«آرمان امروز» گزارش می‌دهد؛

 

آرمان امروز- عرفان بیوک‌نژاد: بحث مهم این روزهای دنیای سیاست، ایجاد وفاق ملی و وفاق سیاسی است که در گزارش‌های پیشین درباره این دو وفاق مباحث مهمی مطرح شد اما اکنون باید موضوع مهم دیگری را به صورت موشکافانه، بررسی شود و آن عواملی است که به ایجاد یک دولت و یک سیستم وفاق مدارانه کمک می‌کند و آن چیزی نیست به جز اعتماد سیاسی.
اعتماد سیاسی به معنای اطمینان و باور مردم به نهادهای دولتی، مقامات سیاسی و نظام سیاسی به طور کلی است. این نوع اعتماد به این ایده بستگی دارد که دولت و مسئولین به منافع عمومی توجه دارند، به قوانین پایبند هستند و رفتار منصفانه و کارآمدی مردم دارند. رابرت پاتنام، یکی از نظریه‌پردازان برجسته در این زمینه، استدلال می‌کند که اعتماد سیاسی بخشی از «سرمایه اجتماعی» است. او معتقد است که در جوامعی که افراد به همدیگر و به نهادهای خود اعتماد دارند، دموکراسی به شکل بهتری عمل می‌کند. سرمایه اجتماعی شامل شبکه‌های اجتماعی و تعاملات بین افراد و نهادهای اجتماعی است.
برخی نظریه‌پردازان به این نکته اشاره می‌کنند که اعتماد سیاسی در جوامعی که دولت بیشتر از طریق کنترل و سرکوب عمل می‌کند، پایین‌تر است. در این نظریه، اگر مردم احساس کنند که دولت به جای مشارکت و همکاری، بیشتر به دنبال کنترل است، سطح اعتماد کاهش می‌یابد.
درپیمایش ملی ارزش ها ونگرش های ایرانیان که درآبان سال ۱۴۰۲ منتشر گردید حقایق نگران کننده از موضوع اعتماد درجامعه استخراج شد. ازجمله میزان بی اعتمادی مردم نسبت به سیاست مداران بالای ۷۰ درصد ، به کارایی دولت ۷۰ درصد ، به کارایی مجلس ۷۵ درصد به کارایی قوه قضائیه ۶۵ درصد به صدا و سیما بالای ۶۰ درصد و به رسانه های داخلی بالای ۶۵ درصد بی اعتمادند ومهم تر از همه میزان بی اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر بالای ۸۰ درصد  است.
اگر اعتماد سیاسی نباشد، بحث وفاق و انسجام سیاسی بیهوده خواهد بود. یکی از مهم ترین گام هایی که برای وفاق سیاسی باید برداشته شود، بحث اعتماد سازی سیاسی است. همچنین اعتماد سیاسی و مشارکت سیاسی با یکدگیر همخوانی کامل دارند و می‌توان میزان اعتماد سیاسی یک جامعه را با میزان مشارکت آن جامعه بررسی کرد.
هادی اعلمی‌فریمان، پژوهشگر مسائل سیاسی به روزنامه «آرمان امروز» گفت: اعتماد سیاسی، شامل باورهایی می‌شود که مردم به نظام سیاسی خود دارند، یک نظام سیاسی به دنبال اعتماد مردم و جلب اعتماد مردم است و بدون آن، کاری از پیش نمی‌رود.
وی افزود: اگر اعتماد سیاسی در یک سیستم سیاسی باشد، به دنبال آن اعتماد اقتصادی و اجتماعی شکل می‌گیرد و به نوعی حالت زیربنایی برای پیشبرد اهداف یک حکومت خواهد بود.
این پژوهشگر سیاسی ادامه داد: در بحث وفاق ملی باید نگاه گسترده‌تری داشته باشیم و تنها ذهنمان مختصر به دولت نباشد. اولین آزمونی که پزشکیان می‌تواند از آن سربلند به بیرون بیاید، عملی کردن شعارها در بحث وفاق ملی است.
وی افزود: در بحث وفاق ملی، مباحث حقوق اساسی شهروندان نیز باید درنظر گرفته شود، به هر حال در عملی کردن شعار وفاق ملی و ایجاد یا افزایش اعتماد سیاسی توسط دولت چهاردهم، مسعود پزشکیان و وزرایش باید یک سری اقدامات اولیه را انجام دهند که قبلا نیز به آن اشاره کرده‌اند.
وی با تشریح اقدامات اولیه مسعود پزشکیان، اظهار کرد: دولت برای افزایش اعتماد سیاسی و پیشبرد بحث وفاق، باید مسئله حقوق زنان را به جدیت دنبال کند و طرح نور را که آن را قبلا تاریکی خوانده بود، متوقف کند.
اعلمی‌فریمان در نهایت خاطر نشان کرد: رفع فیلترینگ و ارتباط کارساز با غرب نیز موجب کاهش تحریم‌ها و در نتیجه افزایش و یا بازسازی اعتماد سیاسی خواهد شد.

source

توسط spideh.ir