از دلایل به هم ریختگی بورس می توان به این دلایل اشاره کرد:

۱- اولین نکته ای که به اعتقاد کارشناسان تاثیر بسزایی در وضعیت این روزهای بورس دارد، سیاست های پولی و بانکی انقباضی به خصوص افزایش نرخ بهره بانکی است. به طور طبیعی وقتی نرخ بهره ی بانکی یا به بیانی دیگر سود بدون ریسک به ۳۰ درصد و حتی طبق برخی اخبار (که البته به طور رسمی تایید نشده اند) به بیش از ۳۰ درصد می رسد، در واقع کف p به E بازار را به حدود ۳ می رساند.

گفتنی است در چنین شرایطی وقتی p به E میانگین بازار حدود ۶-۷ واحد است، طبیعتا بازار سرمایه در برابر یکی از رقبای خود که بازار پول است، جذابیت های خود را از دست می دهد و همین امر موجب خروج پول از بازار سرمایه می شود.

۲- نکته دیگری که توسط برخی از کارشناسان مطرح می شود، عرضه ی اوراق های دولتی در بازار سهام است که منجر به ایجاد فشار فروش توسط صندوق ها برای خرید این اوراق می شود. البته بررسی آمارها نشان می دهد از ۳۵ هزار میلیارد اوراقی که توسط بانک مرکزی از ابتدای امسال منتشر شده است، تنها حدود ۲ هزار میلیارد تومان آن فروش رفته که نشان از عمق رکود ایجاد شده در بازار سهام دارد.

۳- دیگر دلیلی که جزو دلایل فاندامنتال ریزش بازار مطرح می شود، کاهش حاشیه سود شرکت های بازار سرمایه است. طبق آمار رسمی و همچنین بررسی های صورت گرفته به طور میانگین سودسازی شرکت های بورسی از ۳۰ درصد هم اکنون به محدوده ۱۵ درصد رسیده که این امر نیز از جذابیت های این بازار کاسته است. کارشناسان دلیل این اتفاق را عمدتا به افزایش هزینه های تولید متاثر از سیاست های مالی دولت و به خصوص افزایش نرخ بهره (که هزینه تامین سرمایه را برای شرکت ها افزایش داده) مربوط می دانند.

منبع: تسنیم

source

توسط spideh.ir