انتخاب زیباترین شهرهای ایتالیا غیرممکن است. واقعیت این است که شما می‌توانید به هر نقطه‌ای از شبه‌جزیره ایتالیا سفر کنید و با زیبایی، سبک، تاریخ، فرهنگ و جذابیتی روبرو شوید که این بخش آفتابی از اروپا را به مقصدی بی‌نظیر تبدیل کرده است. این مقاله نگاهی دارد به زیباترین شهرهای ایتالیا، از رم جاودان که در هر گوشه‌اش تاریخ و هنر به چشم می‌خورد، تا ونیز رویایی با کانال‌های آب و پل‌های رمانتیک، و فلورانس که مهد رنسانس و هنرمندان بزرگ است. پس اگر قصد سفر با تور ایتالیا را دارید، بیایید باهم زیبایی‌های بی‌نظیر ایتالیا را کشف کنیم.

۱. رم، پایتخت تاریخی ایتالیا

ممکن است برای مسافران این سوال پیش بیاید که آیا شهری همچون رم (Rome)، پایتخت کشور ایتالیا، پس از قرن‌ها خودنمایی و شکوه، همچنان زیبا باقی مانده است؟ خوشبختانه، همان‌طور که گردشگران با طلوع آفتاب و روشن شدن گنجینه‌های بی‌شمارش شهر متوجه شده‌اند، رم همچنان یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا به شمار می‌رود. این شهر با شکوه جاودانه‌ای که بر روی هفت تپه مشهور خود گسترده است، لایه‌های بی‌انتهایی از جذابیت و شگفتی را از زمان تأسیس در قرن هشتم پیش از میلاد تاکنون در خود جای داده است. رم میزبان آثار تاریخی مشهوری در اروپا همچون فروم رومی، پانتئون و ستون مارکوس اورلیوس است؛ لیستی که به نظر پایان‌ناپذیر می‌آید. اما همه چیز به زیبایی تاریخی محدود نمی‌شود. کافی است در خیابان‌های سنگفرش شده و مکان‌های دیدنی رم قدم بزنید، از پل‌های تراورتن عبور کنید و غروب آفتاب را تماشا کنید تا دلیل انتخاب نام «زیبایی بزرگ» برای فیلم برنده اسکار پائولو سورنتینو درباره رم را درک کنید.

۲. فلورانس، بزرگ ترین زیبایی رنسانس

فلورانس (Florence)، مهد تمدن رنسانس که حدود یک ساعت رانندگی از برج کج پیزا فاصله دارد، تقریباً نیازی به معرفی ندارد و به طور خودکار برای معرفی زیباترین شهرهای ایتالیا انتخاب می‌شود. فلورانس به خاطر گنجینه‌های هنری، معماری و فرهنگی‌اش شناخته شده است و مرکز تاریخی شهر بیشتر شبیه به یک موزه به نظر می‌رسد تا مکانی که مردم واقعاً در آن زندگی می‌کنند یا اینکه جایی برای زندگی باشد. در این شهر جاهای دیدنی فلورانس مثل هنر، از بیرون رونق مرمری ساختمان دومو (Duomo) تا زیبایی بی‌نقص میکل‌آنژ و شگفتی‌آوری اثر رافائل در گالری پالاتین (Palatine Gallery)، شما را به سوی جهان هنری جذب می‌کند. بخش بزرگی از تار و پود فرهنگ مردم ایتالیا، مد معاصر در فلورانس است که به طور ذاتی با نام‌های گوچی و فرگامو گره خورده است. موزه‌های آن‌ها را پیدا کنید تا ببینید که چگونه نبوغ سبک‌شناسانه این نمادها، از حس‌های توسکانی به شهرت جهانی رسید.

فلورانس، بزرگ ترین زیبایی رنسانس

۳. جنوا، یکی از رویایی ترین شهرها در شمال ایتالیا

اگر از یک ایتالیایی بپرسید، احتمالاً با قرار دادن این بندر بزرگ در مقاله‌ای درباره زیباترین شهرهای ایتالیا مخالفت خواهد کرد. اگرچه جنوا (Genoa) پایتخت ریویرای ایتالیایی (Italian Riviera) و شناخته شده به خاطر مقاصد زیبا مانند پورتوفینو (Portofino)، سان رمو (San Remo) و پنج روستا (Cinque Terre) است، اما جنوا برخلاف این نقاط مشهور جهانی، دارای ویژگی‌ها کمتری است. با این حال، جنوا به دلیل زیبایی داخلی چشمگیر خود در این لیست قرار گرفته است. جمهوری سابق جنوا با ثروت عظیمی که در دوره قرون وسطی به دست آورد، در کاخ‌های رولی (Rolli Palaces) خود سرمایه گذاری کرد. این ۱۵۰ جواهر رنسانس که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند، زمانی متعلق به طبقه بازرگان قدرتمند جنوا بودند و اکنون برای هر چیزی از مدارس تا بانک‌ها و حتی مسکن عمومی استفاده می‌شوند بهترین زمان سفر به ایتالیا و جنوا، تابستان است.

