با توجه به اینکه دولت در اعداد پایین‌تر نرخ بهره اوراق منتشر می‌کرد در نتیجه خریداری نداشت و به نظر می‌رسید که آرام آرام قرار است نرخ بهره بالاتر رود. این اتفاق افتاد و آرام آرام نرخ اخزا به حدود ۳۶ درصد رسید و حتی از ۳۶ درصد هم رد شد و به بالاتر از آن درصد رسید.
به نظر می‌رسد صندوق‌های بورسی که بخشی از آنها سهام است و P/E بازار سرمایه با P/E این اوراق که اگر بخواهیم با فری‌ریسک درباره آنها صحب کنیم مقدار زیادی فاصله دارد، قاعدتاً باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار سهام ریزشی باشد که همین اتفاق هم افتاد یعنی هم تاثیر نرخ بهره و هم حاشیه‌ها و اتفاقاتی که خود انتشار اوراق داشت را روی بازار سرمایه دیدیم حتی در جلسه‌ای که سازمان برنامه و بودجه خیلی از صندوق‌های بورسی را دعوت کرده بود و این اتفاق باعث شد که بازار سرمایه واکنش منفی نشان دهد (البته در رابطه با آن جلسه هم صحبتی که رئیس سازمان برنامه و بودجه کرد در رابطه با این بود که بورسی‌ها بخشی از این اوراق را بخرند و نسبت به خریدهای بورسی‌ها ناامید بودند)، خود این مساله عاملی بود که بازار سرمایه هم تصور کند که احتمالاً صندوق‌ها و نهادهای مالی برای خرید کردن اوراق اخزا به فروش اوراق رو می‌آورند و باعث می‌شوند که نرخ اخزا بالا بماند و از طرف دیگر هم باعث می‌شود که سهامش فروش رود بنابراین یک بار باعث پایین آمدن قیمت‌ها شده و بالا رفتن نرخ بهره باعث می‌شود P/E بازار هم کاهش پیدا کند.
اگر با حدود ۳۳ درصد هم بخواهیم حساب کنیم، P/E نزدیک به ۳ می‌شود. سرمایه‌گذاری را تصور کنید که سه ساله پول شما را پس می‌دهد و با کاهش حاشیه سود در بازار سرمایه دادن چنین سودی برای خیلی از نمادهای بورسی امکان پذیر نیست و به خاطر همین بازار واکنش می‌دهد و واکنش آن نیز مشخص است. به نظر می‌رسد با توجه به این که در هفته‌های اخیر عرضه پیمانکاران نرخ اخزا را بالا برده است با فروکش کردن این عرضه‌ها نرخ اخزا هم بتواند در کانال‌های پایین‌تری خریدار پیدا کند و همین باعث شود تا نرخ بهره اخزا کاهش یابد و در هفته‌های آینده شرایط نسبتا آرامتری داشته باشیم.

  • پیام الیاس‌کردی – کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۴۲ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط spideh.ir