وقتی صحبت از هدایای تبلیغاتی می شود خیلی ها یاد خودکار و دفترچه های ساده ای می افتند که شاید توی اولین فرصت گم شوند. اما اگر از من بپرسید هدایای تبلیغاتی به مراتب می توانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند؛ به شرط اینکه درست انتخاب شوند. در این مقاله هم از تجربه های موفق و ناموفق خودم می گویم هم راهکارهای عملی که برای شما مفید باشد.
چرا هدیه تبلیغاتی بدهیم؟
هدیه تبلیغاتی اولین ارتباط غیررسمی برند شما با مشتری است. وقتی به کسی هدیه ای می دهید به او این پیام را منتقل می کنید که “ما برای شما ارزش قائلیم”. این حس مثبت در دنیایی که همه دنبال فروش سریع هستند طلاست!
هدیه تبلیغاتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
۱. کاربردی باشد
چیزی که مشتری بتواند هر روز از آن استفاده کند مثل فلش USB یا لیوان.
۲. برند شما را به یاد بیاورد
قرار نیست فقط هدیه بدهید؛ لوگو یا پیامی از برندتان باید روی آن باشد. اما لطفاً لوگو را طوری طراحی کنید که جذاب باشد نه بزرگ و آزاردهنده.
3.مرتبط با کسب وکار شما باشد
اگر کار شما نرم افزار است یک ماوس پد یا فلش مموری خیلی بهتر از خودکار است.
هدایای تبلیغاتی چطور می توانند مشتری جدید بیاورند؟
این یک داستان واقعی است :
ما یک بار برای نمایشگاه کیف دستی های پارچه ای دادیم که هم خوشگل بود هم بادوام. نتیجه؟ وقتی نمایشگاه تمام شد هنوز مردم آن کیف ها را استفاده می کردند و هر جا که می رفتند لوگوی ما هم با آنها بود. چند نفر هم تماس گرفتند و گفتند که “لوگوی شما را روی کیف دوستم دیدم و به وب سایت تان سر زدم”.
چگونه هدیه تبلیغاتی مناسب انتخاب کنیم؟
گام ۱ : شناخت مخاطب
باید بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند. مثلاً اگر مشتریانتان دانشجو هستند پاوربانک خیلی بهتر از تقویم رومیزی است.
گام ۲ : بررسی بودجه
هدیه تبلیغاتی لزوماً نباید گران باشد. هدیه ای که خلاقانه و خاص باشد حتی با بودجه محدود هم می تواند تأثیرگذار باشد.
گام ۳ : تست و بازخورد
قبل از اینکه هزار عدد از یک محصول بخرید چند نمونه تهیه کنید و از مشتریان قدیمی نظرشان را بپرسید.
اشتباهات رایج در هدیه تبلیغاتی
- کیفیت پایین
یک بار خودکاری دادیم که بعد از دو روز خراب شد! نه تنها تأثیر مثبتی نداشت بلکه مشتری ها کلی شکایت کردند. - عدم تناسب با مخاطب
مثلاً به مدیران شرکت ها تی شرت دادیم! خب کجا قرار است بپوشند؟ نتیجه؟ هیچ. - فراموش کردن بسته بندی
هدیه هرچقدر هم که خوب باشد اگر بسته بندی ساده ای داشته باشد آن حس ارزشمند بودن را منتقل نمی کند.
جدول : مقایسه انواع هدایای تبلیغاتی
نوع هدیه |
هزینه تقریبی (هر عدد) |
مناسب برای |
مزایا |
خودکار لوکس |
۳۰,۰۰۰ تومان |
مدیران و مشتریان VIP |
شیک و کاربردی |
ماوس پد با لوگو |
۲۰,۰۰۰ تومان |
دانشجویان و متخصصان IT |
مرتبط با کار روزمره |
فلش مموری |
۱۰۰,۰۰۰ تومان |
مشتریان حرفه ای و VIP |
ارزشمند و ماندگار |
تی شرت با چاپ لوگو |
۵۰,۰۰۰ تومان |
مخاطبان عمومی |
قابل استفاده در بیرون |
کیف پارچه ای |
۲۵,۰۰۰ تومان |
نمایشگاه ها و همایش ها |
تبلیغاتی و بادوام |
تجربه های ناموفق : درس هایی که یاد گرفتم
یک بار تصمیم گرفتیم به جای هدایای فیزیکی اشتراک رایگان نرم افزار بدهیم. فکر کردیم خیلی حرفه ای است! ولی نتیجه ناامیدکننده بود؛ چون بسیاری از مشتریان توانایی نصب و استفاده از نرم افزار را نداشتند. درس؟ هدیه باید ساده و بدون نیاز به راهنما باشد.
سوالات رایج درباره هدایای تبلیغاتی
آیا هدیه تبلیغاتی گران باشد بهتر است؟
نه الزاماً. گاهی یک هدیه ساده ولی خاص مثل دفترچه یادداشت با جلد چرم تأثیر بیشتری از یک هدیه گران اما بی ربط دارد.
هدایای تبلیغاتی چه زمانی تأثیر بیشتری دارند؟
وقتی همراه با یک رویداد خاص مثل جشنواره یا نمایشگاه باشند. مردم در این مواقع بیشتر به برندها توجه می کنند.
چگونه تأثیر هدیه تبلیغاتی را اندازه بگیریم؟
بعد از توزیع هدیه می توانید کد تخفیف یا آدرس اختصاصی وب سایت روی آن قرار دهید تا بازخورد مشتریان را بررسی کنید.
هدایای تبلیغاتی را از کدام شرکت تهیه کنیم؟
شرکت های زیادی در زمینه هدایای تبلیغاتی فعالیت میکنند ولی مجموعه هدایای تبلیغاتی مادو چون هم تولید کننده هدایای تبلیغاتی و هم وارد کننده هدایای تبلیغاتی هست شما می توانید با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت هدایای تبلیغاتی مورد نیاز خود را از این مجموعه تهیه فرمایید.حتی می توانید با شماره تماس 09141639522 تماس حاصل فرمایید و رایگان در راستای انتخاب هدایای تبلیغاتی مورد نظر خود مشاوره هم دریافت نمایید.
نتیجه گیری
هدایای تبلیغاتی فقط وسیله ای برای جلب توجه نیستند؛ آنها نماینده برند شما هستند. انتخاب درست و خلاقانه نه تنها مشتریان قدیمی را حفظ می کند بلکه می تواند مشتریان جدیدی هم به ارمغان بیاورد.😊
source