محبوبه نیاورانی سردبیر روزنامه صبح نو در سرمقاله این روزنامه نوشته است:رژیم صهیونیستی که پیش از این ایران را تهدید به حمله «فوق تصور» کرده بود، روز گذشته اعلام کرد که قصد حمله به تأسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های اقتصادی ایران را ندارد و در حمله خود، اهداف نظامی را هدف قرار خواهد داد. وزیر جنگ این رژیم هم مدعی شد که ما به دنبال گشودن جبهه بیشتر و جنگ دیگری نیستیم. به نظر می‌رسد آتش جنگ در منطقه رو به سردی است و امروز نتانیاهو از  پله‌هایی که بالا رفته بود، در حال پایین آمدن است. امروز شاهد آن هستیم استراتژی «نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب می‌کنیم» که ایران در برابر صهیونیست‌ها در پیش گرفته است بسیار بازدارنده و مؤثر بوده و توانسته در میانه جنگ نیمه‌گرمی که با آن مواجه هستیم، با قدرت ایستادگی و از امنیت و منافع کشور حفاظت کند. در ادامه این یادداشت دلایل عقب‌نشینی رژیم اسرائیل از جمله گسترده و بازدارندگی‌های ذاتی و اکتسابی جمهوری اسلامی ایران را بررسی می‌کنیم.

1- بازدارندگی دیپلماسی

بعد از وعده صادق 2 دیپلماسی فعال و موفق و تأثیرگذاری توسط مقامات ارشد ایران پیگیری شد که پشتوانه میدان شد و به‌نوعی بازدارندگی سیاسی در برابر حمله احتمالی رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. سفر شجاعانه دکتر عراقچی به لبنان و سپس به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رایزنی‌هایی که در این دیدارها صورت گرفت و همچنین سفر دکتر قالیباف به بیروت و بازدید از مناطق بمباران شده که به منزله حضور در میدان جنگ تعبیر شد و پیام شجاعت و اراده ایران برای ایستادگی در برابر صهیونیست‌ها و حمایت از جبهه مقاومت را به دشمن صهیونی مخابره کرد.

2- شگفتانه‌های حزب‌الله

این سفرها موجب تقویت روحیه حزب‌الله شد و توانست معادلات جنگ بیروت و تل‌آویو را تغییر دهد تا جایی که پهپادهای حزب‌الله از مناطق شمالی اراضی اشغال فراتر رفت و قلب تل‌آویو و حیفا را نشانه گرفت.

هرچند فروریختن فرماندهی، شوک عجیب و ضربه بزرگی برای حزب‌الله بود، اما توانست خود را بازیابی کند به‌طوری‌که شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان هم اعتراف می‌کند که حزب‌الله با وجود ترور تعداد زیادی از رهبران و فرماندهان آن در سطوح سیاسی و نظامی، موفق شده رژیم اسرائیل را غافلگیر کند و هر روز حملاتی را انجام می‌دهد که رژیم صهیونیستی تصور آن را نمی‌کند. بنابراین این بازوی ایران در مرزهای رژیم صهیونیستی که نتانیاهو سرمست از ترور رهبر آن بود، حالا جان تازه‌ای گرفته و بازدارندگی قابل قبولی برای جبهه مقاومت ایجاد کرده است.

3- دیدارعشق‌آباد

سفر دکتر پزشکیان به ترکمنستان به منظور بزرگداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» شاعر ترکمن شاید در نگاه اول با توجه به حوادث منطقه بی‌اهمیت باشد؛ اما حضور دو رئیس‌جمهور ایران و روسیه بر این مراسم سایه می‌افکند و دیدار پزشکیان و پوتین، پیام‌های لازم را به رژیم اسرائیل مخابره می‌کند. هم‌زمان نیز خبر تحویل «سامانه اس 400» و «سوخو 35» به ایران  در رسانه‌ها منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد این دیدار همراه با خبرهای ارسال تجهیزات نظامی از روسیه به ایران در تعلل رژیم اسرائیل در حمله به ایران ، مؤثر بود.

4-بازدارندگی انرژی

وابستگی غرب به انرژی غرب آسیا، در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و موقعیت سوق‌الجیشی ایران، بازدارندگی قابل‌توجهی برای کشورمان ایجاد کرده است که دشمن را از دست‌درازی بر خاک کشورمان و حمله به تأسیسات نقتی باز می‌دارد. آمریکا  می‌داند اگر تأسیسات نفتی  مورد حمله قرار گیرد، ایران اجازه نخواهد داد بشکه‌ای نفت از تنگه هرمز عبور کند و همین امر موجب فشار به رژیم صهیونیستی از سوی غرب و کشورهای عربی برای عدم حمله به پالایشگاه‌های ایران شده است.

5- وسعت سرزمینی

عامل برتری دیگر ایران در برابر صهیونیست‌ها، خاک پهناور کشورمان است. همین گستردگی موجب شده است تمام منابع آن در سراسر کشور پراکنده باشد. این رژیم حتی اگر تأسیسات و پایگاه‌های نظامی ایران را هدف قرار دهد، به دلیل اینکه این منابع، پایگاه‌ها، زیرساخت‌ها و تأسیسات در سراسر کشور پراکنده هستند، نمی‌تواند آسیب چندانی به ایران وارد کند؛ اما اگر ایران به رژیم اسرائیل حمله کند، به دلیل کوچک بودن و تراکم بالای جمعیتی و منابعی در اراضی اشغالی، خسارت‌هایی که متحمل می‌شود چندین برابر ایران خواهد بود.

6- فتوای جهاد

امروز قلب امت اسلام در اثر جرم و جنایت‌هایی که در غزه و بر مردم فلسطین و لبنان می‌شود به درد آمده و از سکوت ننگین و خفت‌بار دولت‌ها عصبانی هستند. اگر جنگی تمام‌عیار رخ دهد، قطعا با فتوای علما ایران می‌تواند جمعیتی قابل‌توجه به سمت اراضی اشغالی گسیل کند.

در این جنگ حتی تکنولوژی و تجهیزات نظامی نیز نمی‌تواند به یاری صهیونیست‌ها بیاید و آنچه در این نبرد تعیین‌کننده است، اراده، شجاعت و انگیزه دینی است.

7- مطالبه هسته‌ای شدن

اگر روزگاری نه‌چندان دور در ایران نخبگان با انرژی هسته‌ای مخالفت می‌کردند، امروز اما هسته‌ای شدن به یک مطالبه عمومی حتی در میان نخبگان و رسانه‌ها تبدیل شده و از دولت می‌خواهند قدم‌های آخر را برای دستیابی به بمب هسته‌ای بردارد. هرچند هسته‌ای شدن دکترین ایران نیست؛ اما تغییر دکترین در شرایط حساس و برای تأمین امنیت ملی می‌تواند گزینه‌ای در دسترس و قابل تأمل باشد. البته بازدارندگی ذاتی و اکتسابی ایران آن‌قدر هست که بتواند از امنیت ملی کشور دفاع کند و نیازی به بمب هسته‌ای نباشد.

source

توسط spideh.ir