به گزارش صدای بورس، مدیریت ریسک، فرآیند شناسایی، ارزیابی، اولویت‌بندی و مدیریت ریسک‌هایی است که ممکن است بر توانایی سازمان برای دستیابی به اهداف آن تأثیر بگذارند. فرآیند مذکور اقداماتی از تجزیه و تحلیل تهدیدها و فرصت‌های بالقوه و تعیین احتمال و تأثیر این ریسک‌ها گرفته تا طراحی برنامه‌هایی برای کاهش یا بهره‌برداری از آنها را در برمی‌گیرد. در واقع به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عدم‌قطعیت‌ها را شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهند، از دارایی‌ها محافظت کرده و بتوانند برای دستیابی به اهداف خود به درستی تصمیم‌گیری کنند.
درخصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری، به چند دلیل مهم مدیریت ریسک در آنها اهمیت دارد. ازجمله اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشمول مقررات سختگیرانه و تحت نظارت نهادهای مختلفی هستند، از این‌رو مدیریت ریسک مناسب به آنها کمک می‌کند تا مطمئن باشند که فعالیت شرکت با این مقررات مطابقت داشته و مشمول مجازات‌های قانونی و مالی احتمالی نمی‌شوند. در عین حال یک چارچوب قوی مدیریت ریسک با نشان دادن اینکه شرکت در حال برداشتن گام‌هایی برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های افراد و مدیریت مؤثر ریسک‌های احتمالی است، به ایجاد اعتماد در مشتریان و سهامداران کمک می‌کند. همچنین با شناسایی و مدیریت ریسک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه‌تری اتخاذ کنند و به طور بالقوه بازدهی مشتریان خود افزایش دهند.
در مقاله حاضر با بررسی و مطالعه چندین تحلیل و گزارش معتبر به روز در حوزه مدیریت ریسک در دنیا، با تمرکز بر مرحله شناسایی ریسک‌ها، ریسک‌های مرتبط با شرکت‌های سرمایه‌گذاری جمع‌آوری و طبقه‌بندی شده است. همچنین سعی شده است تا با ارائه توضیح بیشتر درخصوص هر ریسک، جنبه کاربردی بودن مطالب جهت افزایش بهره‌مندی علاقه‌مندان به حوزه مدیریت ریسک افزایش یابد.

شناسایی ریسک‌ها و طبقه‌بندی آنها

به عنوان اولین گام در پیاده‌سازی مدیریت ریسک در سازمان‌ها، لازم است تمامی خطرات احتمالی که می‌توانند بر سازمان تأثیر بگذارند، شناسایی شوند. این مرحله که خود شامل فرآیند شناخت، درک، مستندسازی و طبقه‌بندی تهدیدها و فرصت‌های بالقوه است به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا به طور فعال ریسک‌ها را برای به حداقل رساندن اثرات منفی و بهره‌برداری از فرصت‌ها بررسی و مدیریت کنند.
در عین حال، طبقه‌بندی ریسک‌ها به سازمان‌ کمک می‌کند تا انواع مختلفی از ریسک‌هایی که با آن مواجه هستند را بهتر شناخته و به طور موثری مدیریت نماید. همچنین بدینوسیله بتواند منابع را به نحو شایسته‌ای به منظور کاهش ریسک‌ها اولویت‌بندی نموده و تخصیص دهد.
مبنای طبقه‌بندی ریسک‌ها بسته به نیازها و اهداف سازمان متفاوت است. در این خصوص می‌توان به دسته‌بندی ریسک‌ها بر اساس منبع ریسک (مانند ریسک‌های داخلی یا ریسک‌های خارجی)، تأثیر بر اهداف شرکت (مانند ریسک‌های مالی، عملیاتی، استراتژیک و …)، احتمال وقوع ریسک‌ها (مانند ریسک‌های با احتمال بالا، متوسط یا کم)، چارچوب زمانی (مانند ریسک‌های کوتاه‌مدت با تاثیرگذاری بر سازمان در آینده نزدیک یا ریسک‌های بلندمدت)، وابستگی‌های متقابل با سایر ریسک‌ها (مانند ریسک‌های سیستمی که بر کل سازمان تأثیر می‌گذارند یا ریسک‌های آبشاری که در اثر وقوع ریسک دیگری ایجاد می‌شوند) و شدت تأثیر آنها بر سازمان (مانند ریسک‌های با تأثیر بالا، متوسط یا کم) اشاره نمود.
در این مقاله، طبقه‌بندی ریسک‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر اساس تاثیر آنها بر اهداف شرکت انجام شده است که در ادامه ارائه خواهد شد.

