فریلنسری یا آزادکاری مفهمومی است که در چند سال اخیر مخصوصا بعد از همهگیری ویروس کرونا مورد استقبال گروه زیادی از افراد قرار گرفت. با این حال برای فریلنسرها پیدا کردن پروژه مناسب یا پرداخت بهموقع هزینههایشان و درمورد کارفرماها هم تکمیل بهموقع پروژه مهمترین چالش است. در سال ۲۰۱۳ پلتفرم malt در فرانسه ایجاد شد تا چالشهای فریلنسرها و کارفرماها را برطرف کند.
این استارتاپ توسط وینسنت هوگت و هوگو لاسیژ راهاندازی شده است. از طریق این پلتفرم فریلنسرها با شرکتهایی که به دنبال نیرو برای تکمیل پروژههای خود هستند، ارتباط میگیرند. هدف مالت ایجاد دنیایی است که در آن همه میتوانند بهترین افراد را برای کار انتخاب کنند. البته فعالیت این پلتفرم به اتصال شرکتهاو فریلنسرها ختم نمیشود و طیف وسیعی از خدمات را برای تسهیل فعالیت فریلنسر ارائه میدهد، مانند راهحلهای پرداخت امن، مدیریت قراردادها و ابزارهای مدیریت پروژه.
فریلنسری که به داد فریلنسرها رسید
هوگو لاسیژ پیش از راهاندازی مالت، یک فریلنسر بود. او به طور فعال در جامعه فریلنسری مشارکت داشت و جامعه فناوری Lateral thoughts را تاسیس کرد. او مشکلاتی را که فریلنسرها در یافتن کارفرمای قابل اعتماد و مدیریت پرداخت هزینه و قراردادها داشتند را درک میکرد. تصمیم گرفت به صورتی مشکل آنها را حل کند. وینسنت یک کارآفرین بود. او حتی یک استارتاپ در حوزه تجارت الکترونیکی راهاندازی کرده بود. هردوی آنها در اکوسیستم فناوری فرانسه فعالیت میکردند و در سال ۲۰۱۲ در رویدادی یکدیگر را ملاقات کردند و درمورد ایدههای خود با هم صحبت کردند. از آنجا دوستی آنها شکل گرفت. این دوستی منجر به تاسیس مالت در سال ۲۰۱۳ شد. اولین گام برای راهاندازی مالت، شناسایی چالشهای اصلی بود که فریلنسرها و شرکتهای موجود در بازار با آن مواجه بودند. تحقیقات گستردهای را برای درک نیازهای دوطرف انجام دادند. به این صورت شکافهای موجود در بازارهای فریلنسری را شناسایی کردند. سپس یک پلتفرم کاربرپسند راهاندازی کردند تا فریلنسرها و شرکتها به راحتی به یکدیگر متصل شوند. این پلتفرم شامل پرداخت ایمن، مدیریت پروژه و نمایش مشخصات کارفرما و فریلنسر بود.
آنها با فریلنسرها و شرکتهای محدود کار خود را آغاز کردند تا در مورد پلتفرم بازخورد لازم را بگیرند و مالت را براساس تجربیات واقعی کاربر اصلاح کنند. این پلتفرم فرآیندهای پرداخت را برای فریلنسرها ساده میکند و به این صورت آنها تنها روی کار خود متمرکز میشوند. از سوی دیگر شرکتها میتوانند نیروهای کارآمدی پیدا کنند و با خیال آسوده پروژههای خود را به سرانجام برسانند.
ارتباط ساده و مستقیم با کارفرما
برای کار با پلتفرم مالت، فریلنسرها باید ثبتنام و اطلاعات دقیق خود را وارد پروفایل کنند. مهارتها و تجربهها و خدماتی که ارائه میدهند و نمونهکارشان را هم آپلود کنند تا کارفرما به راحتی آنها را انتخاب کند. البته آنها میتوانند برای صرفهجویی در زمان تجربیات خود را از لینکدین وارد مالت کنند. پس از اینکه پروفایلاشان تکمیل شد، مشتریها طبق مهارتهایشان به آنها پروژه پیشنهاد میدهند. آنها میتوانند به صورت مستقیم از طریق پیامرسان Malt با مشتریان ارتباط برقرار کنند.
