به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بلکفرایدی یا جمعه سیاه یک رویداد ویژه فروش و در اصل نوعی حراجی با تخفیفهای چشمگیر است که از سالها پیش در آمریکا آغاز شد و امروزه در اکثر نقاط جهان برگزار میشود. ارائه تخفیفهای قابلتوجه و شگفتانگیر افراد زیادی را در این روز به فروشگاهها میکشاند.
جمعه سیاه ۲۰۲۴ فقط برای خرید نیست، بلکه یک جشن جهانی مصرفگرایی است که خردهفروشی سنتی را با استراتژیهای دیجیتال مدرن و فرصتهای سفر ترکیب میکند. از سوی دیگر پیشبینی میشود در جمعه سیاه سال جاری فروش مد برای نخستینبار از لوازم الکترونیکی پیشی بگیرد که این امر نشاندهنده تغییر در ترجیحات مصرفکنندگان به سمت پوشاک و لوازم جانبی نسبت به لوازم الکترونیکی سنتی است.
جمعه سیاه چیست؟
جمعه سیاه اصطلاحی است که برای اشاره به جمعه بعد از روز شکرگزاری استفاده میشود، زمانی که خردهفروشان بهطور سنتی با ارائه تخفیفهای چشمگیر به استقبال فصل خرید تعطیلات سال نو میلادی میروند. این اصطلاح که گهگاه برای شناسایی بلایای مالی مختلف در قرن نوزدهم و بیستم استفاده میشد، بهتدریج در دهه ۱۹۸۰ برای اشاره به این رویداد بسیار مهم در صنعت خردهفروشی رایج شد.
جمعه سیاه بهطور معمول شلوغترین روز خرید سال در ایالات متحده آمریکا و بسیاری از دیگر نقاط جهان از نظر تعداد خریداران است، البته از نظر حجم فروش بزرگترین روز بهشمار نمیرود. تاریخ این روز در سال ۲۰۲۴، نوزدهم نوامبر مصادف با نهم آذر ۱۴۰۳ است و پیشبینی میشود رکورد فروش جهانی را بشکند.
جمعه سیاه در سال ۲۰۲۳ با افزایش هشت درصدی فروش آنلاین نسبت به سال قبل از آن همراه بود که به حدود ۷۰.۹ میلیارد دلار رسید. ایالات متحده آمریکا بهتنهایی ۱۶.۴ میلیارد دلار از این کل را به خود اختصاص داد. برآوردهای سال جاری نیز نشان میدهد که کل فصل خرید تعطیلات میتواند با وجود مصرفکنندگانی که قصد دارند بهطور متوسط هر یک ۷۷۱ دلار خرج کنند، ۹۸۹ میلیارد دلار فروش به همراه داشته باشد.
برترین مقاصد خرید جمعه سیاه ۲۰۲۴
جمعه سیاه از ریشه آمریکایی خود فراتر رفته و به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. کشورهایی همچون کانادا، انگلستان، آلمان و بسیاری دیگر در این رویداد شرکت دارند. شهرهای بزرگ سراسر جهان هر سال در این زمان برای فروش قابلتوجه جمعه سیاه آماده میشوند. در ایالات متحده آمریکا شهرهایی همچون لسآنجلس، نیویورکسیتی و شیکاگو در میان مقاصد اصلی خرید قرار دارند و در سطح بینالمللی، لندن و تورنتو به دلیل مشارکت قابلتوجه در فروش جمعه سیاه شناخته شدهاند، زیرا بسیاری از خردهفروشان آنها تخفیفهای قابلتوجهی روی لوازم الکترونیکی و سایر کالاها ارائه میدهند.
دبی در سال ۲۰۲۳ بهعنوان برجستهترین شهر برای فروش جمعه سیاه در خاورمیانه ظاهر شد که در این منطقه اغلب از آن بهعنوان جمعه سفید یاد میشود. این رویداد خرید سالانه به یک پدیده خردهفروشی مهم در دبی تبدیل شده است و خریداران محلی و بینالمللی را با تخفیفهای گسترده در بخشهای مختلف جذب میکند.
در این شهر خردهفروشیهای بزرگ در طول جمعه سیاه تخفیفهای قابلتوجهی ارائه میدهند و بعضی از آنها تبلیغات این حراجی را در سراسر نوامبر اجرا میکنند. جمعه سیاه در دبی شامل معاملات انحصاری در زمینه الکترونیک، مد و لوازم خانگی است و انتظار میرود هر یک از مصرفکنندگان بهطور متوسط ۱۰۶۸ درهم (حدود ۲۹۰ دلار) هزینه کنند که نشاندهنده مشارکت قوی خریداران است.
گرایشها و استراتژیهای مصرفکننده در جمعه سیاه
خردهفروشان در طول آمادهسازیها برای جمعه سیاه، بهطور فزایندهای از هوش مصنوعی و استراتژیهای بازاریابی هدفمند برای جذب خریداران استفاده میکنند. گرایش به خرید آنلاین همچنان در دنیا حاکم است و بسیاری از مصرفکنندگان راحتی خرید دیجیتال را به تجربه حضور در فروشگاهها ترجیح میدهند. علاوهبر این، تبلیغاتی همچون گزینههای «اکنون بخرید، بعد پرداخت کنید» در این دوره محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و مدیریت خریدها را برای مشتریان آسانتر میکند.
معاملات مسافرتی مرتبط با جمعه سیاه
جمعه سیاه صنعت سفر را نیز تحتتأثیر قرار میدهد و شرکتهای هواپیمایی و هتلها در طول آن تخفیفهایی ارائه میدهند. معاملات قابلتوجه این بخش در طول حراجی یادشده شامل ۲۵ درصد تخفیف پروازها از اروپا و صرفهجویی قابلتوجه برای اقامت هتل در مقاصد محبوبی همچون نیویورک و آمستردام است.