طبقه‌بندی ریسک‌ها در شرکت سرمایه‌گذاری

۱- ریسک‌های مالی

ریسک‌های مالی مستقیماً بر سلامت و ثبات مالی سازمان تأثیر می‌گذارند. با دسته‌بندی جداگانه این ریسک‌ها، سازمان‌ها می‌توانند استراتژی‌ها و کنترل‌های خاصی را برای کاهش تأثیر آنها بر عملکرد مالی در نظر گرفته و اعمال کنند.

۱-۱- ریسک نقدینگی
ریسک نقدینگی بازار (عدم توانایی در فروش یا خروج از موقعیت های سرمایه گذاری با قیمت های منصفانه به دلیل عمق ناکافی بازار، نوسانات زیاد یا اختلال در بازارهای مالی)
ریسک نقدینگی تامین مالی (چالش در به دست آوردن وجوه لازم برای ایفای تعهدات مالی کوتاه‌مدت)
ریسک تامین مالی (اتکا به منابع مالی کوتاه‌مدت مانند اوراق تجاری، قراردادهای بازخرید یا خطوط اعتباری بانکی)
ریسک طرف معامله (قرار گرفتن در معرض نکول طرف معامله یا ناتوانی در دسترسی به منابع مالی طرف معامله)
ریسک نظارتی (تغییرات در الزامات نظارتی مانند قوانین مدیریت ریسک نقدینگی، استانداردهای کفایت سرمایه و غیره بر موقعیت نقدینگی و انعطاف‌پذیری عملیاتی شرکت تاثیر می گذارد.)
ریسک عملیاتی (اختلال در فرآیندهای عملیاتی، خرابی سیستم‌ها یا خطاهای انسانی بر مدیریت نقدینگی و توانایی شرکت برای انجام تعهدات مالی یا اجرای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری موثر است.)
ریسک تعهدات مربوط به بدهی‌های احتمالی (مانند مشتقات یا ادعاهای حقوقی تاثیرگذار بر ذخایر نقدینگی و منابع مالی شرکت)
ریسک ناکافی بودن تست استرس و تحلیل سناریو برای ارزیابی ریسک نقدینگی شرکت در شرایط نامطلوب بازار
ریسک تمرکز (تمرکز سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیر نقدشونده یا غیرقابل فروش مانند املاک و مستغلات یا اوراق بهادار و سهام شرکت‌های غیربورسی)

۱-۲- ریسک بازار
ریسک نرخ بهره (تاثیر تغییرات در نرخ‌ بهره بر ارزش سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه و درنتیجه بازده سرمایه‌گذاری شرکت)
ریسک ارز (تاثیر نوسانات نرخ ارز بر ارزش دارایی‌های تحت تملک و دارایی‌های ارزی)
ریسک تغییرات در قیمت دارایی‌های مالی (مانند سهام، اوراق قرضه یا کالاها)
ریسک بازار سهام (تاثیر نوسانات در قیمت سهام و شاخص‌های بازار سهام بر سرمایه‌گذاری‌های سهام شرکت و عملکرد کلی پرتفوی)
ریسک نقدینگی (ناتوانی در خرید یا فروش سریع دارایی‌ها با قیمت‌های منصفانه و تاثیر بر توانایی شرکت در مدیریت موثر سبد سرمایه‌گذاری)
ریسک سیستمی (ریسک‌های مرتبط با عوامل اقتصادی یا مالی گسترده‌تر مانند رکود، بحران‌های مالی یا رویدادهای ژئوپلیتیکی تاثیرگذار بر پرتفوی و ثبات مالی شرکت)
ریسک تمرکز (تمرکز بیش از حد سرمایه‌گذاری در دارایی خاص و تاثیر بر میزان آسیب‌پذیری شرکت در برابر نوسانات بازار و بازده سرمایه‌گذاری)
ریسک نظارتی (تاثیر تغییرات در مقررات حاکم بر بازارهای مالی بر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های انطباق و الزامات عملیاتی شرکت)

