«آرمان امروز» ابعاد اجتماعی نشست رئیس جمهور را بررسی می کند؛

 

آرمان امروز- وحید استرون: حدود دوساعت و نیم لذت و جذابیت در کلام و در نشست خبری رئیس جمهوری که به باور کارشناسان تک تک سلول‌های بدنش صداقت است و فنون سیاسی را طوری تعبیر می کند و به کار می برد که در تاریخ ایران، بی سابقه است. آن چیزی که ما در تلویزیون دیدیم (با وجود عدم دعوت از روزنامه «آرمان امروز» به نشست خبری رئیس جمهور و به دلیل ناهماهنگی در این حوزه) مسعود پزشکیان آمده که صدای جدیدی از سیاست در امور مختلف ایران به کار ببرد. حتی رسانه های دلواپس هم از پاسخ های مسعود پزشکیان لذت بردند، هر چند که آنها قصد داشتند که «فضای آزاد سوال پرسیدن» در نشست خبری را نهنگ صید کنند، اما در پاسخ های «پرزیدنت» آنقدر صداقت وجود داشت که آنها نیز متقاعد شدند که این رئیس جمهور، از جنس روسای جمهور گذشته نیست و زبان جدیدی از بیان واقعیت ها و آزادی بیان در ذهن دارد. زمانی که یک رئیس جمهور اعلام کرد که حقوقش حدود ۶۰-۷۰ میلیون تومان است که قرار است واریز کنند!، شاید بسیاری از منتقدان را به سکوت دعوت کند که همه چیز او بنا ذاتش «رو» است و سیاست، چاشنی پاسخ های او به خبرنگاران نخواهد بود.
پایان گشت ارشاد؟
نقطه عطف نشست رئیس جمهور با رسانه های داخلی و خارجی، سوال خبرنگار نشریه اندیشه پویا بود که با چهره ای متفاوت و پس از سال ها مقابل رئیس جمهور قرار بگیرد و اعلام کند که «از ترس گشت ارشاد از کوچه و پس کوچه خود را به محله ولنجک رسانده» و پزشکیان پاسخی داد که شاید بهترین پاسخ به مطالبات جامعه بود و با خنده گفت: «باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود برخورد کنند. پیگیری می‌کنیم که دیگر کسی را اذیت نکنند.» بسیاری از رسانه ها پس از صحبت های رئیس جمهور تیتر زدند که «پایان گشت ارشاد». او همچنین گفت که «گشت ارشاد را پیگیری می‌کنیم و قرار نبوده که برخوردی انجام دهند و دادستانی هم اعلام کرده است‌.»
امید به رفع فیلترینگ
پزشکیان همچنین در پاسخ به پرسش عصر ایران درباره رفع فیلترینگ، گفت: «این موضوع در دستور کار است و جمع‌بندی در شورای امنیت صحبت می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم که اجرا شود. تلاش می‌کنیم که این امر هرچه سریع تر انجام شود، اما با روندی که هست این هفته باید به آمریکا برویم و بعد هم یک سفر استانی داریم‌. در آمریکا هم باید خود را آماده کنیم که از حقوق مردم کشور خود دفاع کنیم.» وی درباره رفع مشکل اتباع و روند اخراج آنها از ایران نیز گفت: «درباره اتباع هم سه جلسه در شورای امنیت برگزار کردیم. عده‌ای از آنها پاسپورت و ارتباط دارند که طبیعتاً نباید با آن‌ها برخورد شود و عده دیگر خلاف آمدند که باید مورد بررسی قرار گیرند و در تمام دنیا هم این چارچوب وجود دارد. ما با افغان‌ها برادر هستیم اما باید مراعات چارچوب‌ها را بین دولت‌ها داشته باشیم و این امر در زمینه قوانین مصوب میان دولت‌هاست و برای بازگرداندن کسانی که غیرقانونی وارد شده‌اند نیز در حال اقدام هستیم تا با احترام به کشور خود برگردند.» همچنین زمانی که خبرنگار روزنامه شرق از وی در مورد گلایه بسیاری در مورد مصوبه کنکور پرسید، گفت:«در خصوص کنکوری‌ها قرار است که با شروع جلسات شورای انقلاب فرهنگی آن را بررسی کنیم.»
کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه ها
پزشکیان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه «باوجود تاکید رهبری انقلاب مبنی بر «سیاسی‌بودن» دانشگاه‌ها، چرا کرسی‌های آزاداندیشی و توجه به تشکل‌های دانشجویی کمرنگ شده است و حمایتی از آن‌ها نمی‌شود و برنامه‌ دولت چهاردهم در این زمینه چیست؟»، اظهار کرد: چه زمانی بوده است که ما کرسی آزاداندیشی بگذاریم؟ بارها رهبری توصیه کردند جهاد تبیین کنیم، اما متاسفانه این کار را نکردیم. در مناظرات و بحث‌ها هم اعلام کردم که کرسی آزاداندیشی به این معنا نیست که اگر من حرفی مخالف نظر کسی گفتم ضدانقلاب شوم و از دانشگاه اخراج شوم یا از پست و شغل بیرون شوم.
وی تاکید کرد: باید ذهن خود را باز کنیم تا کنار هم قرار بگیریم. دستور خداست که باید حرف‌ها را بشنویم و از حرفی که بهترین است تبعیت کنید نه اینکه بگویید الا و لابد این حرفی که من می‌گویم درست است و حق ندارید حرف بزنید. رئیس‌جمهور در تشریح برنامه دولت چهاردهم در حوزه عدالت آموزشی و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و غیردولتی و ارتقاء امکانات مدارس دولتی گفت: روند اصلاح بسته به هدف نیازمند زمان است. در شورای انقلاب فرهنگی طی ۳ جلسه درباره عدالت آموزشی بحث کردیم. در جلسه هفته جاری نیز دستور جلسات را حذف کردم و دستور جلسه در همین رابطه تعیین کردم تا به زبان مشترک برسیم. قابل قبول نیست افرادی که در استان‌های دورافتاه هستند نتوانند رشد کنند و افرادی که پول دارند همه کرسی‌ها را مال خود کنند.
دیدید تفاوت دارد چه کسی رئیس‌جمهور است
نشست خبرنگاران با «پرزیدنت» تمام شد، اما امیدواری ها برای اصلاح بسیاری از روند کنونی غلط در کشور تازه آغاز شده و این نوید را می دهد که پزشکیان مرهمی بر دردهای ملت خواهد بود. مهمترین پیام این نشست، اعلام این جمله به منتقدان «حداقلی» است که منتظر «غُر زدن ملت» در «سایه» هستند و باید به آنها با نشان دادن علامت سکوت، گفت: «به جای «غر» زدن، «قر» بده که ایران صاحب رئیس جمهوری شده که با صداقت در کلام و شجاعت در عمل، می تواند «برای ایران» امید را برگرداند.

source

توسط spideh.ir