به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمال حیدری امروز _چهارشنبه بیستوسوم آبان_ در آئین افتتاحیه برنامه «هام» در راستای افزایش بهرهوری اجتماعی، آموزش شیوههای مدیریت نخستین بحرانهای تربیتی به والدین و مهارتهای خود تنظیمی به دانشآموزان اظهار کرد: هام سلسله کارگاههای آموزشی و مهارتی والدین و دانش آموزان است که رویکرد آن آمادگی برای ورود به دوره نوجوانی و چالشهای نسل Z و نقش خودکنترلی در نوجوانان است.
وی افزود: برنامه هام با هدف مهارت خودتنظیمی در نوجوانان، شیوههای مدیریت نخستین بحرانهای تربیتی توسط والدین و تحکیم بنیان خانواده با تاکید بر دوگاه عشق و محدودیت ویژه دانشآموزان و والدین از آبان تا اسفند سال جاری در مدارس برگزار میشود.
نبود خودتنظیمی در افراد به دلیل ناکام ماندن در برنامهریزیها است
علیاکبر ابراهیمی، کارشناس و پژوهشگر پیشگیری از اعتیاد و مدرس کارگاههای آموزش خانواده نیز در این برنامه اظهار کرد: دلیل ناکام ماندن در برنامهریزیها، نبود خودتنظیمی در افراد است؛ خودتنظیمی به معنای ایستادگی در مقابل تمایلات ناخواسته و انجام کارهای دشوار اما صحیحتر است، این توانایی به افراد کمک میکند تا تصمیمات بهتری بگیرند و اهداف خود را با موفقیت دنبال کنند.
وی ادامه داد: نسل امروزی که با عنوان نسل زد شناخته میشود، با وجود دسترسی به فناوریهای نوین و پیشرفته، بیدلیل احساس ناکامی و نارضایتی میکنند، این احساسات ناشی از علائمی چون غیرقابل پیشبینی بودن، تهدید شدگی و نبود حس خودکنترلی است و این عوامل میتواند موجب ایجاد اضطراب و نارضایتی در این نسل شود.
کارشناس و پژوهشگر پیشگیری از اعتیاد و مدرس کارگاههای آموزش خانواده خاطرنشان کرد: سبکهای فرزندپروری باید با تغییرات جهانی در فرهنگ، آموزش و فناوری مطابقت داشته باشد، این مطابقت میتواند به والدین کمک کند تا عملکرد موثرتری در زمینه آموزش و پرورش داشته باشند و والدین باید به چالشهای جدید و نیازهای متغیر فرزندان خود پاسخ دهند و از روشهای نوین تربیتی استفاده کنند.
ابراهیمی گفت: رفتارهایی همچون نوسانات خلقی، کممحبتی به والدین، اثر پذیری زیاد از دوستان و اشتغال ذهنی از رفتارهای طبیعی نوجوانان این دوره است و با این حال شاهد رفتارهایی همچون بزهکاری، مصرف مواد مخدر، بیبندوباری جنسی، دروغگویی و افت تحصیلی باید به دقت بررسی و پیگیری شود و این رفتارها ممکن است نشانههایی از مشکلات عمیقتر باشد که نیاز به مداخله دارد.
وی اضافه کرد: برای حمایت و آموزش نوجوانان باید محیطی گرم و حامی در خانه، مدرسه و جامعه فراهم شود، از اینرو ایجاد فضایی که نوجوانان بتوانند در آن مشارکت کنند و مهارتهای خود را بیاموزند، میتواند به بهبود وضعیت روحی و رشد سالم آنها کمک کند و این محیط حمایتی میتواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز مشکلات جدیتر داشته باشد.
کارشناس و پژوهشگر پیشگیری از اعتیاد و مدرس کارگاههای آموزش خانواده با اشاره به ویژگی والدین آگاه تصریح کرد: والدین نباید فرزندان را نصیحت و سرزنش کنند، بلکه باید از توصیههایی متناسب با شرایط حال استفاده کنند، همچنین والدین باید مسئولیتهایی را به دوش فرزندان بگذارند تا حس همدلی، همدردی و ارزشمندی در آنها ایجاد شود، این روشها میتواند به تقویت شخصیت و اعتماد به نفس فرزندان کمک کند.