۱-۳- ریسک اعتباری
ریسک نکول (ریسک ناتوانی وام گیرندگان یا ناشران در پرداخت به موقع بهره یا بازپرداخت اصل اوراق بدهی، وام‌ها یا سایر ابزارهای اعتباری موجود در پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری)
ریسک کاهش رتبه اعتباری اوراق بدهی یا طرف معامله (منجر به کاهش ارزش بازار، نقدینگی و افزایش هزینه‌های تامین مالی می‌شود.)
ریسک طرف معامله (زیان مالی ناشی از نکول یا ناتوانی طرف مقابل در انجام تعهدات خود ناشی از تجزیه و تحلیل نامناسب اعتبار، استانداردهای ضعیف ارزیابی، یا دقت ناکافی در ارزیابی)
ریسک تمرکز (تمرکز در اعطای اعتبار به ناشران، صنایع یا دارایی‌های خاص)
ریسک حاکمیتی (مرتبط با سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار دولتی)
ریسک شکاف اعتباری یا ریسک تقاضای بازده اضافی توسط سرمایه‌گذاران برای حفظ اوراق بهادار حساس به اعتبار نسبت به اوراق بهادار بدون ریسک (افزایش شکاف اعتباری با افزایش هزینه استقراض شرکت‌ها، ریسک نکول را افزایش می‌دهد.)
ریسک نقدینگی (تشدید ریسک اعتباری ناشی از محدودیت‌های نقدینگی)
ریسک زیان‌های اعتباری ناشی از رویدادهای غیرمنتظره (مانند تجدید ساختار شرکت، ادغام و تملک یا تغییرات نظارتی تاثیرگذار بر کیفیت اعتبار سرمایه‌گذاری‌ها)
ریسک قانونی و مستندسازی (مستندات قانونی ناکافی، ترتیبات نامناسب وثیقه یا اختلافات حقوقی)

۲- ریسک‌های غیرمالی

ریسک‌های غیرمالی طیف گسترده‌ای از ریسک‌ها را در بر می‌گیرند که اگرچه ممکن است تأثیر مستقیمی بر عملکرد مالی نداشته باشند، اما همچنان می‌توانند بر عملکرد کلی سازمان تأثیر بگذارند. با دسته‌بندی جداگانه این ریسک‌ها، سازمان‌ها قادر خواهند بود استراتژی‌های مدیریت ریسکی متناسب با هر نوع ریسک اجرا کنند.