جنوا، یکی از رویایی ترین شهرها در شمال ایتالیا

۴. ونیز، شهری در آغوش آب

«لا سرنیسیما» (La Serenissima) یا «مسرورترین» از زمان اوج خود به عنوان یک جمهوری کهن و قدرتمند، یکی از عناوین رسمی ونیز (Venice) بوده است. امروزه، این شهر شناور بیشتر به عنوان رمانتیک‌ترین مکان ایتالیا شناخته می‌شود. ونیز بی‌شک یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا است. معماری گوتیک ونیزی (Venetian Gothic) با ظرافت توری از سنگ‌کاری را به پنجره‌های باریک و بالکن‌های روی آب  می‌افزاید. کانال‌های طولانی شهر در امتداد مسیرهای صورتی کم‌رنگ و زرد رنگ پیچ و تاب می‌خورند، درحالی‌که گنبدهای باشکوه بازلی سن مارکو (St. Mark’s Basilica) مانند بالن‌های بسته شده بر فراز میدان هم‌نام خود شناور هستند.

۵. پورتوفینو، دهکده ماهیگیری

ممکن است به دلیل اندازه کوچک آن به عنوان یک روستای ماهیگیری، طبقه‌بندی کردن پورتوفینو (Portofino) به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا دشوار باشد؛ چرا که تنها ۴۰۰ نفر ساکن ثابت دارد. با این حال، انکارناپذیر است که پورتوفینو شهرتی بزرگ‌تر از یک شهر لیگوریایی رنگارنگ دارد. و این استدلال برای گنجاندن آن زمانی بیشتر تقویت می‌شود که وسعت مرزهای اسمی آن را در نظر بگیریم. شبه‌جزیره سرسبز که پورتوفینو روی آن قرار دارد، نام خود را از آن گرفته است، در حالی که ابرقایق‌های نزدیک‌ شده سایه‌ای به اندازه نهنگ بر روی علفزارهای دریایی در حال تکان خوردن پارک دریایی پورتوفینو (Portofino Marine Park) می‌اندازند.

۶. بولونیا، پایتخت غذا در ایتالیا

بولونیا (Bologna)، پایتخت امیلیا رومانیا، با شهرت جهانی به خاطر سس بلونزه خود شناخته می‌شود. گردشگران غذاپرست از سراسر جهان به اینجا می‌آیند تا تورتلینی در برودو را بچشند، مورتادلا اصیل را امتحان کنند و تگلیاتله آلا بلونزه را در یک تراتوریای سنتی تجربه کنند. اما آنچه که شاید انتظار ندارند این است که بولونیا همچنین یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا است. میدان مایوره، قلب بولونیا، معمولاً از رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. این میدان مرکزی جذاب از قرن پانزدهم تا به امروز تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. رنگ‌های خاکی گرم و ستون‌های پوشیده از نقوش تاریخی آن برای پیاده‌روی بسیار دل‌نشین هستند. پارک گیاردینی مارگریتا، که در سبک عاشقانه انگلیسی طراحی شده است، به زیبایی بولونیا اضافه می‌کند. این بزرگترین پارک شهری بازگشتی از مرکز شهر است که بازارهای ایتالیایی موقت، یک مزارع میراث اتروسکی و یک پناهگاه لاک‌پشت دارد.

۷. سیسیل، پناهگاهی آرام و معتدل

تصور کنید یک جزیره گرمسیری – امواج ملایم روی سواحل شنی می‌ریزند، آفتاب از دریای درخشان می‌درخشد و آتشفشان‌ها در دوردست بخار می‌پاشند. به این تصویر تپه‌های سرسبز و رولینگ اضافه کنید که با خرابه‌های دوران باستان مانند آن‌هایی که در دره پادشاهان (Valley of the Kings) نزدیک لوکسور (Luxor) مصر وجود دارد، پوشیده شده‌اند. و سپس باید طعم‌های غنی غذاهای دریایی تازه، پاستاهای لذیذ و دسرها را تصور کنید. این سیسیل (Sicily) است – یک پناهگاه آرام و معتدل با ذهنیت ایتالیایی، به ویژه در غذا و اشتیاق به زندگی دیده می‌شود. این جزیره بزرگ مثلثی شکل که اتفاقاً بزرگترین جزیره مدیترانه است، در نوک بوت ایتالیا قرار دارد و توسط دریای تیرنی (Tyrrhenian)، مدیترانه و یونی (Ionian) احاطه شده است.

