به گزارش صدای بورس، بر اساس اعلام WFE، در پایان مارس ۲۰۲۴ از میان ۳ منطقه مورد بررسی تنها یک منطقه با رشد اندک تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده مواجه شد و دو منطقه دیگر شاهد کاهش بودند.

بر اساس این گزارش، منطقه APAC (آسیا- اقیانوسیه) که با ۳۱ هزار و ۲۲ شرکت پذیرفته‌شده به عنوان شلوغ‌ترین بورسی جهان شناخته می‌شود، در پایان فصل اول امسال شاهد افزایش ۰.۷ درصدی تعداد شرکت‌ها بود. از این تعداد، ۳۰ هزار و ۲۶۸ شرکت داخلی و ۷۵۴ شرکت خارجی هستند که در بورس‌های این منطقه لیست شده‌اند. بیشترین افزایش تعداد شرکت‌ها به میزان ۴۱۰ درصد مربوط به بورس باکو بوده است. پس از آن، بورس ملی هند با ۱۱ درصد در رتبه دوم جای گرفت. در مقابل، بورس پاکستان شاهد کاهش ۷ درصدی تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده بود. فرابورس چین (NEEQ) و بورس نیوزیلند نیز به ترتیب با ۵.۶ درصد و ۴.۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بورس اوراق بهادار ارمنستان با ۱۲ شرکت پذیرفته‌شده، کوچکترین بورس این منطقه است. از سویی، فرابورس چین (NEEQ) با ۶۲۰۵ شرکت پذیرفته‌شده، بزرگترین بورس منطقه و جهان به شمار می‌رود. بورس‌های ژاپن (۳۹۴۰)، شنژن (۲۸۵۱)، هنگ‌کنگ (۲۶۱۱) و کره جنوبی (۲۵۷۲) به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

منطقه Americas (آمریکای شمالی، جنوبی، مرکزی) که ارزشمندترین شرکت‌ها را در خود جای داده، در فصل نخست امسال شاهد بیشترین افت تعداد شرکت‌های بورسی به میزان ۳.۵ درصد بوده است. در پایان مارس ۲۰۲۴ تعداد ۸۹۴۸ شرکت داخلی و ۱۶۷۶ شرکت خارجی در بورس‌های این منطقه فعال بوده‌اند. بورس ملی کاستاریکا با ۹ شرکت، کوچکترین و گروه TMX کانادا با ۳۵۵۸ شرکت، بزرگترین بورس این منطقه هستند. همچنین بورس‌های نزدک (۳۳۸۹) و NYSE (۲۲۶۰) در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این دو بورس آمریکایی به ترتیب با ۶.۱ درصد و ۵.۲ درصد شاهد بیشترین کاهش تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده بوده‌اند. در همین حال، بورس برمودا با رشد ۳ درصدی تعداد شرکت‌ها مواجه شد.

منطقه EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) نیز با کاهش تعداد شرکت‌های بورسی در فصل نخست امسال مواجه بود. در این منطقه در مجموع ۹۱۱۸ شرکت داخلی و ۱۸۸۰ شرکت خارجی لیست شده‌اند. بورس روآندا با ۱۰ شرکت (۵ شرکت داخلی و ۵ شرکت خارجی) کوچکترین بورس این منطقه است. همچنین بورس‌های یورونکست با ۱۸۹۶ شرکت و نزدک نوردیک و بالتیک با ۱۲۱۰ شرکت به ترتیب بزرگترین بورس‌های این منطقه به شمار می‌روند. در پایان مارس امسال، بیشترین افزایش تعداد شرکت‌های بورسی به میزان ۴۱ درصد مربوط به بورس نامیبیا و بیشترین کاهش تعداد این شرکت‌ها به میزان ۵۳.۸ درصد متعلق به بورس MERJ (سیشل) بوده است.

در این مدت، بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران نیز به ترتیب شاهد افزایش ۱.۸ درصدی و ۱۳.۳ درصدی تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده بوده‌اند.

source

توسط spideh.ir