۲-۱ ریسک عملیاتی

۲-۱-۱- ریسک منابع انسانی
ریسک جذب و حفظ استعدادها و متخصصان ماهر
ریسک برنامه‌ریزی جانشین‌پروری (ریسک آمادگی ناکافی برای انتقال پست‌های کلیدی رهبری به اشخاص مناسب در پی بازنشستگی، استعفا یا خروج غیرمنتظره مدیران ارشد، مدیران پورتفولیو یا پرسنل کلیدی در سازمان)
ریسک فرهنگ سازمانی (تعارضات بالقوه، ناهماهنگی‌های ارزشی یا خطاهای اخلاقی در فرهنگ شرکت)
ریسک سوء‌رفتار کارکنان (ریسک رفتار غیراخلاقی، تضاد منافع، معاملات داخلی، کلاهبرداری، پولشویی یا سایر رفتارهای نادرست کارکنان)
ریسک نبود نیروی کار متنوع و فراگیر (مشکل در جذب استعدادهای برتر، پرورش نوآوری و برآوردن نیازهای مشتریان متنوع)
ریسک روابط کار (تعارضات، اختلافات یا شکایات احتمالی بین شرکت و کارکنان، اتحادیه‌های کارگری یا مقامات نظارتی)
ریسک آموزش و توسعه (ریسک عدم سرمایه‌گذاری در توسعه مداوم مهارت‌ها و دانش کارکنان)
ریسک انطباق و نظارتی (چالش‌های تضمین انطباق با قوانین استخدام، مقررات کار و سایر الزامات قانونی که بر رویه‌ها و سیاست‌های منابع انسانی شرکت حاکم است.)
روحیه کارکنان و ریسک مشارکت (ریسک پایین بودن رضایت، انگیزه و بهره‌وری کارکنان)
ریسک نقض اقدامات ایمنی محیط کار، اعم از جسمی، ذهنی یا غیره (مانند آتش‌سوزی، خرابی تجهیزات یا مواد خطرناک)

۲-۱-۲- ریسک تقلب و کلاهبرداری
ریسک معاملات داخلی توسط افراد درون شرکت (استفاده از از اطلاعات محرمانه و با اهمیت برای معامله اوراق بهادار جهت منافع شخصی یا معامله این اطلاعات با دیگران)
ریسک دستکاری بازار (افزایش یا کاهش مصنوعی قیمت اوراق بهادار، کالاها یا سایر ابزارهای مالی برای فریب سرمایه‌گذاران یا دستکاری شرایط بازار برای منافع شخصی)
ریسک سوء استفاده از دارایی‌ها (دزدی یا سوء‌استفاده از وجوه شرکت، دارایی‌های مشتری یا وجوه سرمایه‌گذاری برای منافع شخصی، اختلاس یا نقل و انتقالات غیرمجاز توسط کارمندان، مدیران اجرایی یا اشخاص ثالث)
ریسک تقلب در امور حسابداری (دستکاری صورت‌های مالی، شیوه‌های شناسایی درآمد و یا گزارش هزینه برای ارائه نادرست عملکرد مالی شرکت و فریب سرمایه‌گذاران، رگولاتورها یا سایر ذینفعان)

۲-۱-۳- ریسک‌های مربوط به فرآیندها
ریسک فرآیند سرمایه‌گذاری (اشتباهات در تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری، تصمیم‌گیری و اجرا و عدم انجام بررسی دقیق یا ارزیابی صحیح ریسک‌های مرتبط با آن)
ریسک فرآیند عملیاتی (ناکارآمدی در فرآیندهایی مانند تسویه معاملات، حسابداری صندوق و گزارش مشتری)
ریسک فرآیند فناوری (اختلال در عملیات ناشی از مشکلات در بخش فناوری، نقض امنیت سایبری و سیستم‌های قدیمی)
ریسک فرآیند نظارت (عدم بررسی دقیق سرمایه‌گذاری‌ها، طرف‌های معامله و ارائه‌دهندگان خدمات)
ریسک فرآیند پذیرش مشتریان جدید (در بخش‌های جمع آوری و تأیید اطلاعات حساس، ارزیابی پروفایل ریسک و تعیین اهداف سرمایه‌گذاری)
ریسک فرآیند گزارش‌دهی و اندازه‌گیری عملکرد
ریسک فرآیند مدیریت تغییر (اعمال تغییرات در فرآیندها، سیستم‌ها یا استراتژی‌ها در صورت عدم مدیریت موثر)

