معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اعلام کرد که در دانشگاههای نسل جدید، باید برای اعضای هیئت علمی وظایف مشخصی تعریف شود و از ظرفیت آنها در فعالیتهای بینرشتهای و ارتباط با صنایع استفاده گردد. این اظهارات در نخستین جلسه مشترک رؤسای دانشکدههای موضوعی و مدیران گروههای استانی با هدف هماهنگی در اجرای بخشنامه «بازآرایی ساختار نظام دانشی دانشگاه آزاد اسلامی» مطرح شد. این جلسه با حضور معاونان آموزشی مهارتی، پژوهش و فناوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، رؤسای دانشکدهها و مدیران گروههای آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار گردید.
رضا رئوفی، معاون آموزشی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، در این نشست با اشاره به تحولات ساختاری در دانشگاه، دانشکدههای موضوعی و مدیران گروههای استانی را دو رکن اصلی ساختار جدید دانشگاه دانست. وی تأکید کرد که در دانشگاههای نسل جدید، اعضای هیئت علمی باید در قالب گروههای کاری بینرشتهای به هم متصل شوند تا از ظرفیت آنها برای فعالیتهای بینرشتهای و ارتباط با صنایع بهرهبرداری شود.
معاونان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز نیز در این جلسه به تشریح بخشنامه بازآرایی ساختار نظام دانشی پرداختند. آنها بیان کردند که این بخشنامه با هدف ورود دانشگاه به عرصه تمدنسازی، افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی از طریق تیمسازی و شبکهسازی را در دستور کار قرار داده است. علاوه بر این، مؤلفههای خودسازی (اصلاح درونی) و جامعهپردازی به عنوان مأموریتهای دانشگاه از طریق تحول در رشتههای علمی و حوزههای بینرشتهای محقق خواهد شد. این دو مؤلفه از طریق رشد دانایی (تولید علم و پرورش عالم) و رشد توانایی (تولید فناوری و تربیت فناور) به تحقق رفاه و حیات فردی و اجتماعی منجر میشوند.
در پایان این نشست، به عنوان گام اول در اجرای نظام نوین دانشگاه، مقرر شد نخستین جلسه گروه استانی تشکیل شود تا در آن اعضا و ساختار جدید تعیین گردد. همچنین از اعضای هیئت علمی، مدیران گروههای دانشی و استانی و رؤسای دانشکدهها خواسته شد تا با بررسی وضعیت موجود، وظایف اعضای هیئت علمی را در زمینههایی مانند آزمایشگاهها، اندیشکدهها، آتلیهها، تولید محتوا در سامانه کاتب، طراحی دورههای کارآموزی و مهارتآموزی، بررسی سرفصلها و مشکلات رشتهها و دورههای آموزشی و طراحی دورههای کوتاهمدت و کار آمادگی مشخص کنند.
علاوه بر این، موضوعاتی مانند راهاندازی هستههای علمی و گروههای میانرشتهای، هدایت تحصیلی و طرح پویش نیز در دستور کار دانشکدهها و گروهها قرار گرفت. همچنین درباره نحوه بهکارگیری دستیاران تخصصی و مقررات مربوط به آن و طرح حامی دانشجو بحث و تبادل نظر شد.