آرمان امروز  :محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی خبر مثبتی را درخصوص واردات خودرو به کشور در سال ۱۴۰۴ اعلام کرد. طبق گفته قالیباف، با مصوبه سران قوا ارز واردات خودرو مجدد تا ۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. او همچنین این سوال اساسی را مطرح کرده است که چگونه ۹ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو داریم، اما ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو نداریم؟
به گزارش اقتصاد آنلاین، سابق بر این هم در آذر ماه سال گذشته قالیباف از روند تخصیص ارز به قطعات خودرو و عدم تخصیص ارز به واردات خودرو انتقاد کرده بود و گفته بود که «الان بانک مرکزی در سال ۸ میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات خودرو می‌دهد، ولی وقتی نوبت واردات خودرو می‌شود می‌‎گوید ارز ندارم. مجلس تدبیر کرده و گفته است به هر میزان ارز به قطعات می‌دهید، حتما نصف آن را هم به خودرو بدهید که درد ندارم نداشته باشند.»
ناکامی نمایندگان مجلس در افزایش منابع ارزی واردات خودرو
در حالی رئیس قوه مقننه خبر از افزایش یک میلیارد دلاری ارز واردات خودرو داد که در جریان بررسی لایحه بودجه، تلاش‌های نمایندگان مجلس برای افزایش بودجه ارزی واردات خودرو با شکست مواجه شد.
طبق لایحه بودجه دولت ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص داده بود که نمایندگان مجلس از افزایش این رقم به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو خبر دادند تا روند واردات خودرو به کشور افزایشی شود، ضمن این که این تصمیم مقابله‌ای در برابر اقدام دولت در خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو بود.
اما این تصمیم با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد و مجمع اعلام کرد که طبق گزارش بانک مرکزی، دولت قادر به تامین ارزی فراتر از آنچه که در لایحه دولت آمده است، نیست و به همین دلیل اعضای هیات عالی نظارت مجمع با تخصیص ارز مدنظر مجلس مخالفت کرده است.
اختصاص ارز برای واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی و گسترش تولید خودرو‌های مونتاژی در کشور در شرایطی که ارز واردات خودرو محدود است و تا همین دو سال پیش واردات خودرو ممنوع بود، همواره یکی از انتقادات جدی کارشناسان حوزه خودو بوده است که این بار مورد توجه رئیس مجلس شورای اسلامی هم قرار گرفته است.
هر چند که زور مونتاژکاران به هر استدلال و منطقی در کشور می‌چربد و در نهایت آنها هستند که بیشترین ارز تخصیصی به صنایع را دریافت می‌کنند. خودروسازان مونتاژی در ازای ارزبری مکلف به افزایش عمق داخلی‌سازی هستند که طبق گفته کارشناسان، این داخلی‌سازی هم نتایج مطلوبی به همراه نداشته و منجر به کاهش کیفیت خودرو‌های مونتاژی شده است. با درنظرگرفتن سقف ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو، با سه میلیارد دلار می‌توان در سال ۱۴۰۴، ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد. این در حالی است که برای متعادل شدن قیمت خودرو، واردات حداقل ۵۰۰ هزار خودرو و عرضه آن در بازار نیاز است.

source

توسط spideh.ir