۲-۱-۴- ریسک‌های مربوط به سیستم‌های داخلی
ریسک امنیت داده‌ها (ضعف در سیستم‌های امنیت داده‌ها، اقدامات امنیت سایبری ناکافی و سهل‌انگاری کارکنان)
ریسک خرابی سیستم (سیستم‌های پشتیبان ناکافی، زیرساخت‌های ضعیف فناوری اطلاعات و فقدان برنامه‌های بازیابی)
ریسک سیستم انطباق (سیستم‌های انطباق ناکافی، فرآیندهای قدیمی و فقدان مکانیسم‌های نظارتی)
ریسک سیستم عملیاتی (فقدان اتوماسیون، وجود فرآیندهای دستی و درنتیجه بروز خطا، تاخیر در انجام معاملات، تسویه و گزارش‌دهی)
ریسک تقلب (ضعف در کنترل‌های داخلی، عدم تفکیک وظایف و نظارت ناکافی بر فعالیت‌های کارکنان)
ریسک تامین‌کننده خدمات (متکی بودن به خدمات فناوری خاص و ارائه‌دهندگان داده‌ها و نیز انتخاب اشتباه تامین‌کننده و عدم نظارت بر آن)
ریسک عدم آموزش و ناآگاهی کارکنان برای کاهش خطاها و افزایش امنیت سیستم های داخلی

۲-۱-۵- ریسک‌های مربوط به رویدادهای خارجی
ریسک بلایای طبیعی (مانند آتش‌سوزی و آب و هوای نامناسب)
ریسک نوسانات در بازار مالی مانند بازار سهام، تغییرات نرخ بهره و نوسانات ارز (تاثیر منفی بر ارزش سرمایه‌گذاری‌ها، پرتفوی و عملکرد شرکت)
ریسک تغییرات در شرایط اقتصادی مانند رکود، تورم، یا رویدادهای ژئوپلیتیکی (تاثیر منفی بر مدل کسب و کار و عملکرد شرکت و نیز ایجاد تغییر در احساسات سرمایه‌گذار، شرایط بازار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری)
ریسک تغییرات در مقررات، الزامات گزارش‌دهی جدید یا بررسی‌های نظارتی (تاثیر بر عملیات، هزینه‌ها و شهرت شرکت)
ریسک رویدادهای سیاسی مانند انتخابات، تغییر در سیاست‌های دولت یا تنش‌های ژئوپلیتیکی (تاثیر بر بازارهای مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد نوسانات در بازار، تغییر در مقررات و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران)
ریسک موضوعات ESG، ریسک‌های زیست‌محیطی مانند تغییرات آب و هوایی، ریسک‌های اجتماعی مانند حقوق کارگران و ریسک‌های حاکمیتی مانند ترکیب و عملکرد هیات‌مدیره (تاثیر بر استراتژی‌های شرکت، تصمیمات و عملکرد سرمایه‌گذاری و ترجیحات مشتری)
ریسک فناوری مانند پیشرفت‌های سریع در فناوری در تهدیدات امنیت سایبری و فناوری‌های مخرب (ریسک نقض امنیت داده‌ها، خرابی سیستم و اختلالات عملیاتی)

۲-۱-۶- ریسک‌ شهرت
ریسک عملکرد ضعیف و به طور مداوم در مقایسه با معیارهای بازار یا رقبا
ریسک تقلب و سوء رفتار و نقض مقررات
ریسک تضاد منافع (ترجیح دادن منافع شخصی، مالی بر منافع مشتری، کارفرما یا سازمان)
ریسک عدم شفافیت (عدم ارائه اطلاعات واضح و به موقع به مشتریان، ذینفعان و رگولاتورها)
ریسک مدیریت ضعیف ریسک (شیوه‌های ناکافی مدیریت ریسک)
ریسک نقض امنیت اطلاعات و تهدیدات امنیت سایبری
ریسک عدم در نظر گرفتن عوامل زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری
ریسک ارائه خدمات ضعیف به مشتریان

