مسئول روایتِ آینده درخشان ایرانیم
ندا ملکی، مجری رسانه‌ملی از هم‌سفران پنجمین اردوی راویان پیشرفت در بندرعباس و بازدید از صبا فولاد بود. ملکی درخصوص این تجربه بیان کرد: ما اهالی رسانه شاید قدری از روایت پیشرفت‌های ایران غافل بوده‌ایم؛ چراکه می‌توانستیم بیشتر از آنچه تاکنون گفته‌ایم، از دستاوردها و داشته‌های متخصصان و جوانان ایرانی بگوییم.وی ادامه داد: فکر می‌کنم گردهمایی جمعی از اهالی رسانه در اردوهای پیشرفت، از دو بعد اهمیت دارد؛ نخست این‌که این افراد رسانه را می‌شناسند و می‌دانند چطور باید از یک دستاورد مهم در قالب رسانه بگویند. همچنین ابزارها در دست آنهاست و این امکان را دارند که از مکان‌هایی بازدید کنند که شاید امکان بازدید از آن برای همه وجود ندارد. تولیدکنندگان محتوا باید از این فرصت‌ها درست استفاده و بهترین روایتی را که می‌توانند، عرضه کنند.
مجری برنامه تلویزیونی «آفتاب شرقی» ادامه داد: چرخ بسیاری از صنایع کشور به‌دست دانش و توان متخصصان و دانشمندان می‌چرخد و قطعا گفته‌های این افراد درخصوص چگونگی رسیدن به نقاط درخشش و پیشرفت شنیدنی است.وی افزود: باید از سربلندی و آبادانی ایران اسلامی گفت و همه ما مسئول روایت آینده روشن و درخشان این سرزمین بزرگ و پهناور و دستاوردهای جوانان و متخصصان‌مان هستیم. ملکی با اشاره به برخی افراد که بنای فعالیت خود را بر ناامیدی مردم کشور نهاده‌اند، گفت: این‌که کسانی که می‌توانند راوی پیشرفت‌های کشور باشند، دچار لکنت شوند، خیلی پسندیده نیست. باید برای روایت دستاوردها، بی‌پرده با مردم صحبت کرد.وی در ادامه اضافه کرد: تغییرات شناختی به‌شکل تدریجی اتفاق می‌افتد. اگر امروز فرزندان ما دچار ضعف هویتی شده‌اند، شبکه‌های فارسی‌زبان آن‌سوی آب، ۲۰ سال برای استحاله فرهنگی ما تلاش کرده‌اند و حالا ما باید دهه‌ها برای خنثی‌سازی آن اقدامات کار کنیم. به همین منظور، روایت پیشرفت اهمیت زیادی دارد و اهالی رسانه باید زبان گویای پیشرفت باشند.

از روایت نمایشی پیشرفت‌ها غافل بودیم
ازدیگر همراهان پنجمین اردوی راویان پیشرفت، سحر قناعتی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما بود. وی با اشاره به این‌که بخش‌های خبری رسانه‌ملی به ارائه و روایت اخبار صنایع و تحولات این حوزه می‌پردازند، تصریح کرد: روایت پیشرفت صنایع و معادن کشور، علاوه‌بر بخش‌های خبری رسانه‌ملی، می‌تواند در عرصه فرهنگی و تولیدات تلویزیونی و سینمایی نیز به‌خوبی عرضه شود و فیلم‌ها و سریال‌های کشور فرآیند تحقق دستاوردهای ملی را منعکس و در قالب داستانی ارائه کنند.قناعتی ادامه داد: فکر نمی‌کنم امروز تولیدات نمایشی‌ پیرامون صنایع و معادن کشور داشته باشیم که این یکی از نقاط غفلت ماست. وی اضافه کرد: در فضاهای صنعتی، قصه‌های واقعی و جذایی وجود دارد که مخاطب دوست دارد در قالب مجموعه‌های نمایشی به تماشای آنها بنشیند. حتی مستندهای منحصربه‌فردی نیز می‌توان از وقایعی که در صنایع و معادن رخ می‌دهد، تولید کرد.

