شاخص بورس 7 هزار واحد افت کرد

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با افت ۷هزار واحدی روبرو شد.

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 6میلیارد و 305میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 3هزار و 979میلیارد تومان در بیش از 205هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 7770واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 93هزار و 988واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فارس، فولاد و فملی شد و در مقابل نمادهای معاملاتی کگل، وپارس و وخاور با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 5 میلیارد و 417میلیون ورقه به ارزش 250هزار و 53میلیارد تومان در 103هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 56واحد افت کرد و در ارتفاع 22هزار و 15واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی کگهر، وسپهر و فصبا شد و در مقابل نمادهای معاملاتی انتخاب، کرومیت و کتوسعه بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس 5 هزار واحد افت کرد

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز (یکشنبه، ۱۵ مهر) با پنج‌هزار و ۵۴ واحد افت، در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۵۷ واحد قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با ۷۴۵ واحد کاهش به ۶۹۸ هزار و ۶۵۴ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۳۹۷ واحد کاهش به ۳۷۲ هزار و ۵۷۷ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از یک میلیارد و ۸۲۵ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۴۷ معامله به ارزش ۱۸ هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

نمادهای «فولاد، فملی، نوری، پارسان، فارس، شهدیس و حکشتی» بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس ایران نیز امروز با ۲۸ واحد افت به ۲۲ هزار و ۷۱ واحد رسید.

معامله‌گران در فرابورس بیش از یک میلیارد و ۵۵۱ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۳۹ هزار و ۸۳۱ معامله داد و ستد کردند.

نمادهای «آریا، فزر، سپیدار، انتخاب، هرمز، بجهرم و حسینا» بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

موافقت اکثریت فعالان بازار سرمایه با دامنه نوسان 1 درصدی

نتایج نظرسنجی انجام شده در بین بیش از ‌هزار کارشناس و فعال بازار سرمایه نشان می‌دهد حدود دو سوم بازیگران بورس معتقدند تا زمان کاهش کامل ریسک‌های سیاسی، دامنه نوسان می‌بایست در محدوده مثبت و منفی یک درصد تثبیت یا به‌صورت نامتقارن تعیین شود.

داده‌های مرکز افکارسنجی سرمایه که از تاریخ 11 تا 13 مهرماه سال 1403، یعنی بعد از انجام عملیات وعده صادق 2 انجام شده، حاکی از آن است که 40.4 درصد از شرکت‌کنندگان موافق حفظ وضع موجود و تثبیت دامنه نوسان در محدوده مثبت و منفی یک درصد تا کاهش کامل ریسک‌های سیاسی هستند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 25.8 درصد موافق بازگرداندن دامنه نوسان به مثبت و منفی 6 درصد و 23.7 درصد موافق دامنه نامتقارن هستند. 10.1 درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم با بازگشت دامنه نوسان به محدوده مثبت و منفی 3 درصد موافق بوده‌اند.

جامعه آماری نظرسنجی

جامعه آماری این نظرسنجی، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در کل کشــور بوده‌اند. در این پیمایش تعداد 1084 پرسشــنامه به صورت ارسال لینک و با روش تمام شماری گردآوری شده است.

آن‌چه گذشت؟

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ابتدا روز شنبه هفته گذشته برای حفظ حقوق سهامداران دامنه نوسان را به محدوده مثبت و منفی یک درصد کاهش داد و سپس، برای کنترل هیجانات بازار، در پایان هفته این دامنه را در این محدوده تثبیت کرد.

ارسال نتایج به مراجع تصمیم‌گیر

این گزارش حاکی است: مشروح نتایج نظرسنجی یادشده، برای اطلاع و بهره‌برداری از آن، در اختیار تصمیم‌سازان بازار سرمایه، شامل هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس قرار گرفته است.

دامنۀ نوسان بورس همچنان بر مدار ۱± درصد

هفتۀ گذشته سازمان بورس اعلام کرد که دامنۀ نوسان تمامی نمادهای سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های قابل‌معامله در بازارهای بورس و فرابورس ۱± شده است.

طی روزهای گذشته اعلام شده دامنۀ تغییرات همچنان در همان محدوده باقی خواهد ماند./ فارس

کاهش ۸ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات امروز

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز (شنبه چهاردهم مهر) با هشت هزار و ۱۲۳ واحد افت، در ارتفاع دو میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۹۶ واحد قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با یک هزار و ۱۵ واحد کاهش به ۶۹۹ هزار و ۳۸۷ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۵۴۱ واحد کاهش به ۳۷۲ هزار و ۹۶۸ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از چهار میلیارد و ۲۷۳ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۸۴ معامله به ارزش ۴۳ هزار و ۷۶۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

نمادهای «فولاد، فملی، حکشتی، فارس، شستا، پارسان و وغدیر» بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس ایران نیز امروز با ۳۱ واحد افت به ۲۲ هزار و ۹۹ واحد رسید.

معامله‌گران در فرابورس بیش از دو میلیارد و ۵۱ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۵۶ هزار و ۱۹۵ معامله داد و ستد کردند.