۲-۲ ریسک فناوری اطلاعات و تکنولوژی
ریسک نقض امنیت سایبری (ریسک دسترسی غیرمجاز، نقض امنیت داده‌ها، حملات بدافزار، حوادث باج‌افزار و سایر تهدیدات سایبری)
ریسک اختلال در سیستم‌های فناوری اطلاعات (منجر به از دست دادن کسب و کار و فرصت‌های تجاری می‌شود.)
ریسک تهدیدات داخل سازمانی (خطر سرقت داده‌ها، کلاهبرداری یا سوء‌استفاده از اطلاعات مشتری توسط کارکنان)
ریسک تغییرات در مقررات و الزامات انطباق (عدم به‌روزرسانی‌ سیستم‌ها و فرآیندهای فناوری اطلاعات شرکت)
منسوخ شدن فناوری (ریسک ناکارآمدی فناوری)
ریسک زیرساخت فناوری و خطر اختلال یا خرابی در سیستم‌ها، شبکه‌ها و سخت‌افزار فناوری اطلاعات شرکت و محدودیت ظرفیت در سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه‌ها و سرویس‌های ابری (ریسک های مربوط به فناوری قدیمی، اقدامات ناکافی امنیت سایبری و فرآیندهای پشتیبان و بازیابی ناکافی)
ریسک عدم انطباق با الزامات نظارتی مرتبط با فناوری (مانند استانداردهای امنیت سایبری، قوانین حفاظت از داده‌ها و یا الزامات نگهداری سوابق)
ریسک‌های عملیاتی مرتبط با فناوری در شرکت‌های سرمایه‌گذاری (قطع سیستم، خرابی نرم‌افزار، عدم دقت در داده‌ها، تاخیر در پردازش و آسیب‌پذیری‌ زیرساخت فناوری اطلاعات)
ریسک مدیریت داده (ریسک مشکل در کیفیت و دقت داده‌ها، نقض امنیت داده‌ها، از دست دادن داده‌ها، نقض حریم خصوصی داده‌ها، نگهداری و دفع داده‌ها و یکپارچه‌سازی داده‌ها)
ریسک فناوری نظارتی (شامل چالش‌ها و پیچیدگی‌های پیاده‌سازی ابزارهای فناوری نظارتی مانند نرم‌افزار انطباق، ابزارهای گزارش‌دهی و سیستم‌های مدیریت ریسک برای برآوردن الزامات نظارتی صنعت)
ریسک اتکا بر تامین‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات فناوری اطلاعات (برای ارائه نوآوری‌ها در فناوری اطلاعات، برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری، خدمات ابری و ابزارهای امنیت سایبری) و ریسک مربوط به فروشنده (مانند اختلال در خدمات آن، نقض امنیت داده‌ها توسط آن، اختلافات قراردادی و مسائل مربوط به الزامات نظارتی)
ریسک فناوری نوظهور (ناشی از پذیرش فناوری‌های جدید و نوآورانه مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بلاک‌چین و محاسبات ابری که می‌تواند ریسک‌های جدیدی را برای عملیات شرکت سرمایه‌گذاری و شیوه‌های مدیریت داده به وجود آورده و آنها را آسیب‌پذیر نماید.)
ریسک بازیابی فاجعه و ریسک تداوم کسب و کار و فقدان برنامه‌های جامع بازیابی بلایا، رویه‌های پشتیبان‌گیری و استراتژی‌های تداوم کسب‌وکار (مربوط به به اختلالات احتمالی در عملیات، خدمات و ارتباطات شرکت در صورت بروز بلایای طبیعی، حوادث سایبری، خرابی فناوری اطلاعات یا سایر رویدادهای پیش بینی نشده)

