آرمان امروز_گروه اقتصادی: خبرگزاری ریانوستی، اتحادیه اروپا امروز دوشنبه تحریمهای جدیدی را علیه ۱۴ فرد و نهاد ایرانی، از جمله ۳ شرکت هواپیمایی ایرانایر، ماهان و ساها اعلام کرد. این تحریمها به بهانه ارسال پهپاد و موشک بالستیک ساخت ایران به روسیه وضع شدهاند.
شورای وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز به بهانههای واهی مذکور با این تحریمها موافقت کرد. در بیانیه صادره از سوی شورای اروپا در این خصوص آمده است که ۷ نهاد و ۷ فرد که در برنامه دفاع موشکی ایران مشارکت داشتند، در این تحریمها قرار گرفتند. این بیانیه اضافه میکند: تحریمهای مذکور شامل ۳ شرکت هواپیمایی ایران شامل هواپیمایی ساها، ماهان و ایران ایر و نیز ۲ شرکت تأمین کننده (خدمات) است. این شرکتها مسئول انتقال و تأمین پهپادهای ایرانی و قطعات و فناوریهای مرتبط با آن از طریق شبکههای تأمین خارجی به روسیه هستند. ۲ شرکت دیگر نیز که در تولید موتورهای مورد استفاده در راکتها و موشکها فعالیت دارند.
تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بهویژه در مورد *شرکتهای هواپیمایی ایرانایر، ماهان و ساها، میتواند تأثیرات چندگانهای بر اقتصاد ایران داشته باشد. این تأثیرات به حوزههای مختلف اقتصادی کشور بسط پیدا میکند.
تحریمهای هواپیمایی میتواند مستقیماً صنعت حمل و نقل هوایی ایران را تحت فشار قرار دهد. از جمله مهمترین تأثیرات میتوان به این موارد اشاره کرد: تحریمهای مربوط به شرکتهای هواپیمایی به کاهش دسترسی به قطعات هواپیما و خدمات تعمیر و نگهداری منجر میشود که میتواند موجب کاهش یا لغو برخی پروازهای داخلی و بینالمللی شود.
با کاهش تعداد پروازها و محدود شدن دسترسی به خدمات پرواز، گردشگری ورودی به ایران دچار کاهش خواهد شد و این امر بر بخشهای مرتبط با گردشگری، نظیر هتلها، رستورانها، و حملونقل زمینی نیز اثر منفی خواهد داشت. کمبود خدمات هواپیمایی و افزایش هزینههای نگهداری و تعمیرات هواپیما میتواند منجر به افزایش قیمت بلیطها و کاهش توان خرید مردم برای سفرهای هوایی شود.
شرکتهای هواپیمایی ایران از جمله ماهان و ایرانایر در حملونقل کالاها و خدمات بینالمللی نقش کلیدی دارند. با وضع این تحریمها: مشکلات مربوط به تأمین قطعات هواپیما و خدمات پرواز میتواند موجب تأخیر در حملونقل کالاهای صادراتی و وارداتی شود. کاهش دسترسی به ناوگان هوایی و افزایش هزینههای نگهداری و خدمات پروازی میتواند هزینههای حملونقل کالا را افزایش دهد و بهتبع آن هزینههای کلی تجارت بینالمللی برای ایران بالا برود.
همچنین شرکتهای هواپیمایی یکی از کانالهای مهم برای صادرات محصولات غیرنفتی، بهویژه محصولات کشاورزی و صنایع کوچک است. محدودیت در حملونقل هوایی میتواند سرعت و حجم صادرات غیرنفتی ایران را کاهش دهد و موجب از دست رفتن بازارهای بینالمللی شود. کاهش صادرات غیرنفتی بر درآمدهای ارزی ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت و در نتیجه تراز تجاری کشور تحت فشار قرار خواهد گرفت.
source