به گزارش خبرآنلاین، نخستین نسل از سوپرب سال 1934 معرفی شد و از سال 1935، روی خط تولید در ملادا بولسلاو قرار گرفت. تولید نسل اول تا سال 1949 ادامه داشت. درمجموع 890 دستگاه خودرو سواری و هزار و 630 دستگاه خودرو نظامی از نسل اول سوپرب تولید شدند. اکثر نسخه‌های سوپرب به موتور شش‌سیلندر خطی مجهز بودند اما برخی نسخه‌ها با موتور V8 نیز عرضه شدند. همچنین سوپرب نظامی به سیستم چهارچرخ محرک پاره‌وقت مجهز بود.

به نقل از دیجیاتو، پس از سال 1949،‌ نام سوپرب تا سال 2001 بایگانی شد. پس از ادغام اشکودا با فولکس واگن، مدیریت جدید تصمیم گرفت اشکودا سوپرب را به مدل پرچم‌دار این برند تبدیل کند. سوپرب نسخه‌ای شبیه‌سازی‌شده از فولکس واگن پاسات بود. 2 نسل اول سوپرب مدرن، ویژگی‌های فنی بسیاری را از پاسات به ارث بردند البته بدنه سوپرب بزرگ‌تر از پاسات بود و کابین جادارتر و فضای بار بیشتری را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌داد. همچنین درِ صندوق عقب سوپرب دوبخشی بود که به کاربر اجازه می‌داد مطابق نیازش از فضای بار استفاده کند.

چهارمین نسل اشکودا سوپرب سال 2023 معرفی شد، همان نسلی که در ایران موجود است. نسل چهارم سوپرب براساس پلتفرم ماژولار MQB توسعه یافته است. نسل چهارم سوپرب ظاهری کاملاً متمایز با نسل سوم آن دارد اما طرفداران اشکودا اعتقاد دارند این خودرو در نسل جدید خود بهبودی نداشته است.

خودروی اروپایی ۹۰ ساله در ایران / عکس

نخستین نسل اشکودا سوپرب مدرن که سال 2001 روانه بازار شد، 137 هزار دستگاه فروخت. فروش این خودرو در نسل دوم با جهشی بزرگ به 618 هزار دستگاه رسید. نسل سوم حتی از نسل دوم نیز موفق‌تر ظاهر شد و توانست رکورد فروش 805 هزار دستگاه را ثبت کند اما بعید است نسل چهارم سوپرب بتواند رکورد فروش نسل سوم را بشکند. مشتریان فعلی به خرید خودروهای کراس‌اوور، همانند اشکودا کودیاک، علاقه بیشتری دارند. نسل دوم کودیاک تا حد زیادی از نظر مشخصات فنی و فناوری با سوپرب یکپارچه شده است. هنوز مشخص نیست در آینده نسل پنجم سوپرب را می‌بینیم یا خیر.

5858

source

توسط spideh.ir