۲-۳ ریسک قانونی
ریسک عدم رعایت الزامات قانونی (مربوط به مدیریت سرمایه‌گذاری، معاملات اوراق بهادار و مبارزه با پولشویی)
ریسک عدم امانتداری (سوءمدیریت دارایی‌های مشتری، معامله شخصی و عدم افشای اطلاعات با اهمیت)
ریسک نقض تعهدات قراردادی و اختلاف بر سر شرایط و ضوابط
ریسک حریم خصوصی و امنیت داده‌ها (ریسک نقض امنیت داده‌ها، دسترسی غیرمجاز به داده‌های محرمانه و عدم رعایت قوانین
حفاظت از داده‌ها)
ریسک‌های دادرسی (ریسک‌های دعوی قضایی از سوی مشتریان، سرمایه‌گذاران، مقامات نظارتی یا سایر ذینفعان مرتبط با ضررهای سرمایه‌گذاری، نقض قرارداد، سهل‌انگاری، تقلب و سایر ادعاهای قانونی)
ریسک نقض حقوق مالکیت معنوی (استفاده غیرمجاز از مطالب دارای حق چاپ یا سوء‌استفاده از اسرار تجاری و استراتژی‌های اختصاصی سرمایه‌گذاری، گزارش‌های تحقیقاتی، ابزارهای نرم‌افزاری یا سایر دارایی‌های مالکیت معنوی)
مبارزه با فساد و رشوه (ریسک‌های مربوط به قوانین مبارزه با فساد، ضد رشوه‌گیری و رعایت استانداردهای رفتار تجاری)
ریسک های تغییرات در قوانین (ریسک تغییرات در مقررات، قوانین و الزامات قانونی)

۲-۴ ریسک انطباق
ریسک انطباق مقررات (عدم رعایت قوانین و مقررات حاکم بر صنعت مالی مانند قوانین اوراق بهادار، مقررات سرمایه‌گذاری و الزامات مبارزه با پولشویی)
ریسک سیاست‌ها و رویه‌های داخلی (عدم رعایت خط‌مشی‌ها، رویه‌ها و آیین‌نامه‌های رفتاری داخلی شرکت)
ریسک تضاد منافع (عدم شناسایی، افشا و مدیریت تضاد منافع مانند معاملات شخصی، معاملات با اشخاص مرتبط و رفتار ترجیحی با مشتریان)
ریسک انطباق با دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری و نقض دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری، محدودیت‌ها و توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری با مشتریان
ریسک حریم خصوصی و خطر امنیتی داده‌ها (عدم رعایت مقررات حفظ حریم خصوصی داده‌ها و عدم محافظت از اطلاعات مشتری)
ریسک انطباق با قوانین رفتار بازار (نقض قوانین رفتار بازار مانند دستکاری بازار و اظهارات گمراه‌کننده)
ریسک ناکافی بودن آموزش و برنامه‌های آگاهی برای کارکنان (در مورد الزامات انطباق و استانداردهای اخلاقی مرتبط)

۲-۵ ریسک برنامه‌ریزی استراتژی
ریسک نوسانات بازار (ریسک نوسانات ناگهانی در شرایط بازار و لزوم تعدیل استراتژی)
ریسک تغییرات نظارتی (تغییرات در مقررات و الزامات انطباق و لزوم تعدیل استراتژی برای اطمینان از انطباق و جلوگیری از عواقب قانونی)
ریسک عوامل اقتصادی (نوسانات اقتصادی مانند تغییر در نرخ بهره و تورم و لزوم تغییر استراتژی برای کاهش ریسک)
ریسک رقابت (ریسک تغییر چشم‌انداز رقابتی و لزوم انطباق با رقبای جدید و روندهای بازار برای موفقیت بلندمدت)
ریسک اختلال در فناوری (عدم انطباق با فن‌آوری‌های جدید به عنوان مانعی برای برنامه‌ریزی استراتژیک)
ریسک مدیریت استعداد (عدم جذب و حفظ استعدادهای برتر به عنوان مانعی برای برنامه‌ریزی استراتژیک)
ریسک شهرت (تبلیغات منفی به عنوان مانعی برای اجرای موثر برنامه‌های استراتژیک)
ریسک‌های ژئوپلیتیکی (بی‌ثباتی سیاسی، جنگ‌های تجاری و عدم سازگاری با این ریسک‌ها برای برنامه‌ریزی استراتژیک)

  • الهام بادپا – رئیس اداره تجزیه و تحلیل بازار و معاملات گروه مالی ملت
  • شماره ۵۴۲ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط spideh.ir