دارون عجم اوغلو، نویسنده «چرا ملت ها شکست می خورند؟» در گفت‌وگویی که در خصوص نابسامانی‌های ترکیه و دلایل احتمال فروپاشی اقتصادی آن داشت، بیان کرد «:… یکی دیگر از مشکلات در ترکیه اینکه دولت به جای سرمایه‌گذاری بلندمدت و استفاده از فن آوری، به سوی سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، واسطه‌گری و سفته‌بازی می‌رود که باعث می‌شود سرمایه‌گذار خارجی با سوء‌ظن به نظام اقتصادی ترکیه بنگرد.»
این بیان از سوی اقتصاددان و تحلیلگر معروفی همچون عجم اوغلو نشان می‌دهد راه نجات افراد و ملت‌ها از مسیر سرمایه‌گذاری بلندمدت عبور می‌کند. سرمایه‌گذاری بلندمدت به عنوان یکی از اصول اساسی در عرصه اقتصاد، نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت جوامع و کشورها دارد. این نوع سرمایه‌گذاری به تأمین منابع مالی برای توسعه زیرساخت‌ها، صنایع، فناوری و منابع انسانی کمک می‌کند که اساس رشد اقتصادی قابل‌توجه و افزایش سطح زندگی مردم است. در واقع استمرار سرمایه‌گذاری بلند مدت، باعث بهبود امکانات زیرساختی همچنین اشتغالزایی و رفاه اجتماعی شده و امنیت و پایداری اقتصادی را تقویت می‌کند.
در نگاهی به افق‌های بلندمدت و فارغ از محدودیت نیز سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌تواند به جلب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه فناوری و نوآوری و توسعه صادرات کمک کند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو در کشورهای در حال توسعه، تأمین منابع مالی و ایجاد برنامه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت از اولویت‌های اساسی دولت‌ها و سیاستمداران برای توسعه پایدار اقتصادی است. در مسیر سخت سرمایه‌گذاری که اکنون در فضای اقتصادی کشور حاکم است نیز نگاهی به برآورد سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد ورود به بازار سرمایه در بازه‌های بلندمدت، همواره بازده مطلوبی برای سرمایه گذاران داشته است. هرچند گاهی در کوتاه و میان مدت، رنگ تابلوی بورس قرمز بوده اما نگاهی به سیکل‌های بلندمدت ۵ و ۱۰ ساله، نشان از بازدهی بورس فراتر از هر بازاری دارد. این مطلوبیت نه تنها برای افراد حقیقی و سرمایه‌گذاران خرد می‌تواند به ارتقای مالی و اقتصادی منجر شود که به نهادهای حقوقی نیز کمک می‌کند تا مدیریت دارایی خود را با شیب ملایمی در مسیر رشد قرار دهند تا از تورم جا نمانند و با مدیریت ریسک، از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نیز پیشی بگیرند.
البته شرط اول برای ورود و حضور موفق در این بازار، تنظیم رفتار معامله‌گری بر مبنای صبر، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک بر اساس منطق و رفتار عقلایی است. در این بازار برای سرمایه‌گذارانی که رفتار صبورانه ندارند و در موقعیت‌های استراتژیک به دلیل ترس و بی‌اعتمادی از انجام معاملات باز می‌مانند یا از ریسک‌پذیری برای ورود به بازارهای مخاطره‌آمیز خودداری می‌کنند و ترس و تردید را جایگزین تحلیل و کارایی در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود دارند، بازدهی مناسبی وجود ندارد. البته در سال‌های اخیر با ارتقای قانون بازار سرمایه و توسعه نهادهای مالی، مدیریت دارایی با استفاده از توان مشاوران سرمایه‌گذاری و یا استفاده از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم همچون رجوع به صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری می‌توان رفتار سرمایه‌گذاری در بازار را کنترل کرد و با تعقل و تامل، میزان موفقیت سرمایه‌گذاران بلندمدت را افزایش داد.

  • سید محمد هادی رضوی – مدیرعامل سبد گردان کارآمد
  • شماره ۵۴۰ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط spideh.ir