آرمان امروز : خبرها حکایت از برنامه ریزی دولت چهاردهم برای به جریان انداختن پرونده مسکوت مانده FATFدر مجمع تشخیص مصلحت دارد، پرونده ای که پزشکیان در ایام انتخابات بارها بر ضرورت تعیین تکلیف کردن آن برای کمک به اقتصاد کشور تاکید کرده بود. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «پزشکیان باید در دولت چهاردهم پرونده FATF را از حالت مسکوت درآورد و به جریان بیاندازد» این جمله‌ای است که طی هفته های گذشته، بر سر زبان‌ها افتاده و روز به روز بیشتر بر اهمیت آن افزوده می‌شود . FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی است که اکثریت کشورهای دنیا به جز چند کشور انگشت شمار، به آن پیوسته‌اند و کارویژه آن، رصد داد و ستدهای مالی کشورها برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم، پولشویی و در کل جرائم مالی است. ماجرای FATF سال‌هاست که مانند یک زخمِ باز مانده است؛ ایران در سال‌های پس از برجام برای نخستین بار از لیست سیاه خارج شد و به لیست خاکستری رفت تا کره شمالی در لیست سیاه تنها بماند. اما با نامشخص ماندن تکلیف دو لایحه از لوایح چهارقلوی FATF، ایران باز هم به لیست سیاه بازگشت.

دو لایحه پالرمو (مقابله با جرائم سازمان یافته) و کنواسیون CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) پس از تصویب در مجلس دهم از سوی شورای نگهبان رد شد و با اصرار مجلس بر مصوبه‌اش، به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت که از سال‌های ۹۷-۹۸ تاکنون همچنان بلاتکلیف مانده است. سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که موافق تصویب پرونده FATF است، در گفتگویی که با خبرآنلاین داشته، درباره این موضوع تاکید کرده است: «فکر می‌کنم برای حل مشکلات کشور حتما این دو پرونده باید فعال شوند و به صورت جدی پیگیری شوند. منتها چه بسا در برخی موارد FATF مهمتر باشد چراکه اگر حتی تحریم‌ها رفع شوند ولی FATF حل نشود، مجدداً مبادلات بانکی و خارجی ما و در واقع ارتباطات اقتصادی خارجی همچنان با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم با توجه به اینکه دولت جدید این قضایا را می‌داند، هر دو را پیش می‌برد و و امیدوار هستیم که به سمت حل مشکلات اقتصادی کشور حرکت کنیم.»
بحث FATF مخالفانی قدیمی و دیرینه‌ مانند مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دارد. به نظر میرسلیم سازگار نبودن مفاد FATF با قانون اساسی و نگاه ایران در مبارزه با استکبار و صهیونیستم علت اصلی تصویب نشدن آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. البته او در گفتگویی که با خبرآنلاین داشته است، به مباحث اعتقادی هم اشاره می‌کند و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که حتی اگر سخت باشد باید برابر آمریکا و اسرائیل مقاومت کرد. طی روزهای اخیر اما، سیگنال هایی مبنی بر اینکه احتمال آن هست که این پرونده مجددا در مجمع تشخیص مصلحت نظام به جریان افتد و بررسی آن از سر گرفته شود دریافت می‌شود که علت این اتفاق هم به اظهارات مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود که روز دوشنبه (۲۶ شهریور) برگزار شد، بر می‌گردد.

source

توسط spideh.ir