به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، سالمندی دوره مهمی از زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود و در فرهنگ‌ها و آئین‌های مختلف، برای سالمندان جایگاهی خاص در نظر گرفته شده و در دین اسلام مقام سالمندان بر پایه تکریم استوار است.

سالمندی در جهان به مقطع بالای ۶۵ سال اشاره دارد، سالمند شدن جمعیت در حال حاضر یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

تکریم سالمندان در احادیث اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و فرهنگ‌سازی برای تکریم آن‌ها در جامعه امری ضرورت دارد؛ تکریم سالمندان به معنی احترام به ارزش‌ها و سنت‌ها و حفظ پیوندهای خانوادگی است.

در استان ایلام نیز سالمندان جایگاه ویژه و ارزشمندی در خانواده دارند و سپردن سالمندان به مراکز بهزیستی از سوی خانواده‌ها به علت بافت فرهنگی و سنتی خاص منطقه بسیار کمرنگ است.

براساس آخرین سرشماری رسمی کشور در سال ۹۵ جمعیت سالمندی در استان ایلام ۸.۵ درصد بوده است و بیش از ۶۵ هزار نفر از جمعیت ایلام را سالمندان تشکیل می‌دهند؛ هفتم تا سیزدهم مهر هفته تکریم سالمندان است که با شعار «سالمندی فعال، فردایی برای همه» نام‌گذاری شده است.

نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی از ۶۵ پدر و مادر سالمند ایلامی

حسین نورعلیوند، مدیرکل بهزیستی استان ایلام اظهار کرد: این افراد در دو مرکز سالمندان در شهرستان‌های ایلام و ایوان نگهداری می‌شوند که از این تعداد ۲۴ نفر مرد و ۴۱ نفر نیز زن هستند.

وی افزود: بیشتر این افراد به علت کهولت سن و نداشتن حامی به مراکز بهزیستی سپرده شده‌اند، این مراکز که به صورت بخش خصوصی و با نظارت بهزیستی فعالیت می‌کند، نگهداری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام تصریح کرد: با وجود فعالیت این دو مرکز و نگهداری این تعداد سالمند، روند سپردن سالمندان به مراکز بهزیستی در این استان به علت بافت فرهنگی و سنتی خاص ضعیف است و بیشتر آن‌ها نزد خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند.

نورعلیوند با اشاره به فعالیت مرکز روزانه سالمندان، خاطرنشان کرد: این مرکز نیز با پذیرش ۳۳ نفر فعالیت دارد که خدماتش در زمینه‌های توانبخشی از جمله ویزیت پزشک، مشاوره، فیزیوتراپی و مددکاری است.

وی ادامه داد: به منظوری جلوگیری از سپردن سالمندان به مراکز شبانه‌روزی و توانمندسازی این افراد در خانواده‌ها، شش مرکز با عنوان ویزیت در منزل سالمندان در استان فعالیت دارد که خدماتی از جمله ویزیت توسط پزشک، فیزیوتراپی، مشاوره و مددکاری در منازل به سالمندان ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام جمعیت سالمندان استان را بیش از ۶۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۶۵۴ نفر به عنوان جامعه هدف از این اداره کل خدمت می‌گیرند.

نورعلیوند بیشتر خدمات ارائه شده به این افراد را ویزیت در منزل، پرداخت هزینه حق نگهداری خانواده محور ویژه سالمندان دارای معلولیت، پرداخت کمک هزینه درمانی، کمک هزینه مناسب‌سازی منزل برای سالمندان دارای معلولیت، کمک هزینه ایاب و ذهاب و پرداخت مستمری دانست.

source

توسط spideh.ir