پله اول روایتگری، اطلاع و تسلط فردی است
مهدی اناری، خبرنگار تحریریه بازار و تجارت خبرگزاری صداوسیما هم از دیگر مسافران اردوی راویان پیشرفت به بندرعباس و صبا فولاد بود. وی درخصوص این تجربه عنوان کرد: به‌واسطه مأموریت‌های شغلی پدرم، از خردسالی تا نوجوانی به شهرهای مختلفی سفر می‌کردیم و به‌این‌واسطه، به بندرعباس هم آمده بودم؛ اما از آن زمان تا دو سال پیش که بازدیدی از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس داشتیم به این شهر نیامده بودم و در این بازدید، دریافتم که در همین فرصت کوتاه هم پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شده که موجب افتخار است. اناری درخصوص روایت این پیشرفت‌ها در تلویزیون اظهار کرد: اکثر صنایع کشور ما در توسعه کشور نقش مهمی بر عهده دارند و رسانه باید از این فرصت‌ها به بهترین شکل به منظور روایت پیشرفت‌ها برای مخاطبانش استفاده کند. تولیدات صنایع ما برای داخل کشور مهم و بهبوددهنده اقتصاد است و اگر به مرحله صادرات برسد، اتفاقات مهم‌تری را رقم می‌زند و برکات بزرگی دارد.او درباره اهمیت اردوی راویان پیشرفت بیان کرد: این‌گونه نیست که همه همکاران ما در سازمان صداوسیما در حیطه خبر فعال باشند؛ اما به‌عنوان یک شهروند، طبیعتا مطالبه‌گر محسوب می‌شوند و می‌توانند راوی پیشرفت و توسعه باشند. وی ادامه داد: پله اول روایتگری، اطلاعات فردی کافی درخصوص موضوع است؛ باید بدانیم چگونه می‌توانیم درباره اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، تولید خبر کنیم و به آنها بپردازیم و لازمه این امر، داشتن یافته‌ها و اطلاعات کافی پیرامون توسعه صنایع و معادن است. اناری با بیان این‌که رسانه‌ملی می‌تواند یک منبع داده‌ای بزرگ درنظر گرفته شود، تصریح کرد: اگر داده‌های مربوط به روند پیشرفت‌های کشور را به اصحاب رسانه، که رسالت‌شان انتقال خبر است، منتقل کنیم، آنها نیز می‌توانند تولیدات خبری مؤثری درراستای روایت پیشرفت‌ها داشته باشند. وی ضمن اشاره به اهمیت تسلط خبرنگاران بر آمار و ارقام توسعه و پیشرفت بیان کرد: در کار خبر ابزار و روش‌هایی وجود دارد و خبرنگاران عناصر و ارزش‌های خبری را می‌شناسند. درنتیجه، با کمی هنرمندی و سلیقه به خرج دادن، می‌توان داده‌ها و آمارهای توسعه و پیشرفت کشور را به بهترین شکل به مخاطبان منتقل کرد. برگزاری اردوی راویان پیشرفت نیز از این جهت اهمیت دارد که زمینه‌ای برای فعالان عرصه خبر فراهم می‌کند تا بتوانند اخبار شنیده‌نشده از دستاوردهای صنایع و معادن کشور را به مردم برسانند.

انس و الفت؛ دستاورد اردوهای راویان پیشرفت
عباس رسولی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما نیز که در جریان پنجمین اردوی راویان پیشرفت، برای اولین‌بار به بندرعباس و مجموعه صبا فولاد سفر کرده، دررابطه‌ با این تجربه گفت: پیش‌از این، مجموعه «فولاد نی‌ریز» را در استان فارس دیده‌ام. البته آن زمان مجموعه در ابتدای کار بود و هنوز خط تولید فعال نداشت.  بنابراین، پیش از سفر، تصویری ذهنی از این نوع صنایع داشتم؛ ولی برای اولین‌بار از خط تولید فولاد در صبا فولاد بازدید کردم که تجربه بسیار منحصربه‌فردی بود. وی با بیان این‌که اگر خبرنگاران بتوانند در جریان روند تولیدات وفعالیت صنایع قرار بگیرند،بهتر می‌توانند در تهیه خبر و روایت مسائل نقش‌آفرینی کنند، عنوان کرد: شنیدن راه‌های توسعه از زبان متصدیان، قطعا می‌تواند ابعاد تازه‌ای از موضوعات را برای خبرنگار روشن کند و تحقق این امر بسیار ارزشمند را تسهیل کند که خوشبختانه، این مهم موردتوجه روابط‌عمومی صداوسیما قرار گرفته است. وی تأکید کرد: بازدید از مجموعه‌های عظیم صنعتی و معدنی کشور باید نظام‌مند شود؛ یعنی این فرایند باید ادامه داشته باشند و منحصر به یک صنعت یا یک حوزه پیشرفت هم نباشد.رسولی اولین دستاورد اردوهای راویان پیشرفت رانوعی انس والفت بین افراددانست و افزود: دوستی و الفت بین اهالی رسانه باعث تحکیم روابط و مودت می‌شود. ما در جریان پنجمین اردوی راویان پیشرفت، با همکارانی آشنا شدیم که در بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما شاغل‌ و در نوع خود منشأ اثرند. این موضوع بسیار اهمیت دارد و می‌تواند تبدیل به جریانی قوی‌تر برای روایت همه پیشرفت‌های کشور شود.وی به روایت توسعه صنایعی که اطراف پایتخت وجود دارد نیز تأکید کرد و گفت: شاید این صنایع فولاد و پتروشیمی نباشد اما مجموعه‌های تولیدی قابل‌توجهی در حاشیه تهران وجود دارد که می‌توانیم بخشی از اردوهای راویان پیشرفت را به آنها اختصاص دهیم و با صرف کمترین هزینه و زمان به‌سراغ آنان برویم و با این ایده، تعداد اردوها و نفرات شرکت‌کننده را افزایش دهیم. در چنین شرایطی، همکاران شانس بیشتری برای تعدد حضور در این اردوها دارند. گفتنی است صبا فولاد خلیج‌فارس در سال ۱۳۸۳با هدف رسیدن به برنامه جامع توسعه و تکمیل زنجیره فولادی کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این صنعت راهبردی، در۲۰کیلومتری غرب شهربندرعباس تأسیس شده است،مساحت ۱۳۰ هکتاری دارد، اولین تولیدکننده بریکت گرم ایران و هفدهمین کارخانه در جهان با ظرفیت تولید یک‌ونیم میلیون تن در سال است و برای بیش‌از ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و هزاران نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده ‌است.

source

توسط spideh.ir