به گزارش خبرگزاری ایمنا، یادآوری خاطرات کودکی برای همه ما بسیار لذت‌بخش است، برنامه‌های تلویزیونی و پویانمایی‌ها، جزئی از این خاطرات است که با گذشت سال‌های طولانی همچنان جذاب و خوشایندند؛ پویانمایی‌های ایرانی، علاوه‌بر جذابیت بصری برای مخاطب کودک و نوجوان، حاوی محتواهای عمیق و کاملی بودند سهم مهمی در آموزش و تربیت این رده سنی داشتند.

مرکز پویانمایی صبا از تولیدکنندگان انیمیشن ایرانی که نام و نماد آن همچنان در ذهن هر فرد کوچک و بزرگ ایرانی نقش بسته و توانسته است در طول سال‌ها فعالیت خود به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انیمیشن در ایران تبدیل شود و با تولید بیش از ۲۰۰ ساعت انیمیشن در سال، به نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهد.

شرکت فرهنگی هنری صبا در سال ۱۳۷۳، بنا به طرحی از پیش انجام شده توسط مهدی مسعود شاهی با همراهی جمعی از متخصصان از جمله سعید توکلیان به‌منظور توانمندسازی و تمرکزبخشی به تولید انبوه انیمیشن، با حمایت مقام معظم رهبری تأسیس شد و پس از یک دوره کوتاه از فعالیت‌های خود به‌صورت شرکت دولتی تغییر ساختار داد و به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پیوست.

با توجه به ذائقه کودکان و نوجوانان امروز و نیاز به ساخت آثار فاخر بر پایه فرهنگ ایرانی-اسلامی، مرکز پویانمایی صبا همچنان به تلاش و تولید در حوزه کودک و نوجوان ادامه داده و با آثار با کیفیت‌تر در دل کودکان و نوجوان نسل جدید نیز جا باز کرده است.

سبک زندگی ایرانی-اسلامی، مسئله اصلی ما در تولید پویانمایی است

محمد رحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سبک زندگی ایرانی-اسلامی یکی از دغدغه‌های اصلی و حوزه پویانمایی است، به‌طوری که می‌توان گفت بدنه اصلی تولیدات این حوزه را در بر می‌گیرد؛ این دغدغه، پس از تأکیدات رهبر انقلاب به مسئله اصلی تبدیل شد و تعداد زیادی از پویانمایی‌های ما با همین محور در دستور ساخت قرار گرفت.

وی افزود: یکی از تولیدات موفق این زمینه که بیش از ۵۰۰ قسمت از آن ساخته شده، مجموعه مهارت‌های زندگی است؛ این مجموعه طبق نظرسنجی‌های مقاطع مختلف، مورد استقبال مخاطب کودک قرار گرفته و در پویانمایی‌های دیگر حوزه خردسال، کودک و نوجوان نیز این اتفاق افتاده است.

رئیس مرکز پویانمایی صبا خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم تولیدات دهه ۸۰ با دهه ۹۰ و دهه کنونی قابل قیاس نیست زیرا در آن زمان، تعداد و حجم تولیدات، بسیار محدود بود، با این حال می‌توان گفت همان تعداد کم تولیدات به کمک تکنیک‌های ابتدایی‌تر آن دوره، اجازه دیده شدن بیشتری داشتند زیرا به یک یا دو شبکه پخش‌کننده محدود بودند، در حال حاضر، حجم و کیفیت تولیدات این حوزه افزایش قابل توجهی داشته است.

کارتون‌هایی که بزرگ‌ترها را کودک و کودکان را بزرگ کرد

ادامه مجموعه پهلوانان و قصه ما مثل شد در حال تولید است

لیوانی تصریح کرد: با توجه به وجود فضای مجازی و دسترسی گسترده به آن‌ها، سهم دیده شدن تلویزیون در میان تولیدات انبوه خارجی که بیشتر آن‌ها محتوای کافی ندارند، کاهش پیدا می‌کند؛ لازم به ذکر است در کنار تولیدات جدید، مجموعه پهلوانان و مجموعه «مَثَل‌نامه» در ادامه «قصه ما مثَل شد» نیز در حال تولید است.

