فردین آقا بزرگی مدیرعامل سبدگردان نیکان در گفت و گو با «صدای بورس» در مورد لغو عرضه اولیه گفت:‌ تصمیمات از این دست نشان دهنده روزمره فکر کردن مسئولان بالا دست در حوزه بازار سرمایه و مسائل اقتصادی است.

وی به موارد موثر بر بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در حال حاضرمسئولان از روی استیصال تصمیماتی اتخاذ می کنند که اثرات آن در کنار سایرمتغییرهای کلان اقتصادی تاثیرات منفی بر بازار سرمایه می گذارد.

به گفته آقا بزرگی نرخ بهره ۳۰ درصدی، گواهی سپرده عام و حجم انبوه برنامه هایی که برای عرضه اوراق در دستور کار قرار گرفته اند. از عواملی است باعث می‌شوند تا فعالان بازار سهام از روال عادی برنامه و یا برنامه ریزی ها خارج شوند که این نوع تصمیم گیری ها بدترین نوع نگاه به سیستم اقتصادی کشور و بازار سرمایه است.

کارشناس بازار سرمایه دلایل غیر قابل پیش بینی بودن بازار سرمایه را به شرح زیر بیان کردو افزود: به طور دقیق نشانه های غیر قابل پیش بینی بودن بازار سرمایه و مسائل اقتصادی متشکل از گفته مسئولانی است که صحبت از پیش بینی پذیری اقتصاد و یا نبود استفاده از بورس می‌کنند و از آن به عنوان قلک نام می‌بردند. این مصادیق آشکار، بیانگر استفاده نابجا از منافع سهامداران در راستای تامین نقدینگی و یا تامین کسری بودجه دولت است.

مدیر عامل سبدگردان نیکان تصریح کرد:‌ متاسفانه فضای بازار سرمایه به گونه ای پیش می‌رود که متولی امر که سازمان بورس است به جای نگاه به استیفای حقوق سهامداران در پی ساکت و خاموش کردن تریبون هایی است که حقوق را مطالبه می‌کند و به جای ایجاد یکپارچگی، هم دستی و همیاری در راستای ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مبنی بر حمایت از حقوق سهامداران سکوتی آشکار می‌شود که در پی آن کوچک ترین واکنشی از سوی دولت ایجاد نمی‌شود.

آقابزرگی درپایان گفت: به عنوان مثال با افزایش نرخ بهره به ۳۰ درصد به نوعی بازده بدون ریسک آن هم حداقل ۳۰ درصد تعیین شد که گزینه ای موثر در محاسبات و ارزیابی های کارشناسی برای تعیین قیمت سهام هستند و از سوی دولت حتی کوچک ترین واکنشی به آن داده نشد. امیدوارم بازگو کردن این مسائل گوشزدی به مسئولان مرتبط در این حوزه باشد تا برای رفع نواقص حاکم بر این حوزه به خود بی‌آیند و اصلاحات لازم را انجام دهند.

خبرنگار:علیرضا نجفی

source

توسط spideh.ir