زمانی که پروژهای را قبول کردند، آن پروژه تحت پوشش بیمه Hiscox RC Pro قرار میگیرد. Hiscox RC Pro یک شرکت بیمه فرانسوی است. سپس با آرامش خاطر روی پروژه کار میکنند. مالت همچنین تضمین میکند که ظرف ۱۰ روز پس از اتمام پروژه،پرداختی فریلنسرها را انجام دهد. یعنی دیگر نیازی نیست به کارفرما پیام دهند و پیگیر مسائل مالی باشند.
حالا اگر بخواهید به عنوان یک شرکت و کارفرما با مالت کار کنید هم باید در ابتدا در این پلتفرم حساب کاربری باز کنید.سپس الزامات پروژه خود را شرح دهید، مانند اینکه به چه نوع نیروی کار با چه نوع مهارتی نیاز دارید و با چه بودجهای و تا چه زمانی پروژه پایان بگیرد. سپس پروفایلهای فریلنسرها را مرور میکنید و میتوانید براساس مهارتها و تجاربشان آنها را انتخاب کنید.
سپس از طریق پیامرسان مالت با فریلنسر مورد نظر ارتباط برقرار و درباره جزئیات پروژه و انتظارات و نیازها بحث و گفتوگو میکنید. شما در مالت میتوانید روند پیشرفت پروژه خود را هم مدیریت کنید.
روند پرداخت هم به این شکل است که هنگامی که پروژهای شروع میشود، کارفرما، هزینه مورد توافق را به حساب سپردهای که توسط مالت مدیریت میشود، واریز میکند. هنگامی که فریلنسر پروژه را تکمیل کرد و شرکت هم کار او را تایید کرد، هزینه از حساب سپرده به حساب فریلنسر واریز میشود.
حالا امکان دارد فریلنسر نتواند تا زمان تعیین شده پروژه را به پایان برساند دراینصورت باید فورا با مشتری ارتباط برقرار کند و علت تاخیر را توضیح دهد و تاریخ جدید برای اتمام پروژه تعیین کنند. اگر این تاخیر باعث مشکلات جدیتری شد، مالت به عنوان میانجیگر بین فریلنسر و مشتری تصمیمگیرنده خواهد بود. پوشش بیمهای هم میتواند این اطمینان را حاصل کند که با ۲ طرف به صورت منصفانه برخورد میشود. البته دراین مورد فریلنسر باید توجه کند که تاخیرهای مداوم برای پایان پروژهها بر شهرت و اعتبار او تاثیر میگذارد، چون بعد از اتمام پروژه، مشتریان میتوانند نظرات خود را ثبت کنند.
مدل کسبوکاری مالت هم به این صورت است که از تراکنشهای بین فریلنسرها و شرکتها کمیسیون دریافت میکند. کارمزد فریلنسرها بسته به خدمات ارائه شده از ۵ درصد تا ۱۰ درصد است. مالت برای شرکتهایی که نیاز به پیدا کردن نیروی خود دارند، طرحهای اشتراک ویژه ارائه میدهد.
یک پلتفرم فریلنسری متفاوت!
در دنیای امروز به خصوص در سالهای اخیر تعداد پلتفرمهای این حوزه افزایش پیدا کرده است. این سوال ایجاد میشود که مالت چه تفاوتی باید بقیه پلتفرمها دارد و چرا مشتریان باید مالت را برای فعالیت خود انتخاب کنند.
خلاف پلتفرمهای این حوزه، در مالت افراد به صورت مستقیم فریلنسر مورد نظر خود را جستوجو میکنند و با آنها تماس میگیرند؛مشابه عملکرد Airbnb.
مالت همچنین از الگوریتمهای پیچیدهای برای تطبیق فریلنسرها با پروژهها استفاده میکند. به این صورت افراد براساس مهارت و استعداد و تجربههایشان با پروژه مورد نظر تطبیق داده میشوند. با این روش شرکتها میتوانند مناسبترین فرد را برای پروژه خود پیدا کنند.
مالت برکیفیت تاکید دارد و به دلیل فرآیند بررسی دقیق خود، فقط متخصصان بسیار ماهر را برای استخدام در دسترس قرار میدهد.
