به گزارش خبرگزاری ایمنا، در پی اقدامات اخیر دولت آمریکا علیه رسانه‌های روسی به اتهام انتشار اطلاعات نادرست، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای به سوابق ایالات متحده در ترویج اطلاعات غلط اشاره کرد و از کاخ سفید خواست به این اقدامات پایان دهد.

پایگاه «Responsible Statecraft» که متعلق به اندیشکده آمریکایی «کویینسی» است، گزارش داد ایالات متحده مبارزه با اطلاعات نادرست در فضای مجازی و توسط رسانه‌ها را به یکی از اولویت‌های اصلی خود بدل کرده است، به‌ویژه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا. اخیراً دولت ایالات متحده اقدامات تازه‌ای در این راستا انجام داده است، از جمله مصادره دامنه‌های اینترنتی و تحریم شهروندان روسیه.

به گزارش کویینسی، این مسئله از زمانی جنجالی‌تر شد که «مارک زاکربرگ»، بنیان‌گذار شرکت متا (شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام) اذغان کرد کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ فیس‌بوک را تحت فشار قرار داده بود تا برخی پست‌های مربوط به همه‌گیری کرونا را سانسور کند؛ از جمله پست‌های طنزآمیز.

ید طولای آمریکا در کمپین‌های اطلاعات نادرست

گرچه مجمع جهانی اقتصاد به‌تازگی در گزارشی «اطلاعات نادرست» را به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات جهانی در سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ معرفی کرده است، اما به اذعان اندیشکده آمریکایی، تاریخ نشان می‌دهد که خود ایالات متحده نیز در انتشار این اطلاعات نادرست نقش داشته است. برای مثال، در سال ۲۰۱۱، ایالات متحده عملیات «صدای صادقانه» را راه‌اندازی کرد، یک برنامه نظامی که با استفاده از حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعاتی در راستای منافع دولت آمریکا منتشر می‌کرد.

اندیشکده آمریکایی همچنین اشاره کرد که در سال ۲۰۲۲، رصدخانه اینترنتی دانشگاه استنفورد از حساب‌های جعلی مستقر در ایالات متحده پرده برداشت که افرادی را در روسیه، چین و ایران هدف قرار داده‌اند. در این گزارش آمده است: «برخی از این حساب‌ها داستان‌های تکان‌دهنده‌ای مانند سرقت اعضای بدن پناهندگان افغان توسط ایرانیان را منتشر کردند، اما تحقیقات ثانویه نشان داد که برخی از این حساب‌ها به پنتاگون مرتبط هستند.»

اسناد افشاشده از فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده نشان می‌دهد این سازمان در سال ۲۰۲۲ درخواست ابزارهایی برای «فریب دیجیتال» و «کمپین‌های اطلاعات نادرست» داشته و خواستار دسترسی به فناوری‌هایی مانند «دیپ فیک» بوده است.

در این گزارش آمده است: «در ماه میلادی گذشته، پیام‌هایی در حمایت از ایالات متحده در تبلیغات نرم‌افزار دوست‌یابی تیندر در لبنان منتشر شد، پیام‌هایی که به ارتش ایالات متحده مرتبط است.»

دود دروغ‌پراکنی در چشم آمریکایی‌ها

اندیشکده آمریکایی همچنین نسبت به تاثیر طرح‌های نظامی بر مسائل داخلی کشورهای ابراز نگرانی کرد و برای مثال به یک کمپین محرمانه آمریکایی علیه واکسن‌های چینی در فیلیپین اشاره کرد که در نهایت منجر به آغاز جنبشی علیه واکسیناسیون و ماسک‌ها و کیت‌های آزمایش چینی شد.

به گزارش کویینسی، ایالات متحده تا حدی از این خطرات داخلی آگاه است و قوانینی برای جلوگیری از نمایش این تبلیغات هدف‌مند برای مردم آمریکا وضع کرده، اما این قوانین قدیمی و منسوخ هستند. به‌عنوان‌مثال، وزارت خارجه آمریکا این حق را ندارد که علیه شهروندان این کشور تبلیغات هدفمند پخش کند، اما وزارت دفاع آمریکا با چنین محدودیتی مواجه نیست؛ حال‌آنکه بخش اعظم کمپین‌های اطلاعات نادرست توسط پنتاگون سازمان‌دهی می‌شود.

ایالات متحده در سال‌های گذشته تلاش فراوانی برای اجرای کمپین‌های اطلاعاتی علیه رقبا و دشمنان خود انجام داده است، اما در بسیاری از موارد این کمپین‌های شکست خورده‌اند، زیرا کمپین‌های نفوذ خارجی اغلب با موانع فرهنگی مواجه می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، در یک مورد از تلاش‌های آمریکا برای نفوذ خارجی، مطالب موردنظر به‌صورت تحت‌اللفظی از زبان انگلیسی به زبان مقصد ترجمه شده و از هشتگ‌های رایج در آمریکا استفاده شده بود، نه هشتگ‌های محلی.

اندیشکده آمریکایی با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات آمریکا نمی‌تواند سیاست خارجی و داخلی خود را کاملاً مجزا پیش ببرد، به واشنگتن هشدار داد خطرات کمپین‌های اطلاعاتی از منافع آن بیشتر است.

source

توسط spideh.ir