آرمان امروز : برنامهریزی برای آغاز عملیات اجرایی طرح زیرگذر حَصه شمالی به جنوبی در حالی انجام می شود که منجر به قطع دستکم ۸۰۰ اصله درخت در مسیر پروژه خواهد شد.
طرح مطالعاتی احداث زیرگذر در بزرگراه شهید اردستانی (جاده فرودگاه) در شمال شرق کلانشهر اصفهان که پروژه عمرانی شاخص سال ۱۴۰۳ عنوان شده، به رغم وجود اختلاف نظرها در مجموعه مدیریت شهری بر سر چگونگی اجرای این پروژه، در کمیسیونهای مختلف به تصویب رسیده است و طی ۲ هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
پروژهای که طبق مطالعات اولیه، در مسیری به طول سه کیلومتر از سمت شرق به غرب اتوبان فرودگاه اجرا میشود و محله حَصه شمالی را به حَصه جنوبی متصل میکند.
خرداد ماه بود که محمد صیرفینژاد مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در نشست خبری، از تصمیم برای احداث بزرگترین زیرگذر محله حصه خبر داد.
او افزود که عبور اتوبان شهید اردستانی طی سالهای اخیر باعث ناایمن شدن عبور عابران پیاده شده و از سوی دیگر معضلات متعدد و آسیبهای اجتماعی ایجاد کرده است به طوری که متأسفانه هر سال شاهد تصادفات فوتی، جرحی و نقص عضو شهروندان در این محدوده هستیم و با توجه به این شرایط در سال جاری احداث زیرگذر حصه با بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.
آنطور که مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اعلام کرد این زیرگذر به طول سه کیلومتر از مقابل محله حصه میگذرد و پلهای بزرگ شهری را کامل به یکدیگر متصل میکند که سبب ایمنی تردد عابران و یکپارچگی میدان حصه خواهد شد.
اختلافات نظرها بر سر اجرای پروژه اما سبب تعویق اجرای این پروژه شد، به طوری که تیرماه امسال مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با لحنی انتقاد آمیز گفته بود که به راحتی از پروژه زیرگذر حصه به عنوان پروژه مهم ارتباط بین هسته شمالی و جنوبی شهر اصفهان گذشتیم، در حالی که مراحل قانونی خود را طی کرده است، این اقدام در توسعه مناطق ۱۰ و ۱۴ اثر گذار است اما از هزینههای قابل توجه برخی قراردادها و اتفاقات اجرایی گذشتیم و کسی پاسخگو نیست. به فاصله یک ماه از این اظهار نظر، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان طی مصاحبهای اعلام کرد که پروژه زیرگذر حصه در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مطرح و مراحل قانونی آن طی شده است و هرچه سریعتر عملیاتی میشود.
وی اضافه کرد که این پروژه به تسهیل ارتباط بین محلههای حصه شمالی و جنوبی کمک میکند، فضای شهری را بهبود میبخشد و ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت. اما تصویب اجرای این پروژه به صورت زیرگذر در حالی است که برخی از صاحبنظران در حوزه عمرانی و شهرسازی آن را بدترین حالت اجرای یک پروژه میدانند.
یکی از نگرانیهای موجود، سرنوشت دستکم ۸۰۰ اصله درخت در مسیر احداث این زیرگذر است که خبرنگار خبرگزاری مهر دریافته کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز اصفهان رأی به قطع درختان داده است.
شوربختانه قوانین کشوری دست سازمانهای منابع طبیعی و حفاظت محیطزیست را درخصوص پروژههای عمرانی شهری بسته است به طوری که پاسخ مسؤولان منابع طبیعی اصفهان به خبرنگار مهر در واکنش به قطع درختان در پروژه زیرگذر حصه در این جمله خلاصه شد که “متأسفانه چون این پروژه درون شهر اجرا میشود منابع طبیعی امکان ورود برای جلوگیری از قطع درختان را ندارد”.
همچنین، امینی رئیس دفتر ارزیابی زیست محیطی اداره کل محیط زیست اصفهان نیز به خبرنگار مهر گفت که اجرای پروژههای عمرانی مانند زیرگذر یا روگذر و معبر در داخل شهر و خارج از محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان محیطزیست، مشمول ارزیابی محیطزیستی نیست و محیطزیست در این پروژه امکان ورود و جلوگیری از قطع درختان را ندارد.
زیرگذر حصه نخستین پروژه عمرانی نیست که درختان این باغشهر را قربانی میکند، سال گذشته نیز برای تعریض بزرگراه شهید خرازی این شهر درختانی که معارض با پروژه خوانده شده بود، از مسیر برداشته شد اما هرگز مشخص نشد که چه تعداد درخت قطع یا جابه جا شده و یا با مرگ تدریجی از بین رفت.
پروژه زیرگذر حصه اما قرار است در سطح گستردهتر اجرا شود؛ خبرنگار خبرگزاری مهر طی یک هفته اخیر کوشید تا با مدیران سازمان پارکها و فضای سبز، معاون عمرانی شهردار و مدیران مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان در خصوص این پروژه گفتگویی انجام دهد اما هیچیک حاضر به پاسخگویی درخصوص این پروژه نشدند و حتی درباره تعداد درختی که در مسیر این پروژه قرار دارد ابراز بی اطلاعی کردند. اما مُطلبی، مسؤول ارتباطات رسانهای معاون عمرانی شهردار اصفهان در پاسخ به خبرنگار مهر میگوید: پروژه زیرگذر حصه شمالی تاییدیه شورای ترافیکی را هم گرفته است و فقط یکسری نظرات درباره مطالعات طرح وجود دارد که باید لحاظ شود و مطالعات که تکمیل شد عملیات اجرایی آن تا دو هفته دیگر آغاز میشود. وی در خصوص قطع یا جابهجایی درختان در این پروژه، خاطرنشان میکند: در طرح زیرگذر حصه آمده است که چنانچه درختی قطع شد جایگزین آن حتماً چند برابر اضافه (کاشته) شود و هم اینک پروژه بوستان پردیس سودان در دست اجرا بوده و قرار است به فاصله کمی از پروژه زیرگذر، چند هزار اصله درخت کاشته شود./ مهر
source