سیسیل ایتالیا

۸. ساردینیا، شهری متفاوت در ایتالیا

ساردینیا (Sardinia)، یک جزیره واقع در دریای مدیترانه، درست در غرب ایتالیا، با ترکیب منحصر به فرد فرهنگ باستانی و مناظر ساحلی جذاب، گردشگران را به خود جذب می‌کند. شما نه تنها می‌توانید روی یک ساحل سفید لمیده یا در آب‌های شفاف فیروزه‌ای قدم بزنید، بلکه می‌توانید در میان ماهی‌های رنگارنگ در خلیج‌های نزدیک غواصی کنید، اما همچنین می‌توانید روستاهای سنتی داخلی ساردینیا را کاوش کنید و چوپانانی را ببینید که از گله‌های خود مراقبت می‌کنند. رانندگی در امتداد ساحل شمالی زمرد (Emerald Coast) جزیره شما را متقاعد می‌کند که ساردینیا تنها با هتل‌های مجلل و رستوران‌ها (ristorantes) و سواحل کاملاً بی‌عیب و نقص است، اما اشتباه می‌کنید. این جزیره همچنین خانه مزارع فروتن، کوه‌های جنگلی و مردم محلی دوستانه اما محتاط است.

۹. جزیره کاپری مقصدی بهشتی

صخره‌های ناهموار و آب‌های کریستالی شفاف جزیره کوچک کاپری (Capri) به نظر می‌رسد که مستقیماً از رویاها و اسطوره‌ها خلق شده‌اند. شایعه شده است که محل آواز خواندن پری‌های دریایی اغواکننده برای اودیسه و ملوانانش در “اودیسه” هومر بوده است. از درختان سبز روشن و باغ‌ها گرفته تا ماریناها و میدان‌های رنگارنگ، کاپری مقصدی بهشتی است که به همان زیبایی که در تصاویر هنری نشان داده می‌شود، زیبا است. این فرار کوچک در خلیج ناپل از زمان رومی‌ها نقطه داغ برای اشرافیت و افراد مشهور بوده است. بنابراین، پر از رستوران‌های درجه یک، پیاده‌روی‌های نفس‌گیر، هتل‌های پنج ستاره و فروشگاه‌های شیک است. چه برای یک سفر یک روزه یا یک تعطیلات یک ماهه به آنجا بروید، شما مجذوب جذابیت آرام کاپری خواهید شد و مشتاق خواهید بود تا در اسرع وقت بازگردید.

۱۰. میلان، شهر پر جنب و جوش ایتالیا

اگر به دنبال ایتالیای راحت و بی‌دغدغه هستید، یک تعطیلات در توسکانی (Tuscany) یا سیسیل (Sicily) رزرو کنید. میلان (Milan)، مانند نیویورک سیتی یا لندن، یک شهر پرجنب‌وجوش است. میلان که میزبان بورس اوراق بهادار ایتالیا و هفته مد است و همچنین دارای زندگی شبانه پرشور است، بسیار شبیه بسیاری از شهرهای بزرگ بین‌المللی دیگر است. با این حال، تفاوت‌های ظریفی وجود دارد: برای مثال، کالچو (calcio) (فوتبال) که تمام شهر برای آن دیوانه می‌شود، به خصوص در ورزشگاه سن سیرو (San Siro). میلان همچنین حاوی برخی از نمونه‌های شگفت‌انگیز هنر و معماری ایتالیایی است – از نقاشی دیواری “آخرین شام” (The Last Supper) تا دوئومو (Duomo) باشکوه و دارای نبوغ خلاقانه است، از سازندگان مبلمان مبتکر گرفته تا طراحان مد. بنابراین، اگر می‌خواهید خرید کنید و تا آخر شب جشن بگیرید، از برخی شاهکارهای فرهنگی لذت ببرید و از نوشیدنی‌های ایتالیایی مانند کاپوچینو و بیسکویت لذت ببرید، میلان جای شماست.

میلان، شهر پر جنب و جوش ایتالیا

منبع: وبسایت ایوار

source

توسط spideh.ir