بر اساس گزارشهای منتشر شده، آمار شکایات نهماهه سال ۱۴۰۳ که توسط بیمهگذاران، بیمهشدگان و ذینفعان بیمهنامهها در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده، از سوی نهاد ناظر صنعت بیمه منتشر شده است. این آمار به تفکیک تمامی رشتههای بیمهای ارائه شده و نشان میدهد که بیشترین شکایات مربوط به رشتههای ثالث با ۴۳.۱۹ درصد در رتبه اول قرار دارد. پس از آن، رشتههای درمان و بدنه به ترتیب با ۲۱.۳۱ درصد و ۱۸.۶ درصد بیشترین سهم شکایات را به خود اختصاص دادهاند.
این آمار بر اساس شرکتهای بیمهای تفکیک شده و شامل تعداد کل شکایات ثبتشده، شکایات رسیدگی شده (اعم از وارد و ناوارد) و شکایتهای در حال رسیدگی است که در پورتال بیمه مرکزی بارگذاری شدهاند. قابل توجه است که جایگاه شرکتهای بیمه در این جداول به صورت ماهانه تغییر میکند و درصد شکایات وارده نیز در شرکتهای مختلف متفاوت است.
سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی به دستور رئیس کل این سازمان و با هدف تسهیل در ثبت شکایات و بهبود فرایند رسیدگی به آنها راهاندازی شده است. این سامانه از طریق نشانی مشخصی در دسترس عموم مردم قرار دارد. برای مشاهده جداول آماری مربوط به شکایات میتوانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.