آرمان امروز- عرفان بیوکنژاد: قطار انتصاب استانداران مسافتی تا پایان مسیر ندارد و از همین رو در این گزارش قصد داریم تا روند استاندارانی که تاکنون انتخاب شدهاند، بررسی کنیم.
همه استانداران تا پایان آبان ماه مشخص می شوند و در استان مربوطه خود کارشان را آغاز میکنند.
اسکندر مومنی، وزیر کشور چندی پیش گفته بود که ظرف یکی دو هفته آینده انتخاب استانداران به پایان میرسد. وی گفت: «فرقی نداشت چه کسی و از چه قومیت، مذهب و جناح سیاسی باشد و تنها شایستگی و کارآمدی مورد توجه بود.»
متخصصین معتقدند که در انتصاب استانداران به ویژگیهایی مثل جوانی و به کارگیری سایر اقوام ومذاهب توجه کافی شده است اما استاندار خانم تاکنون انتخاب نشده است که همین موضوع نیز ممکن است در آینده بیشتر به آن توجه شود.
پروژه انصاب استاندران از همان شروع وزارت اسکندر مومنی، آغاز شده است.
تاکنون ۲۰ استاندار مشخص شدهاند که در ادامه به اسامی آنها اشاره خواهد شد
اولین تغییرات استانداران در دولت چهاردهم با استان کردستان شروع شد و آرش زرهلهونی از جوانان اهل تسنن بهعنوان استاندار این استان انتخاب شد. پانزدهمین استاندار دولت نیز، صبح ۹ آبان ماه با تصویب اعضای هیئت دولت برای استان سیستان و بلوچستان انتخاب شد. منصور بیجار پیش از این معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرکل دفتر فنی استانداری و معاونت امور عمرانی فرمانداری و مسئول نظام مهندسی خاش نیز بوده است. استانهایی مثل آذربایجان غربی، سمنان، قزوین و ادربیل تاکنون برایشان استانداری انتخاب نشده است، چرا که این استانها از حساسیت بالایی برخوردار هستند.
مسعود پزشکیان در تازهترین صحبتهایش درباره انتخاب استانداران گفت: «برای اصلاح امور به میدان آمدهام، معتقدم استانداران از اختیارات کافی برای انجام امور برخوردارند، لذا باید از تمرکززدایی دست برداریم و امور را به استانها و شهرستانها واگذار کنیم. مبنا را بر رضایت مردم قرار داده ایم.»
محمد صادق جوادی حصار، فعال سیاسی به روزنامه «آرمان امروز» گفت: اگر ملاک ارزیابی و قضاوت را رضایت جریان دولت و ستادهای انتخاباتی آقای دکتر پزشکیان در نظر بگیریم، میتوان گفت که این رضایت نسبی است. در برخی از استانها که نیروهای وفاق انتخاب شدهاند، رضایت کافی از سوی جامعه هدف به دست نیامده است. جامعه هدف از نگاه آقای پزشکیان و دولت ایشان شاید تا حدودی با ستادهای انتخاباتی ایشان در مرحله شکلگیری و عملیات انتخاباتی متفاوت باشد. وی افزود: در مرحله اول مبارزات انتخاباتی، جامعه هدف ستادهای انتخاباتی شامل مبارزان و فعالان ستادها بوده و این افراد دو هدف اساسی را دنبال میکردند: یکی متوقف کردن جریان اقتدارگرایی که از نگاه آنان با منافع ملی در تضاد بود و دیگری رساندن جریان حامی منافع ملی به قدرت. این دو جامعه هدف، تفاوتهایی با یکدیگر دارند و آقای پزشکیان با عنوان وفاق نقاطی را هدفگذاری کردهاند که معتقدند باید به آنها دست یافت، از جمله کاهش تنشهای سیاسی و جناحی در بدنه دولت و متن جامعه.
این فعال سیاسی اظهار کرد: این هدفگذاری به گفته برخی کارشناسان سیاسی و فعالان اجتماعی و فرهنگی، در عمل چندان موفق نبوده است. امیدواریم که در دوره آقای دکتر پزشکیان این هدفگذاری نتیجه بهتری داشته باشد. در حال حاضر نگرانیهایی درباره گزینش استانداران وجود دارد؛ به ویژه این نگرانی که استاندارانی که از اردوگاه اصولگرایان و اصلاحطلبان نیستند، برنامههای اعلامی آقای پزشکیان را دنبال نکنند. وی ادامه داد: در صورت به کارگیری نیروهای مدیریتی که توانمندی و تجربه موفق دارند و تحت عنوان مجریان برنامههای آقای دکتر پزشکیان عمل کنند، وابستگی به اردوگاه خاصی نباید نگرانکننده باشد. از نظر آقای پزشکیان، استاندار به عنوان سیاستگذار عالی استانی و مجری سیاستهای مصوب دولت و برنامههای مصوب مجلس باید تحقق مطالبات جریان پیروز را سرلوحه رفتار خود قرار دهد. اگر اینگونه شود، جای نگرانی نیست، اما نگرانی وقتی پیش میآید که استانداری تصور کند که به دلیل سابقه سیاسی و انتخاباتی خود انتخاب شده و بنابراین راه خود را در پیش بگیرد و به برنامههای دولت بیتوجه باشد.
وی افزود: اگر استاندار مجری و مطیع برنامههای دولت باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد، اما اگر خلاف این رخ دهد و استاندار به جای توجه به گرایشات دولت، به گرایشات شخصی خود یا جناحی که به آن وابسته است، توجه کند، این موضوع با عدالت مطبوع مدنظر آقای دکتر پزشکیان همخوانی نخواهد داشت. عدالت اقتضا میکند که جریان پیروز، جریان مسلط اجتماعی و سیاسی باشد و در غیر این صورت عدالت رعایت نشده است.
جوادی حضار بیان کرد: این نگرانی درباره برخی از استانداران انتخابشده وجود دارد. آنان باید با دقت نظر و سلامت و استحکام در منش و روش مدیریتی خود در جهت تحقق برنامههای دولت و به ویژه برنامههای رئیسجمهور گام بردارند تا این دغدغه از میان طرفداران آقای دکتر پزشکیان برداشته شود.
وی ادامه داد: در مورد انتصاب اهل سنت و اقوام مختلف مانند بلوچها، این رویکرد جزو موفقترین اقدامات گزینشی دولت به شمار میرود. این انتصابات تابوی استفاده از نیروهای اقوام و مذاهب را شکسته و امروز نمیتوان ادعا کرد که در جمهوری اسلامی یا حتی خارج از آن، نسبت به شهروندان نگاهی متفاوت وجود دارد. اکنون حقوق مدیریتی شهروندان رعایت میشود، هرچند با ضربالمثل «با یک گل بهار نمیشود» شاید این امر هنوز کامل نشده باشد، اما امید است که این رویکرد ادامه یابد.
این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: این رویکرد باعث شده تا اتهام تبعیض قومیتی از جامعه مدیریتی کشور دور شود و از ظرفیتهای اقوام و مذاهب مختلف استفاده شود. امیدواریم روزی برسد که یک استاندار یا وزیر مسیحی در میان وزرای ما باشد و حتی مدیر کلیمیمذهب نیز در میان مدیران کشور حضور داشته باشد. طبق قانون اساسی، مذاهب رسمی کشور اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت هستند و همانطور که این ادیان در مجلس نماینده دارند، امیدواریم بتوانند در دولت و جامعه مدیران کشور نیز در سطوح برجسته نماینده داشته باشند.
source