دکتر مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، در جلسه شورای علمی این نهاد به اهمیت نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش یک گنجینه ارزشمند ۱۲ ساله است که در اختیار ما قرار دارد. نحوه استفاده از این گنجینه میتواند آینده درخشان کشور را رقم بزند.
وی با بیان اینکه اعضای فرهنگستان علوم نگرانیهای جدی درباره وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور دارند، افزود: ما معتقدیم که باید به مباحث پرورشی و تربیتی در کنار آموزش توجه ویژهای داشته باشیم. تربیت نسلی متعهد، اخلاقمدار و مسئولیتپذیر از اهداف اصلی ما در این حوزه است.
مخبردزفولی به مطالعه تطبیقی انجامشده درباره نظام آموزشی فنلاند اشاره کرد و گفت: بررسیها نشان میدهد که بسیاری از اصولی که در نظام آموزشی فنلاند مورد توجه قرار میگیرد، ریشه در مبانی دینی و اخلاقی ما دارد. نظم، انضباط، احترام به دیگران، وفای به عهد و احترام به پدر و مادر از جمله این موارد است.
وی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از این مبانی، اظهار داشت: باید با تطبیق روشهای عملیاتی که در کشورهای پیشرفته مانند فنلاند به کار گرفته میشود، با مبانی دینی خود، به یک مدل کارآمد و بومی در نظام آموزشی دست یابیم.
رئیس فرهنگستان علوم اذعان کرد که با وجود تلاشهای فراوان در نظام تعلیم و تربیت، هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. وی همچنین از دغدغههای وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسائل تربیتی ابراز نگرانی کرد و گفت: در فرهنگستان علوم، به شدت از این نگرانیها حمایت میکنیم و معتقدیم که نباید مسائل پرورشی و رفتاری را قربانی مباحث آموزشی کنیم. تربیت اخلاقی دانشآموزان و شکلدهی به شخصیت آنها باید از اولویتهای اصلی ما باشد.
مخبردزفولی با اشاره به ظرفیتهای بالای علمی فرهنگستان علوم در حوزههای مختلف، آمادگی این نهاد برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و افزود: در حوزههای مطالعات اسلامی، بینالمللی، علوم انسانی و روانشناسی، گروههای تخصصی داریم که میتوانند به آموزش و پرورش کمک کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با ابراز نگرانی از افت تحصیلی در رشتههای ریاضی و علوم پایه، بر لزوم توجه به ارزیابیهای ملی در کنار آزمونهای بینالمللی تاکید کرد و گفت: ارزیابیهایی مانند پرلز و تیمز میتواند به ما در شناسایی نقاط ضعف سیستم آموزشی کمک کند؛ اما نباید به آنها اکتفا کرد. ما نیاز به یک نظام ارزیابی ملی داریم که وضعیت آموزشی خودمان را به طور دقیق بررسی کنیم.
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به موفقیت دانشآموزان ایرانی در المپیادهای علمی اظهار داشت: دانشآموزان ایرانی از استعدادهای بسیار بالایی برخوردارند و باید از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنیم.
وی همچنین به برگزاری جلسات متعدد با حضور اساتید و دبیران آموزش و پرورش درباره دغدغههای درس ریاضی اشاره کرد و از سایر گروههای علمی فرهنگستان خواست تا در حوزههای مختلف علوم پایه و انسانی، با همکاری آموزش و پرورش، برنامههای مشترکی را تدوین کنند.
مخبردزفولی با تاکید بر ضرورت مشارکت فعال وزارت آموزش و پرورش در برنامههای فرهنگستان، خواستار حضور مسئولین و کارشناسان این وزارتخانه در جلسات تخصصی شد و گفت: حضور نمایندگان آموزش و پرورش در این جلسات باعث میشود که ما با واقعیتهای میدانی و چالشهای موجود در مدارس آشنا شویم و بتوانیم راهکارهای عملیتری ارائه دهیم.
وی در پایان با تشکر از حضور وزیر آموزش و پرورش در این نشست، ابراز امیدواری کرد که با همکاری صمیمانه دو نهاد، گامهای موثری در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور برداشته شود.