آرمان امروز: سال گذشته بود که عزت ا… ضرغامی، وزیر وقت میراث فرهنگی و گردشگری از اهمیت سرویس بهداشتی ها خبر داد و تلاش کرد که این ضرورت را برای مردم در سفر تسهیل کند، اما بسیاری وزیر را مورد تمسخر قرار دادند که «اولویت دیگری در گردشگری ندارید!» اما باید در پیک سفر و در جاده باشید، تا اهمیت سرویس های بهداشتی تمیز و خلوت را متوجه شوید. زمانی که با خانواده خود به سفر و یک مسافت دور سفر می کنید، آن زمان شاید به اهمیت اقدامات وزیر میراث فرهنگی در راستای یک سفر راحت پی ببرید. این روزها که مردم ایام پایانی تابستان و پیک سفر را تجربه می کنند، اگر شما هم به سفر رفته باشید، سرویس بهداشتی های شلوغ، باصف های چند ده نفره، غیر بهداشتی و یک فرد با دستگاه کارتخوان را دیده اید، که منتظر است که پس بیرون آمدن شما مبلغی را دریافت کند.
تورگردان ها و فعالان صنعت گردشگری، نبود سرویس بهداشتی مناسب برای مسافران و گردشگران در محل جاذبه ها را از مشکلات این صنعت عنوان می کنند که بر نارضایتی مسافران تاثیر زیادی دارد. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفراز مردم جهان به تاسیسات بهداشتی مناسب دسترسی ندارند و بیش از یک میلیارد نفر نیز در مکان های باز اجابت مزاج می کنند. انواع بیماری هایی که از رعایت نکردن اصول بهداشتی و فقدان سرویس بهداشتی مناسب گریبانگیر جامعه شده و هزینه های زیادی به آن جامعه تحمیل می کند، با احداث سرویس های بهداشتی مناسب به حداقل می رسد.
پروژه سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی
پروژه سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی تقریبا از دهه ۸۰ و از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد. قرار بود یک‌هزار سرویس بهداشتی تا سال ۱۳۹۰ ساخته شود، اما آنچنان که بعدها همین سازمان آمار داد، بیشتر جانمایی‌ها اشتباه و سرویس‌های ساخته‌شده نیز غیرقابل استفاده بود.  دوره حاضر اما وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تولید و انتشار محتوا و فیلم‌هایی درباره وضعیت سرویس‌های بهداشتی سعی کرد توجه‌ها و حساسیت‌ها را به این سمت جلب کند، که البته بارها و بیشتر از سوی برخی منتقدان به وضعیت میراث فرهنگی کشور، نقد شده است. با این همه پرسش این است که نتیجه این حساسیت‌ها و تشکیل نهضت سامان‌دهی سرویس بهداشتی تا کنون چه نتیجه و دستاوردی داشته و چه تغییری در وضعیت ایجاد کرده است؟ نادر زینالی، مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: جانمایی برخی سرویس‌های بهداشتی به گونه‌ای بود که توجیه نداشت و زیرساخت اولیه مثل آب، برق و جاده برای آن تأمین نشده بود. البته در آن دوران که احداث سرویس‌های بهداشتی کلید زده شده بود، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری و دستگاه‌های مربوطه بسته شده بود که زیرساخت مورد نیاز سرویس‌های بهداشتی را تأمین کنند، برخی از آن دستگاه‌ها همکاری داشتند و در برخی نقاط هم این خدمات تأمین نشد. آ قای ضرغامی در زمان مسئولیت خود و در راستای توجه و تاکیدی که بر بهبود وضعیت زیرساخت و خدمات بهداشتی داشتند، دستور دادند به تناسب این طرح، ۴۰ میلیارد تومان اعتبار با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که وزارتخانه دارد، با عنوان «امداد اولیه» به استان‌ها اختصاص داده شود. بر همین اساس، استان‌هایی که در مسیر زیارت و سفرها بودند، در اولویت ویژه قرار گرفتند. در بعضی از استان‌ها این اعتبار ابلاغ شده و درحال مصرف است.

source

توسط spideh.ir