به گزارش همشهری آنلاین، او در شهرداری منطقه ۴ مشهد فعالیت می‌کند و با همان لباس پاکبانی قلم روی دیوارها می‌کشد تا زیبایی خلق شود. او یک پاکبان نقاش است. محمد جواد غلامی متولد سال ۱۳۶۲ و ساکن کلانشهر مشهد است و در همین شهر پاکبانی می‌کند.

سیاه‌قلم

همه‌چیز از خانه شروع شد. وقتی او یک مداد سیاه به‌ دست گرفت و نقاشی کشید. بعد متوجه شد کاری که انجام می‌دهد، سیاه‌قلم است. محمدجواد غلامی غلامی به همشهری می‌گوید: «از زمانی که سیاه‌قلم را شروع کردم، خیلی سال گذشته است. وقت‌هایی که در خانه بیکار بودم، با مداد روی کاغذ نقاشی می‌کردم. اطرافیان که نقاشی من را می‌دیدند، تعریف می‌کردند. می‌گفتند که خیلی خوب نقاشی می‌کنم.»

همه‌چیز محدود به خانه شده بود. به‌ گفته خودش، کسی بیرون از خانه ندیده بود که او نقاشی کند: «سیاه قلم را از کسی یاد نگرفتم. یعنی به شکل خودآموز فرا گرفتم و ادامه دادم.»

او کم‌کم فکر کرد کارهایش را در صفحه خودش در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارد. در این هنگام بود که به‌عنوان پاکبان در شهرداری مشهد مشغول به‌کار شده بود: «وقتی نقاشی‌هایم را در فضای مجازی منتشر کردم، بازخورد خوبی بین همکاران و مسئولان شهرداری مشهد دیدم. مسئولان شهرداری کارهایم را دیدند و با من صحبت کردند که آیا خودت این نقاشی‌ها را کشیدی. بعد پیشنهاد کردند روی دیوارهای شهر نقاشی بکشم.»

پاکبانی و نقاشی با هم

محمدجواد غلامی ۴۱ ساله است و بعد از ۹ سال پاکبانی در شهرداری مشهد ناگهان استعدادش کشف شد. یکی از مسئولان خدمات شهری شهرداری پیشنهاد کرد که دیوارنگاری را تجربه کند: «از آنجایی که از کودکی به نقاشی علاقه‌مند بودم، خیلی زود پیشنهاد مسئول خدمات شهری را پذیرفتم و نقاشی روی دیوارهای شهر را تجربه کردم.»

او ادامه می‌دهد: «الان ۳ سالی است که همراه با کار پاکبانی، نقاشی دیواری هم می‌کنم. اگر یکی از این دو کار باشد، برای من خیلی راحت‌تر است. چون از ۳ صبح کار پاکبانی را شروع می‌کنم و بعد از اتمام کار، نقاشی دیواری را شروع می‌کنم. یعنی تقریبا همزمان دو کار را با هم انجام می‌دهم.»

دیوارهای شهر

منطقه ۴ شهر مشهد در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و از نظر جغرافیایی در شمال شرق مشهد واقع شده است. یعنی از شمال به بلوار پنج‌تن و کشف‌رود، از شرق به بلوارهای شهید مفتح، امت، شهید آوینی و بزرگراه شهید بابانظر، از جنوب به تقاطع غیرهمسطح شهید گمنام، بلوارهای وحدت و مجلسی شرقی و از غرب نیز به بلوارهای طبرسی جنوبی، تقاطع غیرهمسطح فجر و طبرسی شمالی محدود می‌شود. غلامی می‌گوید: «در منطقه ۴ دیوارنگاری می‌کنم. طبق سفارشی که مسئولان شهرداری می‌دهند، کارم این است که دیوارهای حاشیه منطقه را نقاشی کنم. از این کار لذت می‌برم چون همیشه نقاشی کردن را دوست داشته و دارم.»

البته به جز حاشیه، نقاشی دیواری در برخی از نقاط شهر هم کار غلامی است. خودش می‌گوید: «در برخی از مکان‌هایی که نقاشی کردم، اهالی آنجا خیلی خوششان آمده است. در محدوده برخی پارک‌ها نقاشی‌هایی کردم که آنها را، هم خودم خیلی دوست دارم و هم مردم؛ یعنی در محدود پارک‌ها بابت نقاشی خیلی مورد توجه و تشویق قرار گرفتم و به دلم نشست.» او ادامه می‌دهد: «در برخی از بازارچه‌های مشهد هم نقاشی دیواری کشیدم. همچنین در بازار فردوسی مشهد نقاشی کشیدم که مورد قبول قرار گرفت.»

در سال‌های اخیر آنهایی که یک‌بار از بلوار شهید فتح عبور کرده باشند، بدون تردید نقاشی‌های دیوار غلامی را رویت کرده‌اند. او در این منطقه و البته در شهر مشهد فردی شناخته شده که هنرش به دیوار شهر نقش بسته است.

این پاکبان نقاشی دیواری می کشد + فیلم

۲ فعالیت متفاوت

محمدجواد غلامی بابت ۲ فعالیت متفاوتی که روزانه در شهرداری مشهد انجام می‌دهد، یک حقوق می‌گیرد؛ دستمزد پاکبانی. خودش می‌گوید: «بابت نقاشی دیواری هیچ وقت شهرداری به من پولی نداده است. البته توقعی هم ندارم، چون نقاشی کردن را دوست دارم.»

۱۲ سالی است که در شهرداری مشهد سابقه کار دارد. او هر روز ۳ بامداد سر کار حاضر می‌شود و تا ۱۲ ظهر مشغول پاکبانی است. پس از آن فعالیت دوم غلامی شروع می‌شود. او با بیان اینکه خطاطی هم کار می‌کند، توضیح می‌دهد: «بیشتر نقاشی دیواری می‌کشم. هر الگویی که برای نقاشی به من می‌دهند، کار را برایشان در می‌آورم یعنی برای من نقاشی کردن کار سختی نیست.»

این پاکبان نقاشی دیواری می کشد + فیلم

نقاشی دیواری از ۱۴۰۰

محمدجواد غلامی توضیح می‌دهد: «همانطور که گفتم من سیاه‌قلم کار می‌کردم، ولی وقتی قرار شد دیوارنگاری کنم، دیگر نباید سیاه‌قلم می‌کشیدم. در ابتدای کار نقاشی دیواری را پیش مهندس علیزاده یاد گرفتم. او سال ۱۴۰۰ معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بود و برای اینکه بتوانم کار نقاشی دیواری را فرا بگیرم، خیلی به من کمک کرد. وقتی قرار بود نقاشی کنم، اجازه نمی‌داد همزمان به ‌کار پاکبانی هم مشغول باشم. برای همین از مهندس علیزاده خیلی تشکر می‌کنم.»

source

توسط spideh.ir