فاطمه عطاریانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره راهکارهای اعتماد نکردن سریع کودک به افراد غریبه اظهار کرد: آموزش صحیح و لازم باید به کودکان ارائه شود، همچنین کیفیت آموزش باید مدنظر قرار گیرد که در این زمینه کودکان به دو گروه سنی کمتر از هفت سال و بیش از هفت سال تقسیم می‌شوند.

وی افزود: وظیفه مراقبت و نگهداری فرزندان زیر هفت سال بر عهده والدین است و آن‌ها باید حمایت و نظارت کافی را از کودک خود داشته باشند، چراکه ارائه آموزش‌ها برای این سن کاربرد آن‌چنانی ندارد و تنها در موقعیت‌های خاص می‌تواند مؤثر باشد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک با بیان اینکه فرزندان در تمام سنین باید از آموزش‌هایی برخوردار باشند، ادامه داد: والدین توجه کنند که نباید با روش آموزش خود موجب ترس و کاهش اعتماد کودکان به دیگران شوند، بنابراین ارائه آموزش صحیح به فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

عطاریانی عنوان کرد: والدین می‌توانند با استفاده از بازی‌های مناسب فرایند آموزش صحیح برای کودکان زیر هفت سال را پیش ببرند و از این روش برای انتقال و آموزش مفاهیم اصولی همچون حریم شخصی استفاده کنند و به کودک بیاموزند که با شناسایی حریم‌ها سعی بر حفظ آن داشته باشد و نمی‌تواند به راحتی به هر فرد غریبه‌ای اعتماد کند.

وی اضافه کرد: والدین توجه داشته باشند که نباید این مفهوم را فرزند القا کند که دیگران درصدد آسیب‌رسانی به او هستند، بلکه دیدگاه صحیح در تربیت جنسی این است که کودک با حریم‌های شخصی خود و دیگر افراد آشنا باشد و سعی بر حفظ این حریم‌ها داشته باشد.

فعال حوزه مادر و کودک با تاکید بر اینکه والدین و مربیان نباید با روش ایجاد ترس در کودکان فرایند تربیت را پیش بگیرند، خاطرنشان کرد: در تربیت جنسی مفاهیم پایه‌ای وجود دارد که اگر کودک آن را فرا بگیرد، به طور ناخودآگاه مراقبت لازم از او صورت می‌پذیرد؛ آشنایی با حریم خصوصی و حریم عمومی یکی از این مفاهیم است که می‌توان با زبان بازی یا داستان و قصه‌گویی آن را به کودک بیاموزیم، مفهوم لمس خوب و لمس بد نیز از دیگر مفاهیم است که کودکان در قالب بازی و داستان می‌تواند آن را فرا بگیرد.

والدین احساس ترس و ناامنی را در کودکان ایجاد نکنند

عطاریانی پیرامون دریافت خوراکی از افراد غریبه توسط کودکان افزود: فرزندان نباید احساس ترس و ناامنی نسبت به دنیای اطراف خود داشته باشند، چراکه احساس ترس و ناامنی می‌تواند تأثیرات مخرب بیشتری بر سلامت کودک داشته باشد، بنابراین با در نظر گرفتن مفهوم حریم باید به فرزندان بیاموزیم به هر شخص غریبه‌ای نمی‌توان به راحتی اعتماد کرد و از فردی که او را نمی‌شناسیم به راحتی خوراکی دریافت نکنیم.

وی با اشاره به اینکه کودک می‌تواند به صلاحدید والدین در موقعیت‌های مختلف، واکنش متفاوتی نسبت به دریافت خوراکی از افراد غریبه داشته باشد و برای این امر قاعده‌ای مطلق وجود ندارد، تاکید کرد: اگر کودکان با حریم شخصی و حریم عمومی آشنایی پیدا کنند، می‌توانند در موقعیت‌های مختلف تشخیص دهند از چه کسی با تکیه بر صمیمیت خوراکی دریافت کنند و به چه شخصی با قاطعیت پاسخ نه بدهند.

این فعال تربیتی درباره راهکارهای حفاظت کودک در برابر افراد غریبه گفت: با رعایت بعضی از مفاهیم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به کودکان آموزش داده می‌شود، کودکان می‌توانند مراقبت لازم را از خود داشته باشند، برای مثال مفهوم رعایت حفظ فاصله فیزیکی یکی از این مفاهیم و کودک باید بداند به تناسب صمیمیت و ارتباطی که با دیگران دارد، مقدار خاصی از فاصله را با آن‌ها حفظ کند.

عطاریانی عنوان کرد: مراقبت مفهوم دیگری است که کودکان باید برای حفاظت در برابر غریبه‌ها بیاموزند، چراکه کودکان باید با مراقبت از خود بتوانند حدود ارتباطات با دیگران را رعایت کنند، آموزش مهارت نه گفتن به کودکان نیز تأثیر بسزایی در مراقبت و حفاظت از آن‌ها دارد، اگرچه این امر نیازمند تقویت کردن حس عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان است.

وی ادامه داد: مراقبت از کودکان زیر هفت سال بر عهده والدین است و نباید با رها ساختن کودک این‌گونه بپنداریم که می‌تواند آن گونه که باید از خود مراقبت کند، اما کودکان بیش از سن هفت سال را می‌توان با انتقال آموزش‌ها و اصول مراقبت شخصی از تهدیدات و آسیب‌ها مصون بداریم، به عبارتی راه ارتباط با کودکان زیر هفت سال زبان بازی و برای فرزندان بیش از هفت سال گفت‌وگو و آموزش مستقیم است.

source

توسط spideh.ir