آرمان امروز : بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، استان قم همواره در سال‌های اخیر در بین سه استان دارای بیشترین موتورسیکلت و موتورسوار بوده است و بنا بر اعلام پلیس راهور قم در حال حاضر ۳۱۰ هزار موتورسیکلت در این استان به صورت رسمی در سامانه ثبت شده‌اند، اما تعداد موتورسیکلت‌هایی که در این شهر تردد می‌کنند به ۳۵۰ هزار دستگاه نیز می‌رسد و این در حالی است که سالانه ۳ درصد بر تعداد موتورسیکلت‌های شماره گذاری شده در استان قم اضافه می‌شود.
این تعداد موتور سیکلت در استان قم نشان می‌دهد که به ازای هر ۵ نفر یک موتور در این شهر تردد می‌کنند که آمار بسیار بالا و قابل توجهی است.
به طور میانگین روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ فقره تصادف موتورسیکلت در قم رخ می‌دهد که در نتیجه ۳۵ تا ۴۰ نفر مصدوم یا مجروح می‌شوند.
بر اساس آمار پزشکی قانون در ۷ ماهه نخست امسال ۱۵ فوتی بر اثر تصادف با موتورسیکلت جان خود را از دست داده‌اند که ۳ نفر از آنان زیر ۱۸ سال بودند که این آمار ۱۹ نفر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و در سال قبل ۳۳ نفر در تصادفات موتورسیکلت جان باختند.
همچنین در ۷ ماه نخست امسال ۲۵۸۰ نفر در تصادفات موتورسیکلت مجروح شدند که از این تعداد ۱۰ درصد دچار آسیب‌های دائمی شده که اغلب آنان از ۱۴ تا ۲۴ سال سن دارند.
از سویی دیگر آمارها نشان می‌دهد که تنها حدود ۱۰ درصد از موتورسیکلت سواران دارای بیمه هستند و در صورت بروز تصادفات احتمالی هزینه‌ها و مشکلات متعدد درمانی و مسائل حقوقی نیز گریان آنان را خواهد گرفت.
اورژانس قم می‌گوید ،۵۰ درصد مصدومان ترافیکی در شهر قم مربوط به راکبان موتورسیکلت است ۵۰ درصد مصدومان ترافیکی در شهر قم مربوط به راکبان موتورسیکلت است و در ۶۷ درصد از تصادفات سطح شهر قم، موتورسیکلت‌ها درگیر هستند و ۳۳ درصد تصادفات نیز مربوط به سایر وسایل نقلیه است.
در مجموع این آمارها نشان می‌دهد در حوزه تردد موتوسیکلت سواران و تصادفات این بخش در شهر قم، شرایط نامساعد و یا شاید هم بحرانی است که برای کاهش و پیشگیری از این تصادفات باید ابعاد مختلفی را مورد بررسی قرار داد. عدم آموزش‌های لازم از سوی راکبان موتورسیکلت و نداشتن گواهینامه، نبود حساسیت‌های لازم از طرف خانواده‌ها در زمینه سوار شدن نوجوانان و جوانان بر موتور، وجود برخی نقاط حادثه خیر و عدم رعایت اصولی ایمنی در رانندگی از جمله مهمترین مواردی است که در نهایت آمار شهر قم در این زمینه را بالا برده است. بسیاری از راکبان موتورسیکلت در قم اغلب کم سن و سال هستند و امروز در مقابل بسیاری از مدارس پسرانه به خصوص در مقاطع متوسطه و دبیرستان شاهد پارک موتورسیکلت‌های دانش آموزانی هستیم که هنوز به سن قانونی برای دریافت گواهینامه نرسیده‌اند و از سویی دیگر از کلاه ایمنی نیز استفاده نمی‌کنند.
سرهنگ غلامرضا صدفی گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی در موضوع تصادفات منجر به فوت و جرح در حوزه موتورسیکلت، استان قم وضعیت مناسبی نداریم.
رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به آمار تصادفات از سال ۱۴۰۰ تا ۷ ماهه نخست سال جاری افزود: مجموعه تصادفات رخ داده در سال ۱۴۰۰ در شهر قم به علاوه شهر کهک، جعفریه، سلفچگان و قنوات ۹۶ نفر بوده است که از این تعداد ۵۱ نفر؛ حدود ۵۰ درصد موتوسیکلت سوار بودند.
سرهنگ صدفی عنوان کرد: جای تأسف اینجاست که ۴۶ نفر از فوتی‌های تصادفات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰ زیر ۱۸ سال بوده است.
وی گفت: آمار مجروحان تصادفات در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۴۴۸۱ نفر در حوزه موتور سیکلت بوده که این تعداد آمار بالایی است.
رئیس پلیس راهور استان قم همچنین ابراز کرد: در سال ۱۴۰۰ با روند افزایش تصادفات منجر به فوت در شهرستان‌ها نیز مواجه بودیم که تعداد ۱۱۴ نفر بوده است و از این تعداد ۵۱ نفر از آنان مربوط به راکبین موتور سیکلت بوده که ۴۹ نفر زیر ۱۸ سال سن داشتند.
وی در ادامه با اشاره به آمار فوتی‌های تصادفات راکبان موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ گفت: در این سال ۱۱۵ تصادف منجر به فوت داشته‌ایم که از این تعداد ۴۲ نفر راکب موتور سیکلت بوده است.
سرهنگ صدفی افزود: اقداماتی در سال گذشته در حوزه کاهش تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت در استان قم انجام شده و شاهد روند کاهشی در این موضوع بودیم که این آمار در ۷ ماهه نخست امسال نیز ادامه دارد.
وی بیان کرد: در ۷ ماهه نخست سال جاری آمار تصادفات منجر به فوت بر اساس اعلام پزشکی قانونی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۱ درصدی معادل ۲۲ نفر مواجه بوده که از این تعداد ۱۵ نفر راکب موتورسیکلت بوده‌اند و ۱۲ نفر از آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند.
۳۱۰ هزار موتورسیکلت به صورت رسمی ثبت شده است
وی بیان کرد: در سامانه شماره گذاری استان قم ۳۱۰ هزار موتورسیکلت به صورت رسمی ثبت شده که البته ممکن است چندین هزار دستگاه موتورسیکلت حاضر در شهر قم نیز خارج از استان شماره گذاری شده باشند و احتمال تردد موتورهای بدون پلاک نیز وجود دارد.
رئیس پلیس راهور استان قم در ادامه عنوان کرد: در جلوی مدارس پارکینگ موتورسیکلت احداث نمی‌شود در جلوی مدارس پارکینگ موتورسیکلت احداث نمی‌شود؛ بلکه آنچه امروز شاهد آن هستیم موضوع ساماندهی پارک موتورسیکلت است که اسم آن را نمی‌توان پارکینگ گذاشت و اگر موتورسیکلت‌های ورودی به مدارس مرتب پارک نشوند؛ این امر منجر به بی نظمی و مشکلات خاص در آن منطقه خواهد شد.
سرهنگ صدفی با بیان اینکه نباید از نقش خانواده‌ها در موضوع سوارشدن دانش آموزان بر موتورسیکلت غافل شد و خانواده‌ها در این زمینه باید دقت لازم را داشته باشند و احساس خطر کنند افزود: اگر بخواهیم موضوع کاهش تصادفات موتورسیکلت در شهر قم را ساماندهی کنیم؛ باید احساس خطر را در خانواده‌ها بالا ببریم و نباید اجازه داد؛ فرزندانی که گواهینامه ندارند و حتی به سن قانونی برای دریافت گواهینامه نرسیدند، از این وسیله نقلیه استفاده کنند./ مهر

source

توسط spideh.ir