این پلتفرم تنها شرکتهاو فریلنسرها را به هم متصل نمیکند، بلکه طیف وسیعی از خدمات را برای تسهیل فعالیت فریلنسر ارائه میدهند، مانند راهحلهای پرداخت امن، مدیریت قراردادها و ابزارهای مدیریت پروژه.
تیم مالت همچنین برای فریلنسرها رویدادهایی برای شبکهسازی و آموزش برگزار میکند. در حالیکه بسیاری از پلتفرمهای فریلنسری از ابتدا جهانی بودند، مالت به طور استراتژیک برایجاد حضور قوی در اروپا تمرکز کرده است و به طور خاص نیازهای مشاغل اروپایی را برآورده میکند و در ادامه به کشورهای دیگر هم فعالیت خود را توسعه داده است.
چالشهای ورود به بازار
رقابت در بازاری که مالت فعالیت میکند، بالا است. به همین خاطر این استارتاپ در ابتدا باید خود را در این بازار تثبیت میکرد. متقاعدکردن فریلنسرها و شرکتها برای استفاده از یک پلتفرم جدید نیازمند تلاش قابل توجهی در بازاریابی بود. این تیم همچنین باید یک پایگاه کاربران ایجاد میکرد. بدون فریلنسر کافی، مشتری وارد این پلتفرم نمیشد و بدون کارفرما هم فریلنسری ثبتنام نمیکرد. پس در ابتدا سعی کردند در جذب فریلنسر و کارفرما تعادل را حفظ کنند. برای جلب اعتماد آنها هم چند کار انجام دادند. اول برگزاری رویدادها و کارگاههای آموزشی برای گردهم آمدن کارفرماها و فریلنسرها، دوم از بازاریابی دهان به دهان کمک گرفتند تا افراد این پلتفرم را به دوستان خود معرفی کنند. مالت همچنین با تولید محتواهای قوی و معتبر در بازاریابی محتوا سرمایهگذاری کرد. آنها با سایر شرکتها و سازمانها مذاکره و همکاری کردند. مالت از تبلیغات آنلاین هدفمند برای دستیابی به جمعیت خاصی که مدنظر آنها است، استفاده کردند. این استارتاپ مدام پلتفرم خود را براساس بازخورد کاربران بهبود میبخشید تا آنها تجربه خوبی داشته باشند.
چالش بعدی زیرساخت قوی و راهاندازی پلتفرم کاربرپسند بود تا نیازهای فریلنسرها و مشتریان را برطرف کند. در اینجا با چالش فنی بزرگی روبرو بودند که با گردآوری یک تیم فنی حرفهای این چالش برطرف شد.
مالت تنها در فرانسه فعالیت نمیکرد و چشمانداز آن ورود به کشورهای اروپایی دیگر بود. پس باید کشورها را از نظر قانون و مقررات بررسی میکردند و با تحقیقات کامل وارد بازار آن کشور میشدند.
مالت از نظر اعداد و ارقام
دفتر تیم مالت در فرانسه مستقر است و تا سال ۲۰۲۳، حدود ۶۰۰ نفر در این شرکت فعالیت میکردند. هماکنون بیش از ۵۵۰ هزار فریلنسر و بیش از ۷۰ هزار شرکت از این پلتفرم استفاده میکنند. این شرکت در ۹ کشور از جمله فرانسه، آلمان، اسپانیا و بریتانیا، امارات، سوئد، هلند و بلژیک فعالیت میکند.مالت برای توسعه فعالیت خود به کشورهای دیگر نیاز به منابع مالی عظیمی داشت. در این راه در چند مرحله از سرمایهگذاران بزرگی، سرمایه جذب کرد. Eurazeo و گلدمن ساکس از سرمایهگذاران بزرگ مالت است. شرکای Idinvest در یک مرحله ۲۸.۶ میلیون دلار به این پلتفرم کمک کرد. ISAI و سرنا هم چند دور سرمایه به این استارتاپ تزریق کردند. از آخرین دور تامین مالی، مالت تقریبا ۴۰۰ میلیون یورو (۴۸۹ میلیون دلار) ارزش دارد. این ارزشگذاری نشاندهنده رشد شرکت و نقش مهم آن در فضای فریلنسری است.
source