آرمان امروز: در بازدید یک روزه از مدارس استعداد های درخشان که توسط روابط عمومی آموزش و پرورش برنامه ریزی شده بود، علاوه بر مدیران مدارس، دکتر الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به ارائه دیدگاه های خود درباره اهداف و ماموریت های این مدارس تاثیرگذار در توسعه نظام آموزشی کشور پرداخت. محمدرضا دهرویه مدیر مدرسه علامه حلی ۳ در اولین گام بازدید با اشاره به چند بعدی بودن دانشآموزان سمپاد خاطرنشان کرد: تفاوت اساسی دوره اول و دوم این است که در دوره اول استرس کنکور، المپیاد و امتحانات نهایی وجود ندارد و این بستر مناسب را برای فعالیت دانشآموزان در فعالیتهای متفرقه فراهم میکند. وی در ادامه با اشاره به طرحهای اجرا شده در این مدرسه گفت: مدرسه یک سری فعالیتهای روتین دارد که در همه مدارس وجود دارد. به عقیده من، مدرسه باید فعالیتهای ویژه خود را ارائه دهد. یکی از تابلوهای مدرسه ما به عنوان مدرسه تمام ساحتی، برنامه دهه فاطمیه ما با عنوان جشنواره شعر فاطمی است. طراحی پوستر، کلیپ و اجرای برنامه سوگواره توسط خود دانشآموزان انجام شده است و شصت نفر دانشآموز از پایههای مختلف در آن حضور داشتند.
هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده تاثیرگذاری
همچنین مصطفی حسننژاد، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به رسالت اصلی مدارس استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: همه این طرحها در راستای مدل تربیتی سمپاد با شعار «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده تاثیرگذاری» انجام شد. بر اساس بیانات رهبری، دانشآموزان سمپادی باید برای رفع نیازهای کشور اثرگذار باشند. هدف ما این است که دانشآموزان سمپاد در دوران تمصیل خود به ۲۵ شایستگی در سه حوزه دانش، مهارت و نگرش و منش فردی دست پیدا کنند.
وی ادامه داد: تلاش ما این است که دانشآموزان سمپادی تبدیل به الگوهایی برای جامعه باشند و جایگزین سلبریتیهای بعضا بیهویت در کشور شوند. مدیریت تحول کشور بر اساس سند تحول بنیادین و ایفای نقش میانی نیز از اهدافی است که برای دانشآموزان سمپاد در نظر گرفته شده است.
سازمان ملی استعدادهای درخشان ۱۴۰ هزار دانشآموز دارد
دکتر الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در این نشست که در مدرسه فرزانگان سه برگزار شد با اشاره به خاطرنشان کرد: سازمان ملی استعدادهای درخشان مجموعا ۷۴۹ مدرسه با ۱۴۰ هزار دانشآموز دارد. این دانشآموزان در پایان پایه ششم وارد مدارس سمپاد میشوند و یک دوره شش ساله را میگذرانند و برای تحقق شعار «هر نیاز کشور یک دانشآموز سمپادی» تلاش میکنند. رئیس سمپاد ادامه داد: سمپاد علاوه بر مدارس خود، توجه زیادی نیز به دانشآموزان بااستعداد خارج از این مدارس میکند. تلاش ما این است تا ارتباط و هم افزایی را میان دانشآموزان مستعد سمپادی و غیرسمپادی برقرار کند.
یاوری با اشاره به موضوع چهار دهک گفت: مصوبه دولت این بوده که هزینه تحصیل خانوادههای چهار دهک پایین در مدارس سمپاد رایگان شود. پرداخت این وجه به تاخیر افتاده بود که در هفتههای گذشته این پرداخت صورت گرفت و حدود ۱۴ هزار نفر این وجه را دریافت کردند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به وجود بستر رشد مناسب دانشآموزان در مدارس استعدادهای درخشان گفت: بین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ تعداد افراد حاضر در برنامههای هنر، ادبیات ، ورزش و … از بیست هزار نفر به ۱۲۰ هزار نفر رسیده است. علاوه بر این خود مدارس نیز برنامههایی اضافه بر سازمان انجام میدهند و تلاش میشود تا فضای پرنشاطی برای دانشآموزان ایجاد شود. همه اینها در راستای کاهش فشاری است که روی این دانشآموزان وجود دارد. در واقع فرهنگ امروز مدارس سمپاد فرهنگ درسخواندن مطلق نیست.
وی با اشاره به سازوکار استعدادیابی دانشآموزان در مدارس سمپاد گفت: در گذشته سوالات آزمون ورودی سمپاد استاندارد بودند و دانشآموزان میتوانستند آنها را یاد بگیرند. در دو سه سال گذشته تمرکز ما روی این موضوع بوده است که اثر آموزش روی گزینش دانشآموزان سمپاد را کاهش دهیم و در نتیجه سوالات را هر سال تغییر میدهیم. در سال ۱۴۰۲ تعداد دانشآموزانی که از چهاردهک پایین در این مدارس پذیرفته شدند ۴۵ درصد افزایش یافت و این روند در سال بعد نیز ادامه پیدا کرد. این نشان میدهد که گزینش دانشآموزان مستعد بهتر انجام شده است. خواهش ما از خانوادهها نیز این است که از اعمال فشار روی دانشآموزان برای حفظ کردن سوالات آزمون پرهیز کنند. ممکن است دانشآموز استعداد بالایی نیز داشته باشد اما در این آزمون پذیرفته نشود چرا که فاکتورهای زیادی در قبولی آن موثر است اما این نمیتواند دلیلی بر بیاستعداد بودن دانشآموز نیست.
وی با اشاره به اینکه شش ساله بودن دوره حضور دانشآموزان در سمپاد برای دانشآموزان مفید است گفت: کنکور سراسری در پایان دوره دوم متوسطه سبب شده تا فعالیتهای فرهنگی در این دوره کاهش پیدا کند. اگر ما آزمونی در پایان دوره متوسطه اول نیز قرار دهیم، دیگر نمیتوان انتظار داشت که دانشآموزان در فعالیتهای متفرقه و فرهنگی شرکت کنند.
source