آرمان امروز- عرفان بیوک‌نژاد: در گزارشات قبلی به صورت گسترده به مفهوم وفاق ملی پرداخته شده است. برای مرور و به صورت مختصر، وفاق ملی حکایت از آن دارد که همه جناح‌ها، اقوام و مذاهب برای آبادانی کشور دست در دست یکدیگر تلاش کنند.
مفهوم  وفاق  یک اصل اخلاقی و از جنس حکمت عملی است. مسعود پزشکیان، ، تعریفی ساده از این مفهوم به دست می دهد: «با هم دعوا نکنیم». عباراتی نظیر «با هم وحدت کنیم»، «اختلاف نکنیم»، «با هیچ کشوری دعوا نداریم» به شکل مکرر از ایشان شنیده شده است و می شود.
در وفاق ملی باید همه اقوام و مذاهب سهم سیاسی داشته باشند تا آن ها نیز احساس سهیم بودن در حوادث و تصم‌گیری‌های سیاسی بکنند.
متخصصین معتقدند که باید از چهره‌های متخصص و معتدل که به وفاق ملی اهمیت می‌دهند در مواردی مثل استانداری جذب شوند. استاندار باید وفاق را پذیرفته باشد و برای آن برنامه داشته باشد.
تا کنون بیشتر استانداران کشور انتخاب شده‌اند اما برای آذربایجان غربی و اردبیل تا کنون استانداری انتخاب نشده است که این دو استان از اهمیت بالایی برخوردار است ولی باید از کسانی انتخاب شوند که به گفتمان وفاق ملی اعتقاد دارند و برای آن تلاش و زحمت می‌کشند.
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران به روزنامه «آرمان امروز» گفت: مدیران ملی در نهادهای متمرکز در تهران مأموریت پیگیری و تحقق برنامه‌های دولت را بر عهده دارند. مشخصاً می‌توان وزارتخانه‌ها و وزرا را مثال زد. این مدیران باید در چارچوب سیاست‌های مصوبی که توسط مجلس و دولت تصویب شده است، عمل کرده و آن‌ها را به نتیجه برسانند.
وی ادامه داد: سطح دیگری از مدیران نقش کلیدی و محوری دارند و بیش از آن که مسئولیت بخشی داشته باشند، مسئولیت منطقه‌ای و فرابخشی دارند. این دسته از مدیران چهره‌هایی هستند که در مناطق مختلف ایران مسئولیت‌هایی را در چارچوب سیاست‌های استانی بر عهده می‌گیرند و استانداران در رأس این گروه قرار دارند. در استان‌ها، عوامل پیرامونی متعددی می‌توانند تأثیرگذار باشند که گاهی ممکن است در تعارض با سیاست‌های متمرکز در تهران قرار گیرند؛ از جمله حضور نمایندگان مجلس و توقعات به‌جا و نابجای آنان، ائمه جمعه که خود را نمایندگان رهبری و افکار عمومی می‌دانند، و برخی نهادهای غیر دولتی مانند نهادهای نظامی و انتظامی.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران اظهار کرد: این عوامل باید به شکلی گرد استاندار به توافق برسند تا گفتمانی موفق ایجاد شود. دکتر پزشکیان نیز به این نکته تأکید داشته و معتقد است که گفتمان وفاق مهم‌ترین عامل برای مدیریت استانی موفق است. برخی طرفداران رئیس‌جمهور یا احزابی که به او کمک کرده‌اند، تصور می‌کنند که تنها افراد هم‌فکر باید به این سمت‌ها منصوب شوند. این باعث بحث‌هایی می‌شود که آیا تصمیمات دولت با مفهوم وفاق سازگار است یا خیر. برخی می‌گویند اقدامات رئیس‌جمهور مخالف وفاق است، در حالی که دیگران استدلال می‌کنند که این اقدامات خود دال بر وفاق هستند.
وی افزود: در نهایت، معیار موفقیت هر مدیری این است که آیا می‌تواند منویات حاکمیت و دولت را که شامل ارتقاء سطح معیشت مردم، رفع مشکلات اقتصادی، تقویت امید به زندگی برای نسل‌های آینده، و رفع موانع و مشکلات موجود است، تحقق بخشد یا خیر. مدیری که بتواند این مسائل را حل کند، به گفتمان وفاق پایبند است و خواسته‌های رئیس‌جمهور و حاکمیت را به نتیجه می‌رساند.
عطریانفر در نهایت خاطر نشان کرد: در خصوص انتصابات استانداران، برای قضاوت باید صلاحیت‌های فردی و گفتمانی آن‌ها بررسی شود. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که از میان استاندارانی که منصوب شده‌اند، حدود ۶۰ درصد به گفتمان احزاب اصلاح‌طلب و اعتدال نزدیک هستند و ۴۰ درصد دیگر گرایش‌های اصول‌گرایانه دارند. البته این وابستگی‌های حزبی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند. امروز مردم به دنبال کارآمدی هستند و برایشان مهم نیست که مدیران از کدام جناح سیاسی باشند؛ بلکه دنبال کسی هستند که مشکلاتشان را به بهترین وجه حل کند.

source

توسط spideh.ir