معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که نرخ پوشش تحصیلی در استان‌ها باید به دقت بررسی و با میانگین کشوری مقایسه شود. وی تأکید کرد که در صورت وجود ضعف در برخی مناطق، باید با تحلیل دقیق، راهکارهای عملیاتی ارائه شود تا این شکاف کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده در ادامه افزود: نگاه بخشی به مسائل آموزش و پرورش مانعی جدی برای پیشرفت این حوزه است. آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین فصل مشترک ملت شناخته می‌شود، زیرا اکثر خانواده‌ها یا دانش‌آموز دارند یا یکی از اعضای آن‌ها در این حوزه فعالیت می‌کند. بنابراین، همه افراد جامعه به نوعی با مسائل آموزش و پرورش درگیر هستند. وی خاطرنشان کرد که ارائه گزارش‌ها و پیشبرد اهداف باید با رویکرد برنامه‌محور انجام شود، به این معنا که شاخص‌ها و آمار دقیق ارائه شوند، نه صرفاً اطلاعات خام که تصمیم‌گیری را دشوار می‌کنند.

حکیم‌زاده همچنین بیان کرد: شاخص‌ها و آمار دقیق، کلید اصلی تحلیل مسائل و تصمیم‌گیری مؤثر هستند. برای مثال، میزان جذب دانش‌آموزان، نرخ بازماندگان از تحصیل و سرانه فضای آموزشی باید به صورت تفکیک‌شده ارائه شوند تا بر اساس آن‌ها اقدامات لازم برنامه‌ریزی شود.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر منطقه و استان، اظهار داشت: هر منطقه دارای ظرفیت‌های بومی خاص خود است. به عنوان مثال، اگر منطقه‌ای قطب کشاورزی باشد، ایجاد هنرستان کشاورزی می‌تواند در توسعه متوازن آموزش و اشتغال‌زایی مؤثر واقع شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به اهمیت تربیت بدنی و پرورش استعدادها در مدارس اشاره کرد و گفت: ترکیب ورزش قهرمانی و ورزش همگانی در مدارس بسیار حائز اهمیت است. این امر نه تنها به تقویت روحیه و سلامت دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز افتخارآفرینی برای کشور نیز باشد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توانمندسازی بانوان، افزود: سرمایه‌گذاری بر توانمندسازی دختران دانش‌آموز و حضور زنان در مسئولیت‌های اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد. بانوان توانمند نقش مهمی در توسعه جامعه دارند و حضور آن‌ها در کنار مدیران مرد، گامی مؤثر در ارتقای کیفیت مدیریت است.

در پایان، حکیم‌زاده ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های مستمر و اهتمام دولت، مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش کاهش یابد و آینده‌ای روشن برای نسل‌های آینده رقم بخورد.

توسط spideh.ir