درام سیاه ساخته شده، به یکی از رسوم خرافی در جوامع عرب می‌پردازد و موضوع خودکشی را به چالش می‌کشد. شخصیت اصلی داستان، زن جوانی است که به دلیل باورهای خرافی و حرف‌های اطرافیانش، خود را نفرین‌شده می‌پندارد و قصد دارد به زندگی‌اش پایان دهد. اما آشنایی او با یوسف، یک جراح قلب که خود درگیر بیماری است، مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. تقابل این دو شخصیت که یکی به دنبال مرگ و دیگری در جست‌وجوی زندگی است، خط اصلی داستان را شکل می‌دهد.

**روایت‌های متنوع**
این تهیه‌کننده در حال حاضر پنج فیلم در دست تولید دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «هجرا» نام دارد. این درام اجتماعی-خانوادگی به روابط بین چند نسل از یک خانواده می‌پردازد که زنان نقش محوری در آن دارند. کارگردان این فیلم، شهاد امین، پیش از این با اثر «مقیاس» خود را به عنوان یک فیلمساز مطرح کرده است. او در دنیای سنت‌گرای عرب، فیلم‌هایش را با محوریت شخصیت‌های زن می‌سازد. فیلم دیگری با عنوان «برلین» به کارگردانی احمد عبدالله، داستان زندگی سه مهاجر عرب در شهر برلین را روایت می‌کند. این فیلم با حال‌وهوای سوررئال، محصول مشترک مصر و آلمان است. همچنین فیلم «تابستان ۶۷» به کارگردانی ابوبکر شاوکی، که پیش از این با فیلم «یوم‌الدین» به موفقیت‌های بزرگی دست یافته بود، داستان نوجوانی مصری را دنبال می‌کند که به فوتبال و پیانو علاقه دارد و از طریق نامه‌نگاری با نوجوانی از قاره‌ای دیگر، تفاوت‌های فرهنگی بین دو دنیا را به نمایش می‌گذارد. محمد سیام، فیلمساز موج نوی سینمای مصر، نیز با فیلم «نگاه پدر من» به بررسی روابط یک پدر و پسر جوان می‌پردازد. این فیلم که کل داستان آن در یک شب اتفاق می‌افتد، به شناخت تازه‌ای از خود و محیط پیرامون توسط دو شخصیت اصلی منجر می‌شود.

**توجه ویژه به فلسطین**
سوزان میرغنی، فیلمساز سودانی‌تبار، با فیلم «ملکه پارچه نخی» یک محصول مشترک فلسطینی، فرانسوی، مصری و آلمانی ارائه داده است. این فیلم در یک دهکده کشاورزی در سودان اتفاق می‌افتد که ساکنان آن به تولید نخ مشغول هستند. شخصیت اصلی داستان، نفیسه، دختری ۱۵ ساله است که زندگی ساده‌ای دارد و همراه دوست صمیمی‌اش در یکی از این مراکز کار می‌کند. حضور چند مهاجر فلسطینی در این دهکده، درد و رنج ملت فلسطین را به بخش مهمی از داستان تبدیل می‌کند. این تهیه‌کننده که توجه به سینمای فلسطین و هنرمندان فلسطینی را از وظایف خود می‌داند، در تولید فیلم «به سرزمینی ناشناس» اثر مهدی فلیفل، فیلمساز سرشناس فلسطینی، نقش مهمی داشته است. این درام ضدجنگ که اخیراً توجه جهانیان را به خود جلب کرده، به موضوع آوارگی و بی‌سرزمینی ملت فلسطین و تجاوزهای اخیر اسرائیل به غزه می‌پردازد.

**سینمای مصر در جهان عرب**
صنعت سینمای مصر به عنوان یکی از موفق‌ترین صنایع سینمایی در جهان عرب شناخته می‌شود. جشنواره سینمایی قاهره، که به عنوان یکی از ۱۲ جشنواره بزرگ بین‌المللی جهان و مهم‌ترین جشنواره فیلم در آفریقا و جهان عرب محسوب می‌شود، نمونه‌ای از این موفقیت است. این جشنواره که هر ساله در قاهره برگزار می‌شود، در سال ۱۹۷۶ تأسیس شد، اما نخستین دوره رسمی آن در سال ۱۹۸۵ به صورت مستقل سازماندهی شد. بخش رقابتی بین‌المللی جشنواره نیز از سال ۱۹۹۱ آغاز به کار کرد. تاریخ سینمای مصر به سال ۱۹۱۷ و تأسیس شرکت سینمای مصر در اسکندریه بازمی‌گردد. در سال ۱۹۲۵، طلعت حرب استودیوی مصر را تأسیس کرد که یکی از پروژه‌های مهم شرکت بازیگری و سینمای مصر بود. از آن زمان، تولید فیلم‌های سینمایی آغاز شد و تعداد سینماها نیز افزایش یافت. تا پایان جنگ جهانی دوم، ۱۴۰ فیلم تولید شد و پس از آن، تولیدات سینمایی به سرعت رشد کرد. بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۱، متوسط تولید سالانه به ۵۰ فیلم و تعداد سینماها به ۲۴۴ سالن رسید. پس از شکست مصر در جنگ با اسرائیل در سال ۱۹۶۷، سینمای مصر شاهد ظهور چهره‌های جدیدی مانند شادی عبدالسلام، علی بدرخان، سمیریوسف و هشام ابوالنصر بود که هر کدام با آثار خود تأثیرات مهمی بر این صنعت گذاشتند.

توسط spideh.ir