نمادهای «آریا، فزر، فصبا، هرمز، ارفع، سپیدار، فغدیر» بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

محدودیت دامنه نوسان سهام، وارد هفته دهم شد

سازمان بورس از روز یکشنبه 14 مرداد در پی بروز هیجانات ناشی از برخی تحولات سیاسی و منطقه‌ای در پی ترور اسماعیل هنیه، برای کنترل این هیجانات و حفظ منافع سهامداران، دامنه نوسان قیمت سهام را به مثبت و منفی یک درصد کاهش داد.

این در حالی است که با فروکش کردن این هیجانات، از روز 27 مرداد، دامنه نوسان نمادهای بورسی و فرابورسی به 2 درصد و از روز 17 شهریور به مثبت و منفی 3درصد تغییر کرد، اما با وجود متعادل شدن شرایط بازار سرمایه، این دامنه کماکان محدود ماند.

در این خصوص حجت‌اله صیدی رئیس جدید سازمان بورس در روز 27 شهریور در حاشیه مراسم معارفه خود اظهار کرد تغییر دامنه نوسان کاری نیست که به سرعت و با عجله انجام شود و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد. تغییر در بورس را نباید شتابزده انجام داد و دامنه نوسان فعلا به همین شکل باقی می‌ماند.

اما این پایان موضوع محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه نبود و در روز 7 مهرماه امسال و در پی اعلام شهادت سید حسن نصراله، دبیرکل حزب‌اله لبنان سازمان بورس اعلام کرد براساس بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان همه نمادهای سهام و حق تقدم سهام و صندوق‌های سهامی و مختلط قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس به مثبت و منفی یک درصد محدود شود.

نحوه انجام معاملات در بورس‌ها اصلاح می‌شود

مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه اعلام کرد: در اجرای ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار و ماده 30 الحاقی به قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، پیش‌نویس «اصلاحات دستورالعمل‌های اجرایی مرتبط با نحوه انجام معاملات در بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی و سایر دستورالعمل‌های مربوطه» بر مبنای نظرهای تخصصی و کارشناسی واحدهای ذی‌ربط در سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان مرتبط در بازار سرمایه تنظیم شده و به منظور استفاده از نظرهای ارزشمند عموم علی‌الخصوص صاحب‌نظران در حوزه بازار سرمایه در تدوین نهایی این دستورالعمل منتشر می‌شود.

براین اساس از تمامی فعالان بازار سرمایه و نیز صاحب‌نظران در این حوزه دعوت می‌شود با مطالعه کامل پیش‌نویس، نظرها، پیشنهادها و انتقادهای خود را حداکثر تا 17 مهرماه جاری به پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ارسال کنند.

2.8 میلیون تن انواع کالا و محصول در بورس کالا معامله شد

بالغ بر ۲.۸ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۳.۲ هزار میلیارد تومان طی هفته گذشته بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد.

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در در دومین هفته مهرماه بالغ بر 2.8 میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش 33.2 هزار میلیارد تومان معامله شد همچنین ارزش معاملات 10 شرکت برتر به 14.2 هزار میلیارد تومان رسید.

بر این اساس برترین های بورس کالای ایران در در دومین هفته مهرماه براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی به شرح زیر است:

ملی صنایع مس ایران با معامله 5 هزار و 545 تن سولفور مولیبدن، اکسید مولیبدن،کنسانتره و انواع مس به ارزش 2 هزار و 795میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

معدنی و صنعتی گهرزمین با فروش 385 هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش 2 هزار و 36 میلیارد تومان دوم شد.

فولاد هرمزگان جنوب با فروش 60 هزار تن تختال به ارزش هزار و 318 میلیارد تومان سوم شد.

فولاد خوزستان با فروش 66 هزار و 220 تن آرگون،آهن اسفنجی؛ تختال و شمش بلوم و ثبت ارزش هزار و 280 میلیارد تومان چهارم شد.

پالایش نفت بندرعباس با فروش 73 هزار تن سلاپس واکس، لوب کات و وکیوم باتوم به ارزش هزار و 258 میلیارد تومان در جایگاه پنجم ایستاد.

جهان فولاد سیرجان با فروش 61 هزار تن آرگون، آهن اسفنجی، شمش بلوم و میلگرد به به ارزش 9هزار و 196میلیارد تومان رتبه ششم را به خود اختصاص داد.

ذوب آهن اصفهان با فروش 37 هزار و 756 تن تیرآهن و میلگرد به ارزش هزار و 165 میلیارد تومان تومان هفتم شد.

فولاد مبارکه اصفهان با معامله 32 هزار تن آرگون و ورق به ارزش هزار و 146 میلیارد تومان هشتم شد.

پالایش نفت اصفهان 55 هزار تن لوب کات و وکیوم باتوم به ارزش هزار و 41 میلیارد تومان فروخت و نهم شد.

معدنی و صنعتی گل گهر نیز با معامله 190 هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش هزار و 31 میلیارد تومان دهم شد.

source

توسط spideh.ir