واگذاری ایران‌خودرو که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی پس از پیروزی انقلاب یاد می‌شود، نه‌تنها نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور است، بلکه گامی مهم در جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره فاصله‌گرفتن دولت از بنگاه‌داری محسوب می‌شود.

به گزارش شادا، پس از سال‌ها بحث و حواشی، در نهایت یکی از مهم‌ترین تحولات اقتصادی کشور رقم خورد؛ مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز ایران به بخش خصوصی واگذار شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی و واگذاری مدیریت بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی تأکید کرده‌اند.

ایشان بارها تأکید داشته‌اند که دولت به‌جای دخالت در مدیریت شرکت‌ها، باید نقش نظارتی خود را ایفا کند و زمینه را برای فعالیت مؤثر بخش خصوصی فراهم سازد.

در همین راستا، رهبر انقلاب چندی پیش در دیدار با کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، بخش خصوصی را موتور محرک پیشرفت کشور دانستند و از نظام اجرایی کشور خواستند که موانع را از مسیر فعالیت این بخش بردارد. این تأکیدات نشان از اهمیت بالای خصوصی‌سازی واقعی در نگاه عالی‌ترین مقام کشور دارد؛ مسیری که طی سال‌های گذشته، با مقاومت‌هایی از سوی برخی جریان‌ها روبه‌رو بوده است.

موافقان و مخالفان خصوصی‌سازی ایران‌خودرو

مسیر واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی، آسان و بی حاشیه نبود. در هفته‌های اخیر، این موضوع به یکی از بحث‌های داغ اقتصادی کشور تبدیل شده بود. درحالی‌که برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی همچنان بر حفظ ساختار دولتی این شرکت اصرار داشتند، گروهی دیگر بر ضرورت اجرای خصوصی‌سازی واقعی تأکید می‌کردند.

موافقان این واگذاری معتقدند که مدیریت دولتی در ایران‌خودرو طی دهه‌های اخیر کارآمد نبوده و نه‌تنها به بهبود کیفیت خودروهای داخلی منجر نشده، بلکه مشکلات متعددی همچون زیان‌دهی، انباشت بدهی و کاهش رقابت‌پذیری را به دنبال داشته است. آن‌ها واگذاری این خودروساز را به بخش خصوصی، گامی مهم در جهت افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت محصولات و ارتقای جایگاه این شرکت در بازار داخلی و بین‌المللی می‌دانند.

در مقابل، منتقدان این واگذاری، نسبت به پیامدهای آن ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که ممکن است بخش خصوصی توانایی مدیریت این مجموعه عظیم را نداشته باشد و در نهایت، کیفیت محصولات افت کند یا مشکلات مدیریتی جدیدی ایجاد شود.

باوجود انتقادات، تجربه بسیاری از کشورها نشان داده است که خروج دولت از مدیریت بنگاه‌های اقتصادی، در صورت اجرای درست می‌تواند زمینه‌ساز رشد و تحول آن‌ها باشد.

آزمونی مهم برای خصوصی‌سازی در ایران

واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی، تنها یک تغییر مدیریتی نیست، بلکه آزمونی مهم برای آینده خصوصی‌سازی در کشور محسوب می‌شود. اگر این تجربه موفقیت‌آمیز باشد و مدیران جدید بتوانند عملکرد مطلوبی از خود نشان دهند، این موضوع می‌تواند زمینه را برای خصوصی‌سازی سایر صنایع و شرکت‌های بزرگ دولتی فراهم کند. در غیر این صورت، احتمالاً روند خصوصی‌سازی در کشور با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

بدون شک، نظارت دولت بر این فرایند و حمایت از بخش خصوصی در مسیر جدید، نقش کلیدی در موفقیت آن خواهد داشت. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند، نظام تصمیم‌گیری کشور باید از بخش خصوصی حمایت کند و موانع را از سر راه آن بردارد. حالا که این گام مهم در مسیر خصوصی‌سازی برداشته شده است، انتظار می‌رود که سیاست‌گذاران نیز در راستای تحقق اهداف این فرایند، حمایت‌های لازم را ارائه دهند.

خصوصی‌سازی ایران‌خودرو، گامی مهم در مسیر تحقق یکی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب و کارشناسان محسوب می‌شود. اگرچه این واگذاری با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه بوده، اما در نهایت باید آن را فرصتی برای تحول صنعت خودروسازی کشور دانست.

خصوصی‌سازی خودروسازان، مطالبه‌ای قدیمی

خصوصی‌سازی خودروسازان و کنارکشیدن دولت از مدیریت آنها، مطالبه‌ای قدیمی از سوی فعالان اقتصادی و کارشناسان بوده است. به نظر کارشناسان تا زمانی که صنعت خودرو، به‌صورت دولتی باقی بماند، هیچ‌گاه پیشرفت نکرده و نخواهد توانست پاسخگوی نیازهای مردم و سهام‌داران باشد.

در نهایت، مدیریت ایران‌خودرو روز چهارشنبه به بخش خصوصی واگذار شد و این خودروسازی بزرگ رسماً وارد دوره‌ای جدید شد. مجمع‌عمومی فوق‌العاده این شرکت در روز چهارشنبه – ۱۷ بهمن‌ماه – با حضور ۵۱.۷۹ درصد از سهام‌داران در سالن جلسات ساپکو برگزار شد و پس از بحث‌های فراوان، اعضای جدید هیئت‌مدیره انتخاب شدند.

موفقیت این واگذاری، نیازمند مدیریت کارآمد، نظارت دقیق دولت و همکاری بخش خصوصی است. اکنون همه نگاه‌ها به عملکرد تیم مدیریتی جدید ایران‌خودرو دوخته شده است؛ تیمی که در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ این شرکت، مسئولیت هدایت آن را بر عهده گرفته است.

source

توسط spideh.ir