وی تشریح کرد: در حوزه ادبیات، حکمت و منابع فرهنگ کهن و معاصر ایرانی، تولیدات زیادی صورت گرفته است که می‌توان به تولیداتی درباره شاهنامه، قابوس‌نامه و گلستان و بوستان سعدی اشاره کرد؛ استفاده از کتاب‌های معاصر در حوزه جبهه و جنگ، سبک زندگی نیز صورت گرفته و در دوره اخیر بر اقتباس از منابع ادبی ایرانی تاکید جدی صورت گرفته است، در حال حاضر، مجموعه‌ای بر اساس کتاب مسافری از سرزمین آفتاب و مجموعه گردان مشکل‌گشا بر اساس کتاب‌های مرتبط با جبهه و جنگ در حال تولید است.

رئیس مرکز پویانمایی صبا ادامه داد: مجموعه مثل‌نامه نیز برگرفته از کتاب‌های ادبی است و مجموعه جوانمردان، نگاهی به تاریخ ایران در زمان حمله مغول‌ها دارد؛ در واقع بهره از آثار ادبی، یکی از راه‌های اصلی تولیدات عمیق‌تر به حساب می‌آید که مورد توجه قرار گرفته است.

کارتون‌هایی که بزرگ‌ترها را کودک و کودکان را بزرگ کرد

حضور پویانمایی نباید محدود به تلویزیون باشد

لیوانی بیان کرد: پدیده‌های جدید با خود فرصت‌های و چالش‌هایی به همراه دارند، با این حال هوش مصنوعی در حوزه پویانمایی یک فرصت به حساب می‌آید که در استفاده از آن در حوزه تولیدات پویانمایی صدا و سیما از سال گذشته آغاز شده و در حال گسترش است؛ استفاده از این ابزار بر سرعت و کیفیت تولیدات می‌افزاید و فاصله ما را با دنیا کم‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی، بستر خوبی برای تولید پویانمایی ایرانی بر پایه فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی است، گفت: به نظر می‌رسد آنچه در تلویزیون در حال رخ دادن است تولید مجموعه‌های طولانی با تعداد بالاست که بسیاری از آن‌ها قابل عرضه در فضای مجازی هستند، با این حال باید تولیدات ویژه فضای مجازی افزایش پیدا کند و با حضور بیشتر ما در این بستر، بازدید زیادی می‌گیرند.

کارتون‌هایی که بزرگ‌ترها را کودک و کودکان را بزرگ کرد

هر پویانمایی، مناسب کودک و نوجوان نیست!

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به نبود نظارت کافی بر پویانمایی‌های خارجی و آسیب‌های آن ادامه داد: امید داریم با افزایش تولیدات بخش خصوصی و عمومی، حضور ما در فضای مجازی افزایش یابد و محتوای مناسبی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم؛ با این وجود از والدین تقاضا داریم که به مصرف فرهنگی فرزندشان توجه کنند و بدانند که هر پویانمایی برای کودک و نوجوان مناسب نیست، در این راستا پیش از در اختیار گذاشتن این محتوا برای فرزندان، نگاهی اجمالی به موضوع و آموزش‌هایی که به شکل ضمنی در آن مطرح است داشته باشند.

لیوانی اظهار کرد: در مجموعه‌ای مثل مرکز صبا نظارت و تلاش زیادی در راستای آموزش‌ها و تربیت هدفمند و مناسب صورت می‌گیرد؛ ما اطمینان می‌دهیم تولیدات ایرانی از لحاظ فرم و محتوا، بر پایه سبک زندگی ایرانی-اسلامی است و کمترین آسیب را برای آن‌ها دارد؛ در واقع با ایجاد ذائقه‌سازی می‌توان از آسیب‌های فضای مجازی جلوگیری کرد، بنابراین از پدر و مادرها می‌خواهیم که در این مسیر، یاری‌بخش ما باشند.

به گزارش ایمنا، بیشترین یادگیری کودکان از راه مشاهده صورت می‌گیرد و از آنجا که دیدن انیمیشن برای نسل حاضر امری انکارنشدنی است، نمی‌توان از تأثیرات آن غافل شد؛ بنابراین با انتخاب انیمیشن‌های مناسب می‌توانیم به رشد خلاقیت کودک خود کمک کنیم و با انتخاب انیمیشن‌های با محتوا و همراه با جذابیت‌های بصری، اوقات فراغت دلپذیری را برای آن‌ها فراهم کنیم.

source

توسط spideh.ir