سیدمحمد بهشتی مدیر سینمایی دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، در برنامه «کافه آپارات» با اجرای فریدون جیرانی در چهل و سومین جشنواره فجر حضور پیدا کرد و از کم و کیف فیلمها و مدیریت در آن دوران گفت.
سید محمد بهشتی با اشاره به سینمای قبل از انقلاب بیان کرد: مرحوم کیارستمی زیر بار نمیرفت وارد سینمای حرفهای شود چون سینمای حرفهای قبل از سال ۶۲ به گونهای نبود که سینماگران به راحتی بتوانند در آن فعالیت کنند و حتما باید تحت حمایت وزارت فرهنگ و هنر، کانون یا تله فیلم قرار بگیرند چون سینمای اندیشه ما قبل از انقلاب در حاشیه قرار داشت نه در متن.
وی گفت: سینما حتی نزد افکار عمومی و مدیران یک پدیده بدنام و آلوده بود و با توجه به اینکه فشارها زیاد شده بود ما برای آنکه بتوانیم ادامه حیات بدهیم کاری کردیم که در هیچ کجای دنیا سابقه نداشت. مثلا در جشنواره فیلم فجر از رؤسای قوا دعوت کردیم تا بیایند و سخنرانی کنند مثلاً آقای رفسنجانی، موسوی اردبیلی آمدند و در اختتامیه صحبت کردند، در حالی که این موضوع در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. این کار برای این بود که فشارها کم شود.
او با اشاره به سبقه کاریاش تصریح کرد: در طول دوران کاریام، هیچ کجا خودم کنار نرفتم ولی با آمدن آقای میرسلیم من را در سال ۷۲ کنار گذاشتند.
بهشتی درباره تصویر زن در سینمای ایران در دوران مدیریتش یادآور شد: در اواخر دوران مسؤولیتم دیگر به ما ایرادات جزیی نمیگرفتند، فقط میگفتند مرده شور ترکیبت را ببرند و از نظر آنها همه چیز مشکل داشت.
اقباشاوی: اینجا روز آخرت کارگردانها است
کارگردان فیلم «اسفند» با بیان اینکه فیلمش ترکیبی از تحقیقات، خاطرات و اندکی تخیل است تاکید کرد که جشنواره فجر میتواند محل کشف فیلمساز و بازیگر باشد.
به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی «اسفند» به کارگردانی و تهیهکنندگی مرحوم جلیل شعبانی در سومین روز جشنواره فیلم فجر، یکشنبه ۱۴ بهمنماه در سینمای رسانه نمایش داده شد و در نشست مطبوعاتی به احترام تهیهکننده فقید این اثر دقایقی سکوت اعلام شد.
دانش اقباشاوی در نشست پرسش و پاسخ این فیلم با بیان اینکه اینجا روز آخرت کارگردانهاست خطاب به اهالی رسانه گفت: من و عوامل فیلم در خدمت شما هستیم. شما بپرسید، ما جواب میدهیم و معتقدیم همیشه حق با مشتری است.
فیلم «اسفند» به مقطعی از زندگی شهید علی هاشمی میپردازد که اقباشاوی درباره اینکه چطور سراغ ساخت چنین فیلمی رفته گفت: من هم در فیلمهای کوتاه و هم در زمان دستیاری علاقهای به سینمای جنگ داشتم و دستیاری آقایان درویش و حاتمیکیا را هم انجام داده بودم. البته این تصور وجود داشت که چون خودم دو رگه عرب- فارس، آبادانی و جنگزده هستم اولین فیلمم را جنگی بسازم اما من «تاج محل» را ساختم که یک فیلم اجتماعی است چون تصور میکردم جنگ سالهاست که تمام شده و دیگر ضرورت ندارد مجدداً یادآوری شود پس بهتر است ملتها با هم دوست باشند.
وی ادامه داد: سالها گذشت و در بهمن ۱۴۰۰ از طرف شوهر عمهام متوجه شدم که علی هاشمی کسی است که من او را در کودکی دیده بودم و خاطرات شیرینی که در سپاه سوسنگرد داشتم با کلی عکس در خاطرم مانده بود. شهید هاشمی چند ویژگی مهم داشت از جمله اینکه فرمانده منحصر به فردی بود که گروهش متشکل از ملت دو کشور بود که علیه یک دیکتاتوری اقدام میکردند پس نه تنها رفتن سراغ این موضوع باعث انشقاق نمیشد بلکه وحدت ایجاد میکرد و من امیدوار بودم که فیلم هم این ویژگی را داشته باشد .
علاوه بر اینها در تحقیقات متوجه شدم که او حلقه واسط میان مردم و سیستم بوده است.
اقباشاوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه لهجه بازیگران برای مردم بومی باورپذیر نیست، با لهجه جنوبی و عربی و با تعجب گفت: من خودم عرب هستم چطور چنین سوالی قابل درک است؟ من وقتی فیلمنامه را مینوشتم عربی فکر میکردم و فارسی مینوشتم.
وی درباره اینکه چرا از بازیگر چهره برای نقش شهید هاشمی استفاده نکرده گفت: آلفرد هیچکاک میگوید ستاره، آدرس فیلم است اما برای اینکه فیلم باورپذیر باشد آن هم وقتی قرار بود به زبان عربی صحبت کند، دنبال شخصی بودم که از نظر درونیات هم مشابه باشد. رضا مقصودی سالها دستیار آقای عیاری بوده است.
مهاجر توحید پرست، جانشین تهیهکننده نیز که بعد از درگذشت جلیل شعبانی تهیه کنندگی فیلم را بر عهده گرفت درباره حضورش در این فیلم گفت: اوایل کار برای آقای شعبانی به خاطر بیماری، مشکل پیش آمد ولی قرار شد طبق برنامهای که داشتیم کار را پیش ببریم. از گروه تشکر میکنم که رفاقت و همدلی کردند تا در نهایت کار را به سرانجام برسانیم چون نبود عمو جلیل ممکن بود باعث شود کار به نتیجه نرسد.
وی اضافه کرد: اگر معتقدیم سینما به بازیگر جدید نیاز دارد باید این را از یک جایی شروع کنیم فیلم «رها» نمونه خوبی است. رضا بازیگر خوبی است و امیدوارم با این فیلم یک بازیگر جدید به سینما اضافه شده باشد.
رضا مقصودی هم بیان کرد: اگر من ۵۰ فیلم نقش اول بازی کرده بودم چه فرقی میکرد؟ سالها دستیار کارگردان بودم آن هم کارگردانهای بسیار بزرگ ولی در نهایت این کارگردان است که برای چنین نقش مهمی تصمیمگیری میکند. من تمام صد خود را برای این نقش گذاشتم. از ابتدا قرار نبود من بازی کنم و میخواستند سوپر استار بیاورند, حتی لیست دادم به دانش و انتخاب اولم ساعد سهیلی بود اما به هر حال این کارگردان است که پکیج را میبیند. ضمن اینکه معتقدم نقش، جغرافیاست. نقش مهمی مثل علی هاشمی در خوزستان بسیار بالا مقام است و باید در انتخاب نقش به سمتی میرفتیم که بازیگر زبان عربی را خوب صحبت میکرد. معتقدم همان ساعد سهیلی که انتخاب خودم بود اگر میآمد و دیالوگها را عربی میگفت، همه نسبت به آن انتقاد میکردند.
اقباشاوی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه تحقیقات میدانی و کتابخانه زیادی برای این فیلم انجام شده و به بیش از ۴۰ کتاب رجوع شده اما اقتباس از یک کتاب نبوده است گفت: فیلمنامه ترکیب تحقیقات خاطرات و اندکی تخیل است.
وی در پاسخ به اینکه آیا از طرف فرماندهان مرتبط با موضوع دچار محدودیت نشده است، بیان کرد: اگر رضا مقصودی برای بازی در نقش شهید هاشمی پیدا نمیشد نگارش فیلمنامه را شروع نمیکردم و اگر بازیگران نقش سردار غلامپور و آقای محسن رضایی پیدا نمیشدند فیلم را نمیساختم. اما درباره شخصیت سرداران فقط به شکل کلی موضوع مطرح شد و الان کوتاه از آقای سردار غلامپور پرسیدم که از فیلم راضی است که گفت خوب بوده است.
عوامل فیلم «آبستن» از سختیهای سکانس پلان بودن فیلم گفتند
آخرین نشست خبری روز سوم جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که تمام عوامل فیلم «آبستن» از سختیهای ساخت یک فیلم به صورت سکانس پلان سخن گفتند.
به گزارش ایسنا، نشست خبری فیلم «آبستن» با حضور عوامل این فیلم به عنوان آخرین نشست روز سوم برگزار شد.
در ابتدا این فیلم جمال تیموری تهیهکننده فیلم «آبستن» از دبیرخانه جشنواره بابت پذیرش این فیلم تشکر کرد و گفت: چندسال پیش آقای تنابنده طرح فیلم را به من دادند و چندین بار جلسه برای این فیلم گذاشتیم و نهایتا به نتیجه رسیدیم تا فیلم را بسازیم.
مصطفی تنابنده کارگردان فیلم «آبستن» در یک توضیح کوتاه در خصوص همکاری با محسن تنابنده گفت: محسن تنابنده بسیار مشغله دارد و ما در مورد این فیلم با او صحبت کردیم و مشاوره گرفتیم و خیلی به ما کمک کرد.
در بخش دیگری از این نشست محمد تنابنده کارگردان فیلم «آبستن» در مورد سکانس پلان بودن این فیلم توضیح داد: در ابتدا که فیلمنامه نوشته شد سکانس پلان نبود، در بازنویسی و دوبارهخوانی متوجه شدیم که افشین قصه به سامان قصه میگوید یک ساعت و نیم دیگه میرویم و این ۹۰دقیقه این سوال را برای ما به وجود آورد که میتوان فیلم را سکانس پلان کنیم تا مخاطب با دغدغه هر یکی از شخصیتها جلو برود.
وی افزود: ما تعداد جلسات تمرینهامون به خاطر سکانس پلان زیاد بود و به دلیل دیالوگ زیاد بچهها یک جایی دیدیم صدا خیلی زیاد بود ولی التهاب را در فیلم نشان نمیدهد و سعی کردیم در یک صدای پایین و سکوت التهاب را نشان بدهیم.
وحید جعفری نویسنده «آبستن» در بخش دیگری از این نشست در مورد نگارش فیلم گفت: من در اولین باری که این فیلمنامه را نوشتم سکانس پلان نبود و وقتی سکانس پلان شد کلا داستان باید ریتمش عوض میشد و یکسری رابطه ها را باید تعریف میکردیم و از این رو سعی کردیم یک میزانسن خطی را در پیش بگیریم.
وی ادامه داد: داستان حمل مواد مخدر به این خاطر بود که همه شخصیتها شرایط مالی بدی دارند و یک منطق پولی باید این وسط ایجاد میشد.
در بخش دیگری از این نشست امیر حسینی صدابردار فیلم «آبستن» به تجربه کاری خود با تیم تنابنده اشاره کرد و افزود: من سر یک کار دیگری حضور داشتم و به خاطر یک مرخصی از کار توانستم به تیم اضافه شوم و وقتی اضافه شدم تمرینهای بچهها انجام شده بود.
وی بیان کرد: سکانس پلان بودن کار تجربه جدید و سختی بود و دائما با دوربین حرکت کردیم تا مشکلی برای صدا پیش نیاید.
توماج دانش بهزادی بازیگر فیلم «آبستن» در بخش دیگری از این نشست گفت: خوشحالم که برای دومین سال پیاپی در جشنواره فیلم فجر پیش شما هستم، این فیلم دومین کار من با محمد تنابنده است و به نظرم به تمام کاراکترها بسیار خوب پرداخت شده بود و خوشحالم که در انتخاب بازیگران از من هم کمک گرفتند.
وی در مورد نقش افشین توضیحاتی ارائه داد و گفت: این فیلم تجربه عجیبی در بازیگری برای من بود و سکانس پلان کار سختی است و بدون کات کردن فیلم بازی کردم یکم سخت است اما تجربه خوبی بود. اما اینکه به موقعیت یا نقش وفادار بمانی کمی سخت است.
دانش بهزادی در خصوص گرفتن سیمرغ بهترین بازیگر مرد ابراز کرد: من سالهای زیادی است که در بازیگری تلاش میکنم ولی این توهم را باید شکست که هرکسی جایزه میگیرد به این معنا است که او خیلی استعداد نابی است، ممکن از او بهتر هم باشد اما شرایط برای حضور او در آن جایگاه وجود نداشته است.
در ادامه این نشست رها خدایاری بازیگر فیلم «آبستن» در رابطه با چگونگی پیوستنش به این فیلم گفت: من قبل از خواندن فیلمنامه به خاطر برادران تنابنده پای کار آمدم و پس از خواندن فیلمنامه پذیرفتم که این کار را بازی کنم چون موضوع خوبی داشت.
وی ادامه داد: کار فیلمبرداری ما سخت بود و هر روز جاده انزلی را پیموده و سرویس ما قایق بود و شرایط سختی برای فیلمبرداری داشتیم ولی همهی بچهها خیلی خوب بودند. نقش مهری در این فیلم از تمام شخصیتهای داستان جدا بود و به این خاطر آن را پذیرفتم.
سعید هنرمند طراح لباس و صحنه فیلم «آبستن» در بخش دیگری از این نشست از سختیهای دکور این فیلم گفت و تاکید کرد: من بار دوم است که با برادران تنابنده کار میکنم و یک ماه طراحی این کار به طول انجامید و حدود یک ماه در شمال کشور به دنبال لوکیشن خوب بودیم که تالاب انزلی نهایتا پیدا شد.
وی ابراز کرد: صحنه را کامل ساختیم و چیزی که در این فیلم دیدید اصلا وجود نداشت و امیدوارم همه چیز خوب بوده باشد.
source